Podobnie jak haubica DANA, jako nośnik zabudowy wieżowej demonstrator haubicy DITA wykorzystuje czteroosiowe podwozie Tatra. Konkretnie można wybrać między zmodernizowanym podwoziem Tatra VP31 lub nowym Tatra Force – oba charakteryzują napęd na wszystkie koła, centralna rura nośna zamiast tradycyjnej ramy podwozia typu drabinowego, niezależnie zawieszone półosie wahliwe z kołami wyposażonymi wyłącznie w pojedyncze opony o rozmiarze 14,00R20 oraz stała ładowność, niezależna od warunków eksploatacji (drogi utwardzone - terenowe). Do tego dochodzi centralny system pompowania kół (CTIS). Wszystko to oznacza ponadprzeciętne zdolności do pokonywania nawet najtrudniejszych bezdroży.
Maksymalna dopuszczalna masa całego demonstratora haubicy wynosi 29000 kg, długość 13,02 m , 3085 mm, szerokość 3122 mm. Napęd zapewnia doładowana, chłodzona powietrzem, widlasta, ośmiocylindrowa (V8), 12,667-litrowa jednostka Tatra T3C-928-90 o mocy maksymalnej 300 kW/408 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm, podłączona do zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej Tatra 10TS210N. Przy czym trzeba zaznaczyć, iż w zakresie doboru silnika czy skrzyni biegów Tatra – jako wytwórca niezależny – zachowuje dużą elastyczność. Z całą pewnością w ofercie mogą się więc pojawić chłodzone cieczą silniki Cummins albo automatyczne skrzynie biegów Allison.
Dzięki sprawdzonemu podwoziu Tatra DITA posiada bardzo dobre właściwości jezdne w wymagającym terenie i na drodze, bez przygotowania pokonuje cieki wodne – brody o głębokości do 1,2 m, przekracza rowy o szerokości 2 m i pokonuje prostopadłe – pionowe przeszkody o wysokości 0,47 m. Wartość kąta natarcia określono na 30 °, maksymalnego kąta przechyłu – statyczne przechylenie boczne – 15°, natomiast zasięg na drogach o nawierzchni utwardzonej na 600 km. Oprócz tego demonstrator może osiągać prędkości maksymalną do 90 km/h na drogach utwardzonych i prędkość 25 km /h w trudnym terenie.
Demonstrator otrzymał jeszcze pomocniczą jednostkę zasilająco-hydrauliczną (APHU) 24 V z chłodzonym wodą silnikiem o mocy 20 kW. Jego sterowanie jest półautomatyczne i automatyczne oraz elektronicznie. APHU służy jako główne źródło energii dla systemu uzbrojenia, działania nadbudówki wieży oraz, na przykład, niezależnych systemów klimatyzacji i wentylacji kabiny. Dzięki niemu załoga może kontrolować ładowanie akumulatorów, ciśnienie w obwodzie hydraulicznym wieży czy chłodzenie oleju hydraulicznego i chłodzenie ładunków miotających.
Na tę chwilę można stwierdzić, że DITA wykorzystuje wszystko co najlepsze z systemu DANA, tzn.:
- sprawdzoną koncepcję budowy z obrotową opancerzoną wieżą z działem, umieszczoną pośrodku samochodowego nośnika – pomiędzy kierowanymi osiami przednimi a osiami tylnego tandemu;
- terenowe podwozie ciężarówki o bardzo wysokich walorach eksploatacyjnych oraz doskonałej mobilności taktycznej – dzielności terenowej;
- w pełni opancerzony przedział załogi;
- opancerzony moduł wieżowy;
- relatywnie zwarte wymiary;
- dobry stosunek ceny do osiągów i efektów,
łącząc to z:
- standardowym kalibrem działa NATO 155 mm;
- możliwością stosowania wielu rodzajów nowoczesnej amunicji;
- pełną automatyzacją systemu działa, redukującą liczebność załogi do zaledwie dwóch osób!!! - żaden inny odpowiednik samochodowej haubicy kalibru 152-155 nie może się pochwalić takim istotnym osiągnięciem w tej sferze.
W czeskim przypadku z przyczyn strategicznych, politycznych i ekonomicznych DITA stanowi istotną konkurencję w stosunku do systemu Ceasar Nexter, także opartym na 4-osiowy, podwoziu Tatry, lecz pozbawionym:
- pełnej automatyzacji systemu działa – co oznacza większą konieczną obsługę;
- opancerzonej zabudowy – wieży – co naraża załogę – obsługę na skutki ewentualnego ostrzału z broni strzeleckiej i artyleryjskiej (możliwość rażenia odłamkami).
Jednocześnie trzeba stwierdzić, że DITA cechuje niezwykle nowoczesna, agresywna stylistyka, wtórna oczywiście w warunkach bojowych. Jednak mimo tego osobom odpowiedzialnym udało się zaproponować nawet nieci futurystyczny wygląd nie tylko samej kabiny, z m.in. okrągłymi, ustawionymi lekko ukośnie przednimi reflektorami, ale i poszczególnych płaszczyzn – powierzchni górnych obrotowego modułu wieżowego.
Komentarze