[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

DAF FAW

FAW odnosi się do 4-osiowych CF i XF 8x4 z zespołem dwóch osi napędzanych i kierowaną wleczoną osią tylną.

Fot. Jarosław Brach

Te podwozia pod zabudowę z tyłu dostają więc oś potrójną tzw. tridem. Tridem ten obejmuje tandemowy most napędowy z osią podwójną SR1360T z pojedynczą redukcją lub osią podwójną HR1670T ze zwolnicami oraz kierowaną wleczoną oś tylną. Ponieważ napędowy tandem w tridemie cechuje się nośnością 21000 lub 26000 kg, z kolei tylna kierowana bezobsługowa oś wleczona 8000 kg, uzyskuje się nośność dla tridemu – prawnie 27000 kg i techniczną 36000 kg. Jako podstawowe motywatory – przyczyny stojące za wdrożeniem tego rozwiązania wskazywane są: bardzo dobra manewrowość, w tym wyraźnie zredukowany promień skrętu, bardzo dobre walory trakcyjne oraz zużycie paliwa niższe o około 1% dzięki m.in. pompie wspomagania o zmiennej wydajności. Przy tym DAF zwraca szczególnie uwagę na wyraźnie poprawioną manewrowość – bardzo dobrą manewrowość. Przy założeniu bowiem długości zabudowy 6,89 m, 4-osiowy FAD z osiami w układzie 2+2 i skręcanymi dwoma osiami przednimi ma rozstaw osi 5,3 m i maksymalny kąt skrętu kół 43º, natomiast FAW rozstaw osi 4,55 mm i maksymalny kąt skrętu kół 49º. Do tego w FAD obie osie przednie są skręcane w tym samym kierunku, podczas gdy w FAW oś tylna jest skręcana przeciwbieżnie w stosunku do kół kierowanej osi przedniej. W rezultacie z FAD uzyskuje się bardzo niewielki promień skrętu – promień zawracania pomiędzy ścianami 10,8 m i pomiędzy krawężnikami 10,1 m, podczas gdy przy FAW odpowiednio 8,5 m oraz 7,8 m. Inna zaleta tylnej osi skręcanej przeciwbieżnie polega na wzroście precyzji kierowania.

Tym samym premierowe podwozie 8x4 FAW, ze swoimi technicznie dopuszczalną masą całkowitą 37000 kg, kierowaną wleczoną osią tylną poprawiającą precyzję kierowania pojazdem i redukującą promień skrętu do wartości zaledwie około 7,8 m, idealnie nadaje się do transportu dużych lub ciężkich ładunków na placach budowy, na których jest stosunkowo mało miejsca. Takie podwozia doskonale sprawdzają się zatem jako wywrotki, zabudowy z tylnym żurawiem załadunkowym lub jako połączenie żurawia załadunkowego z systemem hakowym. Początek produkcji tych aut zaplanowano na czwarty kwartał bieżącego roku.

REKLAMA

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij