REKLAMA

DAF – kronika 90-lecia Cz.1

90 lat Dafa wiele ciekawych wydarzeń, interesujące produkty oraz innowacyjne technologie. 

Producent
Fot. Producent

1900 – 1 styczeń – narodziny Pana Hub van Doorne w Ameryce (w holenderskiej dzielnicy Limburg).

REKLAMA

Producent
Fot. Producent

1906 – 19 lipiec – narodziny Pana Wim van Doorne.

Producent
Fot. Producent

1928 – 1 kwiecień – otwarcie przez Hub van Doorne warsztatu produkcyjnego „Hub van Doorne, Machinefabriek en Reparatie-inrichting” w Eindhoven. Nowa firma, zatrudniająca 4 pracowników, rozpoczęła działalność w wydzielonej części browaru Coolen. Na początku usługi świadczone w warsztacie obejmowały spawanie i cynkowanie na zlecenie lokalnych firm – działania skoncentrowano na pracach spawalniczych, konstrukcyjnych i kuźniczych, dla takich odbiorców jak producent oświetlenia i urządzeń radiowych — Philips czy wytwórnia łodzi w Eindhoven. Wytwarzano dla nich m.in. balustrady oraz stojaki rowerowe. W przeciągu roku nastąpił znaczny rozwój przedsiębiorstwa, w efekcie czego, przykładowo, zatrudnienie wzrosło do 32 osób.

1930-1932 - wielki kryzys inspiruje Hub’a van Doorne’a oraz jego brata Wim’a do rozszerzenia oferty.

Producent
Fot. Producent
Producent
Fot. Producent

1932-1933 - warsztat zostaje przekształcony w firmę zajmującą się produkcją przyczep i naczep, a nazwa przedsiębiorstwa wkrótce zmieniona na Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek (Fabryka naczep Van Doorne’a ), w skrócie DAF. Dzięki spawanemu podwoziu przyczepy i naczepy opuszczające tę małą fabrykę na tle konkurencji wyróżniały się wyjątkowo dużą ładownością. Spawanie, stosowane podczas ich produkcji, pozwalało obniżyć masę i w tamtych czasach było technologią innowacyjną.

Producent
Fot. Producent

1934 – Hub van Doorne i oficer artylerii Pan van der Trappen razem skonstruowali napęd TRADO. Umożliwiał on zamianę dwuosiowego podwozia o napędzie 4x2 w trzyosiowe podwozie z dwoma osiami napędzanymi – układ 6x4.

1935 – firma zatrudniała już około 100 osób. W ciągu następnych pięciu lat liczba ta potroiła się.

1936 – zmiana nazwy na „Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek”, w skrócie DAF. Premiera wyjątkowego wynalazku – demontowalnej przyczepy/naczepy. Znalazła ona zastosowanie szczególnie przy załadunku i wyładunku kontenerów kolejowych w kombinowanym transporcie kolejowo-drogowym. Kontenery miały około 3 metrów długości, natomiast ich ładowność wynosiła około 3,5 tony. Za pomocą demontowalnej naczepy mogły był one łatwo i szybko załadowane i wyładowane z wagonów kolejowych oraz równie szybko dostarczane i odbierane od klientów. Był to zatem bardzo wczesny przykład transportu intermodalnego, czyniący DAF-a jednym z pierwszych dostawców przyczep/naczep z kontenerem na świecie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA