REKLAMA

DITA Cz.1

Niezaprzeczalnie Republika Czeska/Czechosłowacja zalicza się do jednych z pionierów w dziedzinie nowoczesnych kołowych – samochodowych samobieżnych haubic (ShKH). Pod wieloma pochodzący z lat 70. ubiegłego wieku względami typ DANA wyprzedzał mianowicie swoje czasy, a jego koncepcja okazała się na tyle ponadczasowa, że pasuje również do współczesnego pola bitwy XXI wieku.

Dlatego firma Excalibur Army z miejscowości Šternberk pracuje nad nowym ShKH DITA, które bazuje na typie DANA i jednocześnie kontynuuje tradycję nazywania imionami żeńskimi wyrobów tego rodzaju.

REKLAMA

Excalibur Army już wcześniej przygotował konstrukcje, które rozwinęły zalety i osiągi oryginalnego ShKH vz. 77 DANA (Dělo Automobilní Nabíjené Automaticky – działo samochodowe ładowane automatycznie). Były to systemy uzbrojenia ShKH DANA M1 i ShKH DANA M2, co oznaczało jakościową zmianę zarówno co do jazdy, jak i kierowania ogniem, ale przy zachowaniu broni kalibru 152 mm. Niemniej kaliber ten jest kompatybilny z standardami NATO, a parzy tym wiele sił zbrojnych spoza Sojuszu Północnoatlantyckiego także preferuje „zachodni” kaliber 155 mm od „wschodniego” 152 mm. Ale faktem pozostaje również to, że na rynku nie ma dzisiaj wielu samobieżnych samochodowych – kołowych systemów artyleryjskich, które zaopatrzono w integralną pancerną ochronę nie tylko kabiny kierowcy – załogi, ale i całego przedziału artyleryjskiego, zarówno podczas jazdy i podczas podejmowania działań bojowych. Oryginalny vz. 77 DANA i nowoczesne DANA M1 i M2 należą do nich, dzięki czemu znalazły swoich nabywców. Dla niektórych potencjalnych klientów przeszkodą może być jednak kaliber 152 mm. Fakt ten może mieć wpływ na to, że w armii Excalibur oprócz typów M1 i M2 została także opracowywana nowa kołowa samobieżna haubica z armatą kalibru 155 mm, która otrzymała nazwę DITA. W lutym 2021 roku trwała budowa demonstratora technologii tradycyjnie bazującego na 4-osiowym podwoziu Tatra w układzie napędowym z emblematem osi 8x8. W kolejnych miesiącach demonstrator ten miał przejść wymagające testy, na podstawie których powstanie projekt docelowy – wyrób w kompletacji seryjnej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA