[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

DAF – kronika 90-lecia Cz.2

90 lat Dafa wiele ciekawych wydarzeń, interesujące produkty oraz innowacyjne technologie. 

Fot. Producent

1948 – założenie „Van Doorne’s Automobielfabrieken”.

1949 – wrzesień – rozpoczęcie produkcji pojazdów użytkowych

REKLAMA

Fot. Producent

1950 – oddanie do użytku nowej hali produkcyjnej o powierzchni 9000 m². Produkowano trzy modele samochodów: 3-tonowy A30, 5-tonowy A50 oraz 6-tonowy A60. Wyposażano je w benzynowe silniki Hercules oraz silniki diesla Perkins. Podwozia, elementy układu hamulcowego i piasty kół powstawały na miejscu. Przy czym auta opuszczające fabrykę w latach 40. i 50. składały się z podwozia oraz silnika z charakterystyczną kratą wylotu powietrza z siedmioma chromowanymi belkami i tymczasowego fotela z drewna. Podwozia DAF były dostarczane do wytwórców zabudów, którzy następnie zajmowali się montażem niestandardowych, wykonywanych lokalnie kabin. Poza tym, na wystawie RAI zadebiutował 1-tonowy van A10. Na bazie tego pojazdu skonstruowano mały samochód ciężarowo-osobowy A107 z przeznaczeniem na eksport.

1951 – zastosowanie w pojazdach kabin całkowicie własnej konstrukcji. Pierwsze serie tych kabin wyróżniały się grillem z siedmioma chromowanymi paskami oraz zaokrąglonymi narożnikami i pochyłą kratą wylotu powietrza, zapewniającymi lepszą aerodynamikę. Natomiast komfort kierowcy zwiększono przez wprowadzenie fotela z zawieszeniem. W 1956 roku przód kabin lekko zmodyfikowano a liczbę pasków zredukowano do sześciu.

Fot. Producent

1955 – rozpoczęcie produkcji serii 1100, 1300 i 1500. Wyprodukowanie 10000. podwozia – 3 maja. Jednocześnie Hub van Doorne ogłosił, iż firma otrzymała zamówienie od wojska na 3600 samochodów oraz że rozpoczęto już konieczną rozbudowę fabryki.

Fot. Producent

1957 – pod koniec roku nastąpiło otwarcie własnej fabryki silników, gdyż w początkowych latach swojego istnienia przedsiębiorstwo do pojazdów montowało jednostki benzynowe i wysokoprężne Hercules i Perkins. Pierwsze jednostki powstawały na licencji brytyjskiego koncernu Leyland, niemniej wkrótce skonstruowano ich własną wersję. Wprowadzenie serii pojazdów 2000 DO, 12 i 15.

1958 – rozpoczęcie produkcji mostów.

Fot. Producent
Fot. Producent

1959 – facelifting kabiny. Wprowadzenie silników z turbodoładowaniem – ulepszony silnik wysokoprężny DD575 dostał turbosprężarkę, co stanowiło wtedy kolejne spektakularne osiągnięcie. W rezultacie DAF stał się jednym z pionierów tego rozwiązania w jednostkach diesla montowanych w ciężarówkach.

Fot. producent

1962 – zaprezentowanie naczepy Eurotrailer o aluminiowej konstrukcji. Premiera modelu 2600, zwanego także prekursorem międzynarodowego transportu drogowego. Model ten na długo ugruntował silną pozycję holenderskiego wytwórcy, pod względem osiągów i komfortu, w sektorze przewozów dalekodystansowych. Otrzymał bowiem kabinę wyposażoną w dwa łóżka i okna na wszystkich ścianach kabiny, zapewniające poczucie przestrzeni i optymalną widoczność drogi. Dodatkowo wspomaganie układu hamulcowego i kierowniczego ułatwiło ciężką pracę kierowcy. W efekcie model 2600 jest obecnie uznawany za pierwszy pojazd ciężarowy przystosowany do transportu międzynarodowego.

Fot. Producent

1964 – czerwiec – wyprodukowanie 50000. ciężarówki.

Fot. Producent

1965 – otwarcie fabryki produkującej kabiny i osie w belgijskim Westerlo, do dzisiaj odpowiadającej za wytwarzanie tych komponentów. Przejście na emeryturę założyciela firmy – Pana Hub van Doorne.

1969 - DAF jako jeden z pierwszych producentów wprowadził mechanizm odchylania kabiny w modelu z kabiną nad silnikiem, co znacznie poprawiło dostępność podczas serwisowania pojazdu.

1970 – debiut całkowicie nowej generacji ciężarówek – serie F1600-F2200 – z odchylanymi kabinami, co pozwoliło na łatwiejszą i szybszą obsługę silnika.

Fot. Producent

1971 – przejście na emeryturę Pana Wim van Doorne.

1972 – podpisanie umowy o zawiązaniu tzw. Klubu Czterech w celu wspólnego zaprojektowania i wytwarzania kabin do rodzin klasy tonażowej średniej. DAF – jako pierwszy w Europie – wprowadza też usługę międzynarodowej pomocy drogowej (ITS).

Fot. Producent

1973 – wprowadzenie typoszeregu 2800 wyposażonego m.in. w: o 20 cm szerszą kabinę niż poprzednik 2600, w odmianie sypialnej z dwoma pełnowymiarowymi łóżkami, oraz silniki DAF-a o pojemności 11,6 litra. Silniki te oprócz turbosprężarki miały pewne novum – chłodnicę międzystopniową. DAF był pierwszym wytwórcą ciężarówek na świecie, który zdecydował się na seryjne zastosowanie tego rozwiązania, tzn. połączenie turbosprężarki z chłodnicą międzystopniową. Technologia ta została początkowo opracowana, aby zaspokoić popyt na silniki o większej mocy i niższym poziomie zużycia paliwa, ale później okazała się być również niezbędna w realizacji polityki niskiej emisji spalin.

Fot. Producent

1975 – pokaz dwóch całkowicie nowych aut przeznaczonych do transportu dystrybucyjnego – F700 i F900. Sprzedaż działu odpowiedzialnego za produkcję samochodów osobowych.

Fot. Producent

1978 – 50 rocznica DAF-a. Śmierć pana Wim van Doorne – 3 maj.

1979 – śmierć Pana Hub van Doorne – 23 maj. Otwarcie nowego centrum dystrybucji części. Premiera Topsleeper – kabiny wysokowagonowej, z przedziałem sypialnym usytuowanym na górze, co pozwoliło na zwiększenie objętości zestawu do 120 m³. Zakończenie produkcji przyczep i naczep.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij