DAF CF Electric w realnych testach u przewoźników

18 grudnia 2018 roku DAF Trucks dostarczył do holenderskiej sieci supermarketów Jumbo swoją pierwszą w pełni elektryczną ciężarówkę. CF Electric został opracowany w ramach joint venture pomiędzy DAF i VDL, i będzie wykorzystywany przez Jumbo do zaopatrywania supermarketów na południu Holandii. Dyrektor generalny Jumbo – Frits van Eerd otrzymał klucze do CF Electric od prezesa DAF Trucks – Harry'ego Woltersa, któremu towarzyszył Willemem van der Leegte – prezes i dyrektor generalny VDL Groep.

Producent
Fot. Producent

Dostawa tego pierwszego, w pełni elektrycznego CF Electric, skierowanego do normalnej eksploatacji, stanowi ważny kamień milowy dla DAF Trucks, VDL i Jumbo. Rozpoczyna bowiem serię długoterminowych testów drogowych z wykorzystaniem w pełni elektrycznych i hybrydowych odmian pochodzących od DAF-a i VDL.

Harry Wolters – oceniając wersje elektryczne przeznaczone do użytku na obszarach miejskich – stwierdził "Sektor transportu wkrótce ulegnie poważnej transformacji. Elektryczne ciężarówki staną się normą w dostawach na obszarach miejskich. Nie dzisiaj, nie w przyszłym roku, ale zdecydowanie w dającej się przewidzieć przyszłości. Jestem szczególnie dumny, że dzisiaj rozpoczyna się wielkoskalowy projekt testów terenowych, w którym DAF będzie pracował we współpracy z VDL i Jumbo. Ten projekt pozwoli nam gromadzić użyteczne dane i doświadczenia w odniesieniu zarówno do technologii, jak i do aspektów operacyjnych. Możemy następnie wykorzystać nasze odkrycia, aby upewnić się, że ostateczny model z seryjnej produkcji stanowi idealne rozwiązanie dla przyszłych wymagań rynku". Frits van Eerd podkreśla z kolei następny ruch w kierunku zrównoważonego rozwoju – "Wprowadzenie tej nowej elektrycznej ciężarówki to kolejny krok w kierunku naszego celu, jakim jest wdrożenie zrównoważonej strategii dla naszej floty samochodowej. Nasza działalność stawia nas w samym sercu społeczności, a naszym nadrzędnym celem jest wykorzystywanie pojazdów elektrycznych do zaopatrywania 45% naszych sklepów. Mamy nadzieję, że do 2020 roku w porównaniu z 2008 rokiem emisja CO2 z floty pojazdów Jumbo zmniejszy się o 50%”.Willem van der Leegte z VDL Groep wyjaśnia natomiast, że CF Electric to bezemisyjne i ciche auto: "Naprawdę wspaniale jest zobaczyć, jak trzy firmy z regionu Brabancji spotykają się w ten sposób: dzisiejsze wydarzenia stawiają Jumbo, DAF i VDL na czele prac nad rozwojem transportu bezemisyjnego i redukcją hałasu. Pracujemy na podstawie tego, że takie podejście stanie się normą na obszarach miejskich: DAF CF Electric z technologią E-Power firmy VDL zapewnia przewoźnikom idealne rozwiązanie odpowiadające ich potrzebom i stanowi duży krok naprzód pod względem osiągnięcia zrównoważonego rozwoju w transporcie i dystrybucji towarów. "

Ponadto VDL i TNO oceniają potencjał do zielonego ładowania. CF Electric może mianowicie realizować dostawy w promieniu około 50 kilometrów przy zerowej emisji lokalnej i przy minimalnej emisji hałasu. Stacja ładująca do ładowania została zainstalowana w centrum dystrybucyjnym Jumbo w Veghel. Przy tym V-Storage, spółka joint venture między VDL Groep i Scholt Energy Control, współpracuje z holenderskim organem badawczym TNO, aby ocenić wykonalność montażu paneli słonecznych do zasilania stacji ładującej.

CF Electric to ciągnik siodłowy 4x2 zdolny tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej 37000 kg, opracowany z myślą o transporcie drogowym na obszarach miejskich, w którym standardem są naczepy jednoosiowe lub dwuosiowe. Wersja bazuje ma typie CF "International Truck of the Year 2018" i ma w pełni elektryczny układ napędowy wykonany w technologii E-Power VDL. Centrum tego inteligentnego układu przeniesienia napędu stanowi elektryczny silnik o mocy 210 kW, zasilany modułem akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 170 kWh. CF Electric cechuje zasięg około 100 kilometrów, dzięki czemu nadaje się do przewozu dużych ilości ładunków na miejskim rynku dystrybucji. Przy operacji szybkiego ładowania baterię da się naładować w ciągu zaledwie 30 minut, a pełne ładowanie zajmuje jedynie 1,5 godziny.

 

DAF CF Electric

Dane techniczne

Masa ciągnika 9700 kg
Silnik elektryczny o mocy  210 kW
Moment obrotowy silnika  2000 Nm
Pojemność akumulatorów  170 kWh
Zasięg w pełni naładowanej ciężarówki 100 km
Czas ładowania akumulatora szybkie ładowanie – 30 minut
Pełne naładowanie 1,5 godziny
WYBRANE DLA CIEBIE

NOWE TECHNOLOGIE

MAN eTruck: przygotowany do produkcji wielkoseryjnej Cz.2

Pierwsza międzynarodowa prezentacja na targach IAA Transportation 2022 nowej elektrycznej ciężarówki MAN jako prototypu seryjnego. Produkcja 20 sztuk prototypów eTruck w ramach przygotowań do nowej linii produkcji mieszanej w Monachium. Doradztwo 360 stopni eMobility Consulting wspiera klientów MAN w przejściu na pojazdy elektryczne

CIĘŻARÓWKI

MAN eTruck: przygotowany do produkcji wielkoseryjnej Cz.1

Pierwsza międzynarodowa prezentacja na targach IAA Transportation 2022 nowej elektrycznej ciężarówki MAN jako prototypu seryjnego. Produkcja 20 sztuk prototypów eTruck w ramach przygotowań do nowej linii produkcji mieszanej w Monachium. Doradztwo 360 stopni eMobility Consulting wspiera klientów MAN w przejściu na pojazdy elektryczne

NOWE TECHNOLOGIE

Twente Milieu inwestuje w siedem elektrycznych Scanii z konstrukcją systemu załadunku od tyłu do zbiórki odpadów z gospodarstw domowych

Twente Milieu NV podpisało umowę z Terberg Matec Nederland BV i Scanią Nederland B.V. jako podwykonawcą na dostawę siedmiu nowych, całkowicie elektrycznych (BEV) ciężarówek Scanii. Terberg Matec Nederland BV wyposaża pojazdy z systemem załadunku tylnego do zbiórki odpadów z gospodarstw domowych. Siedem aut zostanie dostarczonych w ciągu czterech lat.

NOWE TECHNOLOGIE

Kaunis Iron przewozi rudę za pomocą 74-tonowego zestawu z ciężarówką elektryczną

Kaunis Iron dużo inwestuje w transport rudy żelaza, który staje się wolny od paliw kopalnych. Teraz wiadomo, że zelektryfikowany sprzęt o masie całkowitej 74 ton będzie testowany w 2023 roku.

REKLAMA