[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

DAF - IAA 2018

Pod hasłem „Dumni z dziedzictwa, dzisiejsi liderzy, gotowi na przyszłość” holenderski podmiot prezentował pełną paletę swoich wyrobów. Wśród nich, w części odnoszącej się do przyszłości, nie zabrakło trzech wariantów zelektryfikowanych: jednego hybrydowego – CF Hybrid Innovation oraz dwóch w pełni elektrycznych – LF Electric i CF Electric. Przy czym LF Electric i CF Electric przeznaczono do średniej i ciężkiej dystrybucji miejskiej, a CF Hybrid do dystrybucji regionalnej z zerową emisją zanieczyszczeń w obszarach miejskich i najniższym kosztem za kilometr.

Fot. Bartosz Wojtowski

Pojazdy te pochodzą więc z dwóch linii – LF i CF i zostały opracowywane, by sprostać potrzebie poprawy jakości powietrza w miastach oraz zmniejszyć emisję CO2. Zawierają liczne innowacyjne rozwiązania, przez co są określone jako innowacyjne typy tworzące pełną gamę Innovation Trucks – Electric&Hybrid Innovation Trucks, podkreślają pozycję firmy w sferze przygotowania i produkcji zaawansowanych zespołów napędowych oraz stanowią kluczowy element jej wizji w odniesieniu do transportu przyszłości. Ma to być transportu z niska czy wręcz zerową emisją zanieczyszczeń, a przy tym bardzo wydajny.

Hybrydowy – spalinowo-elektryczny CF Hybrid Innovation powstał z myślą o eksploatacji przy zerowej emisji zanieczyszczeń w obszarach miejskich oraz do uzyskiwania znacznie większego zasięgu poza nimi. Wszystko to uzyskano dzięki najnowszej, ultraczystej technologii napędów wysokoprężnych. Połączenie elektryczności i oleju napędowego w tego rodzaju zastosowaniach zdaniem DAF-a zapewnia bowiem najwyższą wydajność transportową. Dlatego w wersji tej zamontowano bardzo wydajny silnik Paccar MX-11 o pojemności 10,8 l, w nastawie o najwyższej dostępnej mocy maksymalnej – 330 kW/450 KM, uzupełniony przez pochodzące z koncernu ZF silnik elektryczny ZF o mocy 75 kW/100 KM i mocy szczytowej 130 kW/175 KM oraz specjalną skrzynię biegów Traxon dla hybrydowych układów napędowych. Silnik elektryczny jest zasilany z akumulatorów o pojemności 85 kWh, co umożliwia jazdę wyłącznie na zasilaniu elektrycznym bez emisji zanieczyszczeń na odcinku od 30 do 50 km, w zależności od całkowitej masy zestawu. Akumulatory można ładować z silnika wysokoprężnego podczas jazdy na autostradach oraz przy użyciu ładowarki prądu stałego na postoju. Pojazd wyposażono w funkcję szybkiego ładowania, zajmującego około 30 minut, podczas gdy ładowanie do 80% trwa około 20 minut. Poza obszarami miejskimi CF Hybrid jest zaś zasilany przez wydajny silnik wysokoprężny Paccar MX-11, przy czym technologia hybrydowa zapewnia dodatkowe oszczędności paliwa dzięki inteligentnemu zarządzaniu energią. Energia odzyskana podczas hamowania służy do zasilania silnika elektrycznego, wspierającego pracę silnika wysokoprężnego w sytuacjach, w których przynosi to największe korzyści, co prowadzi do dalszego ograniczenia zużycia paliwa. Poza tym akumulatory systemu hybrydowego zasilają elektryczny układ napędowy, elektryczną sprężarkę powietrza oraz opcjonalny inteligentny układ e-PTO. Można go wykorzystać do zasilania agregatów chłodniczych w naczepach służących do transportu produktów w kontrolowanej temperaturze, co dodatkowo zmniejsza poziom hałasu.

REKLAMA

Pierwsza odmian w pełni elektrycznych – LF Electric Innovation – DAF LF Battery Electric Innovation Truck– to wydanie 19-tonowe, gwarantujące zerową emisją zanieczyszczeń, przeznaczone do dystrybucji miejskiej. Zaopatrzono je w technologię Cummins z silnikiem elektrycznym o mocy 195 kW/266 KM i mocy szczytowej 250 kW/340 KM, zasilanym modułem akumulatorów litowo-jonowych o pojemności do 222 kWh. Umożliwiają one przewóz na odległość do 220 km przy pełnym obciążeniu auta. Ponieważ akumulatory mają charakter modułowy, ich pojemność można skalować do wymaganej pojemności. W przypadku dystrybucji miejskiej uzyskiwany maksymalny zasięg 220 km, wydaje się być optymalnym promieniem roboczym.

Drugim z typów w pełni elektrycznych był 2-osiowy ciągnik siodłowy CF Battery Electric Innovation Truck, oparty na bazowym typie CF. Model ten nadaje się głównie do zastosowań w transporcie realizowanym na obszarach miejskich, gdy dopuszczalna masa całkowita zestawu nie przekracza 37000-40000 kg. Zbudowano go w oparciu o serię CF — „Międzynarodowy pojazd ciężarowy roku 2018” — i wykorzystuje zaawansowaną technologię E-Power firmy VDL – VDL E-Power Technology do całkowicie elektrycznego działania – tzn. w 100% na zasilaniu elektrycznym. Najważniejszy element – centrum tzw. inteligentnego układu napędowego stanowi silnik elektryczny o mocy 210 kW/286 KM i mocy szczytowej 240 kW/326 KM oraz momencie obrotowym 2000 Nm, pobierający energię z modułu akumulatorów litowo-jonowych o łącznej pojemności 170 kWh.

CF Electric zazwyczaj sprzęga się ze specjalnymi, jedno- bądź dwuosiowymi naczepami dystrybucyjnymi – zazwyczaj furgonowymi, izotermicznymi bądź chłodniami, przeznaczonymi do dostaw do większych sklepów, takich jak supermarkety. Ma on masę własną 9700 kg i maksymalny przeciętny zasięg na jednym ładowaniu około 100 km, odpowiedni do zastosowań w klasycznej dystrybucji miejskiej, w tym do przemieszczania dużych i cięższych ładunków w mieście. Szybkie ładowanie akumulatorów można zrealizować w ciągu 30 minut lub pełne naładowanie jest możliwe w ciągu zaledwie 1,5 godziny. Tym bardziej, że ładowanie może odbywać się podczas załadunku i rozładunku towaru.

Ponieważ oba typy Electric Innovation – podwozie z linii LF i ciągnik z linii CF – nie emitują zanieczyszczeń – cechują się zerową emisją zanieczyszczeń, idealnie nadają się do dystrybucji miejskiej, wymagającej większych obciążeń i pojemności.

Pierwsze CF Electric zostaną udostępnione do testów klientom o założonych profilach działalności transportowej jeszcze w 2018 roku, a w planach są podobne testy modeli LF Electric i CF Hybrid, które mają ruszyć w 2019 roku. DAF będzie gotowy do wprowadzenia tych innowacyjnych pojazdów do sprzedaży kiedy tylko pojawi się na nie zapotrzebowanie.

Ron Borsboom, członek zarządu odpowiedzialny za rozwój produktów stwierdził: „Priorytetem dla każdej nowości jest zadbanie, by niosła ona ze sobą określoną wartość dla klientów. Od zawsze dokładnie sprawdzamy nasze innowacyjne rozwiązania, zanim wprowadzimy je do sprzedaży. Tę ukierunkowaną na klienta strategię stosujemy również w pojazdach ciężarowych z napędem elektrycznym i hybrydowym. W przyszłości w miastach może obowiązywać zakaz emisji zanieczyszczeń oraz ograniczenie poziomu hałasu. Ich włodarze już planują utworzenie specjalnych stref. Dlatego musimy dysponować szeroką gamą takich rozwiązań, które będą spełniały potrzeby naszych klientów”.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij