DAF CF Electric pokonuje najtrudniejszą przełęcz górską w Europie

Pierwsza w pełni elektryczna ciężarówka na drodze wysokoalpejskiej Grossglockner. DAF CF Electric w zestawie o masie całkowitej 26000 kg stał się pierwszą w pełni elektryczną ciężarówką, która okiełznała najwyższą przełęcz w Austrii — 48-kilometrową Grossglockner High Alpine Road z 36 ostrymi zakrętami i 12% wzniesieniem. To osiągnięcie udowadnia, że bezemisyjna jazda jest doskonale możliwa także na terenach górskich.

DAF CF Electric Producent

DAF CF Electric jest dostępny na rynku od 2018 roku w dwóch wykonaniach: jako ciągnik siodłowy 4x2 i podwozie pod zabudowę 6x2. W pełni elektryczny pojazd – którego trzecia generacja znajduje się już normalnej eksploatacji – klienci m.in. w Holandii, Niemczech, Belgii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech używają do różnych zastosowań, w tym do dystrybucji w supermarketach, zbiórki śmieci oraz transportu kontenerów. Dzięki inteligentnemu planowaniu i ładowaniu pośredniemu klienci mogą przejechać CF Electric do 500 km dziennie.

Dowód użyteczności na terenach górskich

Wydaje się jednak, że niektórzy operatorzy transportu na obszarach górskich mają wątpliwości co do korzystania z pojazdów elektrycznych. Oficjalny dealer DAF z austriackiego Tschann zdecydował, że z pewną pomocą DAF Trucks nadszedł czas, aby położyć kres temu sceptycyzmowi. Dyrektor Tschann Enrico Simma powiedział „Gdzie indziej, jak nie na najtrudniejszej, ale pięknej górskiej drodze w Europie, mógłbyś udowodnić jakość i użyteczność CF Electric?”.

Ostre zakręty i strome zbocza: w trakcie ostatecznego testu CF Electric w zestawie o masie całkowitej 26 ton przejechał autostradami i drogami prowincjonalnymi z Salzburga do podnóża drogi wysokoalpejskiej Grossglockner. Stamtąd wyznaczono kurs na Kaiser-Franz-Josefs-Höhe, metę krętej, spektakularnej przełęczy górskiej. Simma kontynuował: „Tak jak zapierający dech w piersiach widok po drodze, 48-kilometrowa trasa z 36 ostrymi zakrętami i stromymi 12% nachyleniami pozostaje wyzwaniem. To ostateczny test dla każdego pojazdu — a CF Electric zdał znakomicie! To dowód na to, że CF Electric może być używany na każdej trasie, o ile istnieje dobra infrastruktura ładowania!”

REKLAMA