[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

DAF nowe technologie Cz.1

Projekt DAF Convenient – stanowi rezultat badania zakończonego w 2016 roku i realizowanego we współpracy z Komisją Europejską. Miało ono za cel opracowywanie rozwiązań transportowych o potencjale pozwalającym zapewnić istotne zmniejszenie zużycia paliwa – nastąpiła koncentracja na minimalizacji zużycia paliwa w połączeniu z opcją zastosowania wyłącznie napędu elektrycznego. Użyta tu nazwa Convenient wywodzi się od skrótu Complete Vehicle Energy-saving Technologies for Heavy-Trucks (ConVENienT), co w tłumaczeniu oznacza kompletne pojazdowe technologie oszczędności energii dla ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej.

Fot. Producent

W układzie konstrukcyjnym ciężarówka DAF Convenient Innovation to wariant z równoległym układem hybrydowym, zawierającym silnik elektryczny/generator o mocy 120 kW w połączeniu z wydajnym i przyjaznym dla środowiska silnikiem spalinowym Paccar MX-11 Euro 6 o pojemności 10,8 litra, w nastawie o mocy maksymalnej 320 kW/434 KM. System ten zapewnia zerowe emisje w obszarach zurbanizowanych. Na terenach miejskich auta DAF Convenient są mianowicie zasilane silnikiem elektrycznym, pobierającym energię z akumulatora litowo-jonowego o łącznej pojemności 9 kWh. Powyższe przekłada się na zasięg – w trybie wyłącznie elektrycznym – od 3 do 6 km – w zależności od warunków oraz całkowitej masy pojazdu – i w codziennej praktyce wystarcza na wjazd i wyjazd z centrów miast dla przeprowadzenia dostaw. Pojemność akumulatora i zasięg są oczywiście skalowalne. Kiedy samochód opuszcza tereny miejskie, za napęd służy silnik Paccar MX-11. Akumulator jest ponownie doładowywany przez energię hamowania lub przez silnik/generator pracujący w trybie ładowania.

W DAF Convenient Innovation koncern wprowadził szereg ważnych innowacji. Jedną z unikatowych cech stanowi wysoce zaawansowany system, analizujący sytuację na drodze i optymalizujący wydajność układu napędowego, aby zminimalizować poziom emisji spalin z silnika wysokoprężnego. Pozostałe innowacje obejmują napędzany elektrycznie układ klimatyzacji i tylną oś, która zarządza poziomem oleju w obudowie dla osiągnięcia najwyższej ogólnej wydajności.

REKLAMA

Kolejnym wyróżnikiem są pasywna i aktywna aerodynamika. Convenient Innovation wyposażono bowiem w wiele pasywnych i aktywnych funkcji minimalizujących opór aerodynamiczny. Kraty wlotu powietrza zamykają się automatycznie w oparciu o przewidywane obciążenie pojazdu i jego pozycję GPS, w celu zagwarantowania najlepszego rozwiązania aerodynamicznego. Najbardziej widoczną cechą jest wysunięty przód, tworzący przestrzeń dla przyszłych technologii zapewniających oszczędność paliwa, co zademonstrowano w Innovation. Tego rodzaju usprawniona aerodynamika oraz rozszerzone pola widzenia zostaną udostępnione na mocy oczekujących na wprowadzenie przepisów europejskich w zakresie mas i wymiarów. Biorąc pod uwagę duży udział nowych przepisów w dalszym obniżaniu poziomu emisji CO2, DAF zamierza jak najszybciej wprowadzić te nowe wytyczne.

Ponadto wdrożono tu system odzysku ciepła, przekładający się na potencjał redukcji zużycia paliwa o 3-4%. Wśród wyróżników tego rozwiązania znalazły się: montaż modułu na silniku lub na ramie oraz sprzęg dokonywany mechanicznie albo elektrycznie.

Wszystkie części artykułu:

DAF nowe technologie Cz. 1 - aktualnie czytasz
DAF nowe technologie Cz. 2
DAF nowe technologie Cz. 3
DAF nowe technologie Cz. 4

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij