Jak dotąd głównym obszarem zastosowań elektrycznych ciężarówek pozostaje przewóz na mniejsze odległości, w obrębie miast oraz aglomeracji. Obecnie DHL Freight i Volvo Trucks zapoczątkowały przedsięwzięcie koncentrujące się na transporcie cięższych ładunków na dłuższych dystansach. Przedmiot tej współpracy stanowi jedyny w swoim rodzaju, pierwszy na świecie pilotażowy projekt wykorzystania w pełni elektrycznego pojazdu ciężarowego Volvo FH, tworzącego zestaw o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej 60000 kg. Począwszy od marca 2021 roku pojazd taki kursuje pomiędzy dwoma terminalami magazynowymi DHL Freight, oddalonymi od siebie o około 150 km. Podczas prób Volvo i DHL zdobędą cenne doświadczenie oraz wiedzę w kwestii konfiguracji i użytkowania niezbędnej infrastruktury ładowania akumulatorów. Pozyskane dane pomogą wypracować właściwą równowagę pomiędzy długością trasy, masą ładunku i rozlokowaniem punktów ładowania w codziennych operacjach transportowych.
DHL aktywnie działa razem z Volvo Trucks na rzecz redukcji swojego oddziaływania na środowisko naturalne, a zrównoważony rozwój jest integralnym elementem strategii tej firmy. Uwe Brinks, dyrektor generalny DHL Freight, mówi "Nasz cel polega na zredukowaniu do zera wszelkich emisji związanych z logistyką i w jego realizacji mamy już istotne osiągniecia: w porównaniu do poziomu z 2007 roku efektywność naszej Grupy pod względem emisji CO2 wzrosła o 35%. Jednak aby kontynuować, potrzebujemy innowacyjnych rozwiązań technicznych i solidnych partnerów. Jestem przekonany, że bliska współpraca z Volvo Trucks, jedną z czołowych marek samochodów ciężarowych na świecie, pomoże nam w osiągnięciu naszych ambitnych proekologicznych celów w sektorze transportu drogowego". W tym koniecznym przechodzeniu na transport wolny od paliw kopalnych Volvo Trucks stara się zapewnić, by elektryfikacja postępowała możliwie sprawnie i bez zakłóceń. Bierze więc pod uwagę każdy aspekt elektrycznego ekosystemu, m.in. ładowanie akumulatorów, planowanie tras, konfigurację aut, obsługę serwisową i inne potrzebne wsparcie. Roger Alm, prezes podmiotu, ocenia "Branża transportowa szybko się zmienia i dla wielu naszych klientów możliwość osiągania równowagi ekologicznej stanowi istotną zaletę. Dlatego oferujemy efektywne rozwiązania transportowe umożliwiające szybsze odchodzenie od paliw kopalnych na rzecz np. elektryczności. Z DHL współpracujemy od dawna. Ich rozległa wiedza w dziedzinie logistyki w skali globalnej pozwala nam analizować warunki osiągania postępów w tej transformacji technologicznej, dostosowywania jej do potrzeb i specyfiki działalności klientów".
DHL Freight aktywnie realizuje różnorodne projekty technologiczne w obszarach zrównoważonego rozwoju i odchodzenia od paliw kopalnych. W Szwecji wdrożyło specjalny, proekologiczny program dostarczania przesyłek. Klienci korzystający z tego programu uiszczają dodatkową stałą opłatę za każdą wyekspediowaną paczkę lub paletę, a wygenerowany w ten sposób przychód jest w całości inwestowany w ramach szwedzkiej sieci dostaw. Robert Zander, dyrektor generalny DHL Freight Sweden, wyjaśnia "Sektor logistyczny stoi przed ogromnym wyzwaniem, jednocześnie oferującym ogromne możliwości: dekarbonizacją transportu towarowego. Współpraca z Volvo Trucks pomaga DHL Freight odgrywać jeszcze większą rolę w procesie przechodzenia na ekologicznie zrównoważone alternatywy i jest kolejnym ważnym wyznacznikiem realizacji naszej długofalowej strategii transportu neutralnego dla klimatu".
Aktualnie w seryjnej produkcji znajdują się ciężarówki Volvo FL Electric i FE Electric, przeznaczone dla miejskiego transportu dystrybucyjnego. Niedawno DHL Supply Chain wprowadziło nowe FL Electric do eksploatacji w Londynie. To pierwszy w Wielkiej Brytanii specjalnie zbudowany, w pełni elektryczny samochód Volvo do dystrybucji towarów w mieście.
Pod koniec ubiegłego roku Volvo Trucks i Ameryce Północnej rozpoczęło sprzedaż modelu VNR Electric, zaś w tym roku w Europie zostanie zapoczątkowana sprzedaż elektrycznych ciężarówek o dużej ładowności. Roger Alm konkluduje "Podjęliśmy zobowiązanie, że najpóźniej do roku 2040 cała nasza gama samochodów ciężarowych zostanie uniezależniona od paliw kopalnych".
Fakty dotyczące projektu:
Projekt DHL–Volvo rozpoczął się w pierwszym kwartale 2021 roku jako część REEL – inicjatywy szwedzkiej agencji ds. innowacyjności Vinnova, której celem jest promocja przechodzenia na zelektryfikowany transport towarowy. Trasa przejazdu łączy dwa szwedzkie miasta: Goeteborg i Jönköping, a jej długość to 150 km w każdą stronę. Akumulatory są ładowane w bazie DHL w Jönköping oraz w Volvo Truck Center w Goeteborgu.
Komentarze