[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.0

Daf nowe technologie Cz. 3

Inne nowatorskie rozwiązania DAF-a

Oprócz samej elektryfikacji układu napędowego, i w jej ramach jego hybrydyzacji, podmiot uczestniczył w innych projektach dofinansowywanych przez Unię Europejską i ukierunkowanych na dalsze podniesienie efektywności/wydajności drogowych przewozów towarowych. Tę wyższą wydajność transportu zdaniem specjalistów z DAF-a da się osiągnąć, czyniąc ciężarówki jeszcze bardziej ekonomicznymi dzięki innowacjom technicznym, opierającym się na rozmaitych sposobach poprawy ogólnej wydajności przewozów. Taki właśnie cel przyświecał przedsięwzięciom DAF EcoTwin i Tellisys.

Fot. Jarosław Brach

EcoTwin analizuje potencjał związany ze sprzęganiem ciężarówek w kolumnie, a Tellisys jest badaniem nad maksymalizacją ładowności dla obniżenia emisji CO2 w przeliczeniu na tonę/kilometr.

DAF Trucks pracuje nad rozwojem technologii sprzęgania od początku 2015 roku, kiedy to wspólnie z firmą NXP Semiconductors, holenderską organizacją na rzecz stosowanych badań naukowych TNO i zajmującym się sprawami bezpieczeństwa instytutem Ricardo rozpoczął realizację projektu Eco Twin.

Sprzęganie ciężarówek w ramach EcoTwin polega na tworzeniu tzw. zintegrowanych konwojów i stanowi sytuację korzystną dla wszystkich. Wskutek tego sprzęgania w kolumnie z użyciem zaawansowanej łączności WiFi-P, radaru i kamer możliwa staje się jazda połączonych bezprzewodowo aut w niewielkiej odległości od siebie. Samochód poruszający się jako pierwszy dostarcza dane, na podstawie których pozostałe w formacji mogą automatycznie przyspieszać, hamować i skręcać. M.in. zahamowanie pojazdu jadącego na czele powoduje automatyczne hamowanie tych podążających za nim. Powyższe umożliwia zminimalizowanie luk między jadącymi pojazdami, co zmniejsza opór aerodynamiczny i pozwala zaoszczędzić około 10% paliwa. W rezultacie dochodzi do analogicznej – 10-procentowej redukcji emisji CO2. Kolejną korzyścią związaną ze sprzęganiem jest upłynnianie ruchu drogowego poprzez ograniczenie konieczności wyprzedzania przez ciężarówki. Mniejsze odległości między pojazdami zwalniają mianowicie miejsce na drodze, a brak wyprzedzania zmniejsza tłok na pasie ruchu.

Poza tym zaawansowane systemy wspomagania dla kierowców, dzięki którym możliwe staje się sprzęganie, poprawiają poziom bezpieczeństwa na drodze. Systemy te zawsze zachowują czujność, a zaawansowana technologia WiFi-P pozwala na reakcję układu hamulcowego 25 razy szybciej niż w przypadku człowieka.

Jazda w kolumnie podnosi więc efektywność transportu drogowego, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo poruszania się. Tym samym dochodzi do ograniczenia emisji CO2, zwiększonego bezpieczeństwa i lepszej płynności ruchu drogowego.

Oczywiście na obecnym etapie firmy wciąż mają przed sobą jeszcze sporo rozwoju technicznego, zanim sprzęganie będzie stosowane powszechniej. Sprawdzanie poprawności szerokiego zakresu zastosowań w różnych warunkach stanowi jednak ważny i niezbędny etap rozwoju. Wciąż bowiem trzeba rozwiązać wiele problemów dotyczących przepisów, kwestii odpowiedzialności oraz akceptacji społecznej. Dlatego sprzęganie zdecydowanie nie jest technologią, która będzie dostępna na rynku przed 2022 rokiem. Niemniej DAF będzie aktywnie rozwijać jej możliwości tak, aby być gotowym w momencie, kiedy gotowi okażą się jego klienci, przepisy i sama technologia. W tym celu wziął udział w europejskim programie rozwoju sprzęgania pojazdów pod nazwą Ensemble.

Ponadto koncern mocno podkreśla, że nadal nie obędzie się bez kierowcy. W takim układzie sprzęganie ciężarówek nie zastąpi go, ponieważ w kabinie każdego pojazdu musi się znajdować człowiek. Na drogach drugorzędnych i obszarach zabudowanych to on przejmuje kontrolę nad autem. Tym samym sprzęganie jest przede wszystkim propozycją nastawioną na wydajność w operacjach dalekodystansowych na głównych drogach i autostradach, ale nawet tam w razie potrzeby kierowcy zawsze będą mogli przejąć kontrolę. Zawsze też będą niezbędni do innych czynności związanych z pracą. Dlatego pojawienie się technologii sprzęgania nie oznacza początku końca zawodu kierowcy ciężarówek. Raczej trzeba ją jedynie poczytywać za sposób redukcji nakładu pracy spoczywającego na osobie siedzącej za kierownicą, aby pomóc jej w radzeniu sobie z obowiązkami oraz stworzyć bezpieczniejszy i wydajniejszy system dróg szybkiego ruchu.

Poza tym podmiot weźmie udział w testach systemu sprzęgania ciężarówek, które odbędą się w Wielkiej Brytanii. Potrwają one dwa lata, a poprowadzi je brytyjskie laboratorium badań nad transportem TRL. DAF Trucks oraz jego partnerzy — organizacja TNO, instytut Ricardo i operator logistyczny DHL — zostali wybrani do tych prób przez Ministerstwo Transportu Wielkiej Brytanii oraz zarządcę angielskich autostrad, firmę Highways England. Celem tego sprawdzianu będzie zebranie doświadczeń w zakresie sprzężenia ciężarówek na wybranych trasach strategicznej sieci dróg Anglii.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij