REKLAMA

DITA Cz.3

Niezaprzeczalnie Republika Czeska/Czechosłowacja zalicza się do jednych z pionierów w dziedzinie nowoczesnych kołowych – samochodowych samobieżnych haubic (ShKH). Pod wieloma pochodzący z lat 70. ubiegłego wieku względami typ DANA wyprzedzał mianowicie swoje czasy, a jego koncepcja okazała się na tyle ponadczasowa, że pasuje również do współczesnego pola bitwy XXI wieku.

Podobnie jak haubica DANA, jako nośnik zabudowy wieżowej demonstrator haubicy DITA wykorzystuje czteroosiowe podwozie Tatra. Konkretnie można wybrać między zmodernizowanym podwoziem Tatra VP31 lub nowym Tatra Force – oba charakteryzują napęd na wszystkie koła, centralna rura nośna zamiast tradycyjnej ramy podwozia typu drabinowego, niezależnie zawieszone półosie wahliwe z kołami wyposażonymi wyłącznie w pojedyncze opony o rozmiarze 14,00R20 oraz stała ładowność, niezależna od warunków eksploatacji (drogi utwardzone - terenowe). Do tego dochodzi centralny system pompowania kół (CTIS). Wszystko to oznacza ponadprzeciętne zdolności do pokonywania nawet najtrudniejszych bezdroży.

REKLAMA

Maksymalna dopuszczalna masa całego demonstratora haubicy wynosi 29000 kg, długość 13,02 m , 3085 mm, szerokość 3122 mm. Napęd zapewnia doładowana, chłodzona powietrzem, widlasta, ośmiocylindrowa (V8), 12,667-litrowa jednostka Tatra T3C-928-90 o mocy maksymalnej 300 kW/408 KM i maksymalnym momencie obrotowym 2100 Nm, podłączona do zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej Tatra 10TS210N. Przy czym trzeba zaznaczyć, iż w zakresie doboru silnika czy skrzyni biegów Tatra – jako wytwórca niezależny – zachowuje dużą elastyczność. Z całą pewnością w ofercie mogą się więc pojawić chłodzone cieczą silniki Cummins albo automatyczne skrzynie biegów Allison.

Dzięki sprawdzonemu podwoziu Tatra DITA posiada bardzo dobre właściwości jezdne w wymagającym terenie i na drodze, bez przygotowania pokonuje cieki wodne – brody o głębokości do 1,2 m, przekracza rowy o szerokości 2 m i pokonuje prostopadłe – pionowe przeszkody o wysokości 0,47 m. Wartość kąta natarcia określono na 30 °, maksymalnego kąta przechyłu – statyczne przechylenie boczne – 15°, natomiast zasięg na drogach o nawierzchni utwardzonej na 600 km. Oprócz tego demonstrator może osiągać prędkości maksymalną do 90 km/h na drogach utwardzonych i prędkość 25 km /h w trudnym terenie.

Demonstrator otrzymał jeszcze pomocniczą jednostkę zasilająco-hydrauliczną (APHU) 24 V z chłodzonym wodą silnikiem o mocy 20 kW. Jego sterowanie jest półautomatyczne i automatyczne oraz elektronicznie. APHU służy jako główne źródło energii dla systemu uzbrojenia, działania nadbudówki wieży oraz, na przykład, niezależnych systemów klimatyzacji i wentylacji kabiny. Dzięki niemu załoga może kontrolować ładowanie akumulatorów, ciśnienie w obwodzie hydraulicznym wieży czy chłodzenie oleju hydraulicznego i chłodzenie ładunków miotających.

Na tę chwilę można stwierdzić, że DITA wykorzystuje wszystko co najlepsze z systemu DANA, tzn.:

  • sprawdzoną koncepcję budowy z obrotową opancerzoną wieżą z działem, umieszczoną pośrodku samochodowego nośnika – pomiędzy kierowanymi osiami przednimi a osiami tylnego tandemu;
  • terenowe podwozie ciężarówki o bardzo wysokich walorach eksploatacyjnych oraz doskonałej mobilności taktycznej – dzielności terenowej;
  • w pełni opancerzony przedział załogi;
  • opancerzony moduł wieżowy;
  • relatywnie zwarte wymiary;
  • dobry stosunek ceny do osiągów i efektów,

łącząc to z:

  • standardowym kalibrem działa NATO 155 mm;
  • możliwością stosowania wielu rodzajów nowoczesnej amunicji;
  • pełną automatyzacją systemu działa, redukującą liczebność załogi do zaledwie dwóch osób!!! - żaden inny odpowiednik samochodowej haubicy kalibru 152-155 nie może się pochwalić takim istotnym osiągnięciem w tej sferze.

W czeskim przypadku z przyczyn strategicznych, politycznych i ekonomicznych DITA stanowi istotną konkurencję w stosunku do systemu Ceasar Nexter, także opartym na 4-osiowy, podwoziu Tatry, lecz pozbawionym:

  • pełnej automatyzacji systemu działa – co oznacza większą konieczną obsługę;
  • opancerzonej zabudowy – wieży – co naraża załogę – obsługę na skutki ewentualnego ostrzału z broni strzeleckiej i artyleryjskiej (możliwość rażenia odłamkami).

Jednocześnie trzeba stwierdzić, że DITA cechuje niezwykle nowoczesna, agresywna stylistyka, wtórna oczywiście w warunkach bojowych. Jednak mimo tego osobom odpowiedzialnym udało się zaproponować nawet nieci futurystyczny wygląd nie tylko samej kabiny, z m.in. okrągłymi, ustawionymi lekko ukośnie przednimi reflektorami, ale i poszczególnych płaszczyzn – powierzchni górnych obrotowego modułu wieżowego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA