[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.3

Daf nowe technologie Cz. 2

Ecochamps – następny krok do hybrydyzacji i hybryda w przystępnej cenie

„Ecochamps” - jest inicjatywą wspieraną przez Komisję Europejską, w ramach której 26 wiodących firm i instytucji z sektora motoryzacyjnego, z DAF Trucks na czele, współpracowało nad opracowaniem hybrydowych i elektrycznych układów napędowych. Układy te miały być wydajne, kompaktowe, lekkie, wytrzymałe, a przede wszystkim rentowne dla użytkowników.

Fot. Producent

Aby zrealizować cele tego projektu dotyczące kosztów, hybrydowy model XF Ecochamps Innovation wyposażono w podzespoły stosowane w sektorze hybrydowych aut osobowych. Przykład stanowi silnik elektryczny o mocy 90 kW, zasadniczo będący rodzajem silnika stosowanego w tych samochodach i pozwalający wykorzystać oszczędność skali, ogniwa akumulatora i konwerter DC/DC. Ten ostatni zastępuje konwencjonalny alternator, umożliwiając zmianę napięcia znamionowego 300 V akumulatora wysokiego napięcia do standardowych 24 V.

Pojazd ten zaopatrzono też w napędzaną elektrycznie sprężarkę powietrza i napędzaną elektrycznie pompę wspomagania układu kierowniczego, które są bardzo wydajne i ciche. Dynamiczny rozwój tych rozwiązań umożliwia odłączenie napędu tych komponentów od silnika wysokoprężnego podczas jazdy na autostradzie.

REKLAMA

Następna zaleta polega na tym, że Ecochamps wykorzystuje energię z regeneracji i ciepła resztkowego spalin – energię z hamowania hamulcem silnikowym i energię wygenerowaną z ciepła gazów wydechowych do zwiększenia energii w akumulatorach. System ten bazuje na energii oczyszczonych spalin – w układzie zamkniętym – do napędzania turbiny, która z kolei generuje energię do ładowania akumulatora. Do tego dochodzą imponujące usprawnienia w zakresie wydajności. EcoChamps opracowano mianowicie głównie z myślą o zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji CO2 w przejazdach długodystansowych, gdyż wykorzystuje się tutaj zwiększony poziom elektryfikacji pojazdu dla redukcji zapotrzebowania na energię silnika wysokoprężnego w szerokim zakresie warunków roboczych, co skutkuje wzrostem oszczędności paliwa o 4 do 5%. W takim układzie pojazd Ecochamps otrzymał następujące funkcje:

  • zaawansowane opcje wyłączania silnika „Engine Off” oraz swobodnego toczenia się EcoRoll;
  • pełny napęd elektryczny przy obciążeniu częściowym;
  • odzysk energii hamowania;
  • program „start-stop”;
  • ładowanie zewnętrzne;
  • funkcjonalność tzw. hotelu.

Ogólnie zatem za wyróżniki Ecochamps trzeba uznać: koncentrację na optymalizacji kosztowej ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej z napędem hybrydowym, wykorzystanie komponentów z aut osobowych oraz układ włącznie z systemem odzysku traconego ciepła. Podstawowe założenia prezentują się następująco:

  • redukcja kosztów napędów hybrydowych;
  • standaryzacja elektrycznych komponentów hybryd do ciężkich zastosowań;
  • wykorzystanie technologii i know-how aut osobowych w ciężkich zastosowaniach transportowych.

Szczegółowe cele to zaś:

  • 20-procentowa poprawa efektywności zespołu napędowego – w porównaniu z najlepszym pojazdem w 2014 roku;
  • maksymalny poziom wzrostu kosztów nieprzekraczający 10% – w porównaniu z wariantem konwencjonalnym;
  • 5-procentowa redukcja masy hybrydy – w stosunku do hybrydy Convenient.

Dzięki ciężarówkom Convenient i Ecochamps DAF opracował rozwiązania odpowiadające potrzebom zmniejszania emisji CO2 w dalekodystansowym transporcie oraz potrzebom poprawy lokalnej jakości powietrza, w szczególności na obszarach miejskich. Technologia hybrydowa będzie w przyszłości jedną z wybranych przez koncern dróg dla zrealizowania obu tych potrzeb. Technologia ta, wraz z kilkoma ekscytującymi programami rozwoju układów elektrycznych, znajdujących się teraz w trakcie opracowania, stanie się jednym z obszarów zainteresowania na targach pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze. Co więcej, firma liczy na możliwość przedstawienia jeszcze większej liczby rozwiązań w tym dynamicznym obszarze rozwoju technologii.

Wszystkie części artykułu:

DAF nowe technologie Cz. 1
DAF nowe technologie Cz. 2 - aktualnie czytasz
DAF nowe technologie Cz. 3
DAF nowe technologie Cz. 4

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij