Dostawa tego pierwszego, w pełni elektrycznego CF Electric, skierowanego do normalnej eksploatacji, stanowi ważny kamień milowy dla DAF Trucks, VDL i Jumbo. Rozpoczyna bowiem serię długoterminowych testów drogowych z wykorzystaniem w pełni elektrycznych i hybrydowych odmian pochodzących od DAF-a i VDL.
Harry Wolters – oceniając wersje elektryczne przeznaczone do użytku na obszarach miejskich – stwierdził "Sektor transportu wkrótce ulegnie poważnej transformacji. Elektryczne ciężarówki staną się normą w dostawach na obszarach miejskich. Nie dzisiaj, nie w przyszłym roku, ale zdecydowanie w dającej się przewidzieć przyszłości. Jestem szczególnie dumny, że dzisiaj rozpoczyna się wielkoskalowy projekt testów terenowych, w którym DAF będzie pracował we współpracy z VDL i Jumbo. Ten projekt pozwoli nam gromadzić użyteczne dane i doświadczenia w odniesieniu zarówno do technologii, jak i do aspektów operacyjnych. Możemy następnie wykorzystać nasze odkrycia, aby upewnić się, że ostateczny model z seryjnej produkcji stanowi idealne rozwiązanie dla przyszłych wymagań rynku". Frits van Eerd podkreśla z kolei następny ruch w kierunku zrównoważonego rozwoju – "Wprowadzenie tej nowej elektrycznej ciężarówki to kolejny krok w kierunku naszego celu, jakim jest wdrożenie zrównoważonej strategii dla naszej floty samochodowej. Nasza działalność stawia nas w samym sercu społeczności, a naszym nadrzędnym celem jest wykorzystywanie pojazdów elektrycznych do zaopatrywania 45% naszych sklepów. Mamy nadzieję, że do 2020 roku w porównaniu z 2008 rokiem emisja CO2 z floty pojazdów Jumbo zmniejszy się o 50%”.Willem van der Leegte z VDL Groep wyjaśnia natomiast, że CF Electric to bezemisyjne i ciche auto: "Naprawdę wspaniale jest zobaczyć, jak trzy firmy z regionu Brabancji spotykają się w ten sposób: dzisiejsze wydarzenia stawiają Jumbo, DAF i VDL na czele prac nad rozwojem transportu bezemisyjnego i redukcją hałasu. Pracujemy na podstawie tego, że takie podejście stanie się normą na obszarach miejskich: DAF CF Electric z technologią E-Power firmy VDL zapewnia przewoźnikom idealne rozwiązanie odpowiadające ich potrzebom i stanowi duży krok naprzód pod względem osiągnięcia zrównoważonego rozwoju w transporcie i dystrybucji towarów. "
Ponadto VDL i TNO oceniają potencjał do zielonego ładowania. CF Electric może mianowicie realizować dostawy w promieniu około 50 kilometrów przy zerowej emisji lokalnej i przy minimalnej emisji hałasu. Stacja ładująca do ładowania została zainstalowana w centrum dystrybucyjnym Jumbo w Veghel. Przy tym V-Storage, spółka joint venture między VDL Groep i Scholt Energy Control, współpracuje z holenderskim organem badawczym TNO, aby ocenić wykonalność montażu paneli słonecznych do zasilania stacji ładującej.
CF Electric to ciągnik siodłowy 4x2 zdolny tworzyć zestawy o dopuszczalnej masie całkowitej 37000 kg, opracowany z myślą o transporcie drogowym na obszarach miejskich, w którym standardem są naczepy jednoosiowe lub dwuosiowe. Wersja bazuje ma typie CF "International Truck of the Year 2018" i ma w pełni elektryczny układ napędowy wykonany w technologii E-Power VDL. Centrum tego inteligentnego układu przeniesienia napędu stanowi elektryczny silnik o mocy 210 kW, zasilany modułem akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 170 kWh. CF Electric cechuje zasięg około 100 kilometrów, dzięki czemu nadaje się do przewozu dużych ilości ładunków na miejskim rynku dystrybucji. Przy operacji szybkiego ładowania baterię da się naładować w ciągu zaledwie 30 minut, a pełne ładowanie zajmuje jedynie 1,5 godziny.
DAF CF Electric |
Dane techniczne |
Masa ciągnika | 9700 kg |
Silnik elektryczny o mocy | 210 kW |
Moment obrotowy silnika | 2000 Nm |
Pojemność akumulatorów | 170 kWh |
Zasięg w pełni naładowanej ciężarówki | 100 km |
Czas ładowania akumulatora | szybkie ładowanie – 30 minut |
Pełne naładowanie | 1,5 godziny |