[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

DAF historia 6

Futurystyczna wizja DAF-a

Fot. Producent

W lutym 2000 roku, na odbywających się w Amsterdamie targach drogowego transportu towarowego RAI - Bedrijfsauto RAI - DAF pokazał swoją wizję modelu ciężarówki przyszłości. Projekt ten powstał w fabrycznym Centrum Projektowym DAF Design Centre, które przygotowało - pokazywaną na wystawie - koncepcję. Był to model wykonany w skali 1:5 oraz nazwany XFC - Xtreme Future Concept. Stanowił on niezwykle ciekawe spojrzenie projektantów na ciężarówkę jutra, pokazujące, w którym kierunku pójdą w tej sferze przyszłe prace projektowe. Model ten idealnie łączył takie elementy jak: bezpieczeństwo oraz aerodynamika z funkcjonalnością i wygodą dla prowadzącego.

Przy czym Xtreme Future Concept miał być czymś więcej niż tylko ładne prezentującym się ćwiczeniem na odległą przyszłość.Bertrand Janssen - kierownik DAF Design Centrum - powiedział wówczas: "Zgodnie z aktualnymi koncepcjami, Xtreme Future Concept w ekstremalny sposób kształtuje elementy bezpieczeństwa i aerodynamikę oraz pokazuje, w jaki sposób elementy konstrukcyjne mogą stać się integralną częścią projektu".

REKLAMA

Jeśli powyższe zależałoby od Bertranda Janssena i jego zespołu projektującego, kształt przyszłej ciężarówki nie będzie już musiał opierać się na dobrze znanym wzorcu pudełka, stanowiącym podstawę wszystkich obecnych kabin ciężarówek. W przyszłości stylizacja miałaby być podyktowana nie tylko największą możliwą przestrzenią wnętrza. "Społeczna akceptowalność", innymi słowy forma przyjazna dla środowiska - przykładowo - coraz częściej będzie odgrywać kluczową rolę w wyborze ostatecznego kształtu pojazdu. "Widzę również wyraźny trend, sprawiający, że detale strukturalne stanowią integralną oraz widoczną część stylizacji zewnętrznej, na przykład części aluminiowej ramy przestrzennej kabiny XFC decydują o stylizacji zewnętrznej" wyjaśniał Janssen.

Zwężający się kształt DAF Xtreme Future Concept i mocno zaokrąglone linie kabiny oczywiście odgrywają ważną funkcję. Mają za cel redukcję oporu powietrza, co powoduje znacznie bardziej korzystne zużycie paliwa. Ale także z punktu widzenia bezpieczeństwa biernego ważne jest, aby inni użytkownicy dróg nie wchodzili pod ciężarówkę, ale zostali wyprowadzeni na bok. "Po przejściu formy" następuje funkcja "wkraczamy w erę" forma jest funkcją"- mówił Bertrand Janssen. "Jeśli pozwolisz kierować się bezpieczeństwem i aerodynamiką podczas stylizacji, otrzymasz bardziej odważny projekt, na przykład taki jak XFC."

Obecnie model ten znajduje się w zbiorach DAF Museum in Eindhoven.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij