[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

DB Easy Mile w Bad Birnbach Cz.2

Pole testowe – autonomiczny autobus w bawarskim uzdrowisku Bad Birnbach. Deutsche Bahn po raz pierwszy wprowadza autonomiczną jazdę na drogach i do transportu publicznego – pierwsza w Niemczech autonomiczna linia autobusowa w przestrzeni publicznej.

Fot. Producent

W ten sposób niemieckie koleje Deutsche Bahn uruchomiły pierwszą autonomiczną linię wraz z dzielnicą Rottal-Inn, w ścisłej współpracy z rozwijającym pojazd EasyMile, TÜV Süd i miasteczkiem targowo-uzdrowiskowym Bad Birnbach. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy od premiery 25 października 2017 roku pojazd pokonał autonomicznie ponad 4000 km i przewiózł około 8000 pasażerów. Latem 2018 roku ten autonomiczny miniautobus połączył także stację z centrum miasta. Do tego celu wykorzystano drugi egzemplarz. Co więcej, wydłużono godziny pracy, aby zapewnić połączenie ze wszystkimi pociągami. Operatorem tego systemu jest DB Regio Bus Ostbayern. Projekt ten prowadzi zaś firma ioki – nowa autonomiczna jednostka DB, funkcjonująca w sferze ruchu drogowego i mobilności na żądanie. Jednocześnie ta autonomiczna linia autobusowa w Bad Birnbach to pierwszy taki projekt w przestrzeni publicznej.
W Bad Birnbach jest wykorzystywany pojazd "EZ10" – pozbawiony kierowcy mały miejski elektryczny "prom" – w pełni elektryczny miniautobus, przygotowany przez start-up EasyMile, która opracowuje oprogramowanie do obsługi autonomicznych pojazdów. Dla bezproblemowego i bezpiecznego poruszania się EZ10 bazuje na informacjach zebranych przez czujniki laserowe, kamery i GPS. Na pokładzie zawsze znajduje się operator, który interweniuje podczas jazdy, na przykład poprzez natychmiastowe zatrzymanie lub ręczne omijanie przeszkód za pomocą joysticka. W tej chwili, tak jak na wirtualnych szynach, za pomocą skanera laserowego w komputerze pokładowym pojazd w pełni automatycznie rozpoznaje trasę, w tym postoje. Łącząc dane z różnych systemów, znajduje więc właściwą drogę. Jeśli natomiast dochodzi do interakcji, przykładowo z przeszkodami, jakich nie może pokonać, autobus zatrzymuje się, ale nie może samodzielnie zmienić trasy, aby uniknąć przeszkód, takich jak zaparkowane samochody. Ta funkcja zostanie zmodernizowana – wprowadzona w przyszłości.

Oprócz projektu pilotażowego w Bad Birnbach, analogiczne przedsięwzięcie rozpoczęło się w Hamburgu, między innymi: w ramach partnerstwa Smart City między DB a Wolnym i Hanzeatyckim Miastem Hamburg. Te testy w Hamburgu zaczęły się w 2018 roku, z połączeniem ze stacji obsługiwanym przez autonomiczne autobusy elektryczne.

REKLAMA

DB stało się zatem jednym z pionierów w dziedzinie autonomicznych autobusów elektrycznych, mogąc spojrzeć wstecz na doświadczenie zebrane z kilku wcześniejszych pól testowych. W przyszłości DB chce mianowicie nie tylko przewozić bez kierowcy klientów bezpośrednio do celu, ale też "na żądanie". W pakiecie są dostępne oferty na żądanie - z kierowcami i bez nich - w DB pod nową marką "ioki".

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij