[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

REKLAMA

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Daf nowe technologie Cz. 4

TelliSys - projekt dla transportu intermodalnego

TelliSys, czyli inteligentny system intermodalnego transportu towarowego – technologi intermodalnej, przyczynia się do realizacji postawionego przez Unię celu optymalizacji wyników intermodalnych łańcuchów logistycznych oraz zapewnia sprawne i łatwe współdziałanie różnych rodzajów transportu.

Fot. Producent

Realizację projektu rozpoczęto dnia 1 grudnia 2012 roku, a finansowanie przez okres trzech lat zapewnił Siódmy Program Ramowy (FP7) Unii Europejskiej. Dokładnie inteligentny system transportowy dla innowacyjnego transportu intermodalnego (TelliSys) promował cele UE związane z optymalizacją łańcuchów wydajności logistycznej oraz zapewniał płynne i wzajemne interakcje między różnymi rodzajami (gałęziami) transportu. Przewidziany budżet wyniósł dokładnie 4287231 EUR, z kolei koniec przewidzianych prac zaplanowano na dzień 30 listopada 2015 roku.

Formalnie TelliSys oznaczał partnerstwo – wspólny projekt między IMA – Instytutem Procesów Hutniczych i Odzysku Metali z Uniwersytetu RWTH w Akwizgranie (Aachen), Europejskim Stowarzyszeniem Transportu Intermodalnego oraz firmami DAF, GEFCO, Goodyear, Wecon i Wesob. Jego cel polegał na umożliwieniu transportu kontenerów o wewnętrznej wysokości 3 m. W rezultacie trzy tzw. „1-metrowe zasobniki” - palety przemysłowe o wysokości 1 m można ułożyć na sobie w kontenerze, tym samym osiągając objętość ładunkową do 100 m³.

REKLAMA

Ogólnie poprzez połączenie ciągnika z naczepą o wyjątkowo niskim położeniu sprzęgu zamierzano uzyskać: redukcję zużycia paliwa i emisji CO2 o 25%, wzrost pojemności ładunkowej o 20 m³, co oznaczało o 20% więcej ładunku w kontenerze transportowym, oraz spadek kosztów o 15%.

Ze swojej strony w ramach konsorcjum TelliSys DAF opracował ciągnik siodłowy o wyjątkowo niskim podwoziu – tzw. podwoziu superniskim – typ Super Low-Deck. Wskutek obniżenia ramy podwozia za silnikiem oraz użycia bardzo zwartego – kompaktowego tylnego zawieszenia w połączeniu z 22,5-calowymi obręczami kół na osi napędzanej, osiągnięto wysokość siodła równą zaledwie 85 cm. Ponadto specjalny niskopokładowy ciągnik – ciągnik o niskim podwoziu ma lekką, 4-tonową nienapędową oś wleczoną z 17,5-calowymi obręczami kół, co pozwala uzyskać masę całkowitą zestawu na poziomie 44000 kg. Z myślą o tym projekcie Goodyear opracował specjalne, nowe niskoprofilowe opony do osi kierowanych i wleczonych. Opony te charakteryzują się bardzo niskim profilem i dużą obciążalnością – bardzo niską wysokością przy dużej nośności.

Do przygotowanego przez DAF-a tego niskopokładowego ciągnika z siodłem na wysokości zaledwie 85 cm Wecon zbudował specjalną lekką naczepę o masie własnej zaledwie 3830 kg. Równie ważne stało się zaprojektowanie nowej generacji kontenerów 40- i 45-stopowych o znacznie cieńszej podłodze, przy zachowaniu dotychczasowej nośności i sztywności skrętnej. W swoim prototypie Wecon zainstalował składaną kurtynę, podkreślającą wszechstronność koncepcji technologii intermodalnej TelliSys.

Od strony sprzętowej propozycję uzupełnia nowa generacja kontenerów. W tym kontekście projekt TelliBox ukierunkowano na połączenie korzyści dotąd istniejących jednostek ładunkowych w jednym tzw. MegaSwapBox – innymi słowy zoptymalizowany prototyp MegaSwapBox łączy funkcje kontenera, nadwozia wymiennego oraz naczepy klasy mega. Ostatecznie wszystkie prototypy klasy MegaSwapBodies cechują: ładowność minimum 24000 kg, dach na zawiasach, szerokość wewnętrzna paletową UE, wysokość wewnętrzna minimum 2940 mm oraz długość 45'. Powstały tu trzy rodzaje kontenerów/nadwozi wymiennych:

  • Continental MSB – z jedną całkowicie otwieraną stroną, o wysokości wewnętrznej 2940 mm, z możliwością piętrowania ładunku;
  • Automotive MSB dla przemysłu motoryzacyjnego – z otwieranymi obu długimi stronami – po obydwu bokach, o wysokości wewnętrznej 2970 mm;
  • Intercontinental MSB – z całkowicie zamkniętymi bokami i możliwością piętrowania ładunku, o wysokości wewnętrznej 2970 mm.

Trzeba tu oczywiście podkreślić, że komercjalizacja tej koncepcji technologicznej nie nastąpi z dnia na dzień. Przy tym już na samym początku założono, że wyniki testów przesądzą o tym, czy wykonalne jest wprowadzenie prototypu do sprzedaży. Zależeć to też miało od zainteresowania rynku. Aby zorientować się, czy będzie on zainteresowany tym rozwiązaniem, na początku maja (między 5 a 8 maja) przedstawiono więc tę koncepcję technologii transportu intermodalnego na wystawie Transport Logistics w Monachium. Po tym kombinacja TelliSys przeszła obszerne testy terenowe przy udziale partnera logistycznego GEFCO. Podczas nich ciągnik, naczepa i kontener intensywnie użytkowano w ramach operacji transportu intermodalnego tej firmy w przewozach drogowych, kolejowych i wodnych. Ponieważ podczas rozwoju ciągnika koncepcyjnego wzięto pod uwagę nie tylko wymiary i maksymalne masy, ale i zwrotność, komfort oraz efektywność operacyjną, TelliSys pokazała, że możliwe stało się uzyskanie większej wydajności transportu kontenerów. Generalnie bowiem dzięki zastosowaniu wizji dalszego zwiększania wydajności transportu intermodalnych kontenerów przy użyciu w przewozach drogowych prototypy ciągnika z naczepą z bardzo niską pozycją siodła uzyskano założone zwiększenie objętości ładunku o 20%. Na tej podstawie prototyp udowodnił, że o 20% większa objętość ładunkowa umożliwia uzyskanie znacznych oszczędności w zużyciu paliwa i emisji CO2 na tonę/kilometr w intermodalnym transporcie kontenerowym.

Wszystkie części artykułu:

DAF nowe technologie Cz. 1
DAF nowe technologie Cz. 2
DAF nowe technologie Cz. 3
DAF nowe technologie Cz. 4 - aktualnie czytasz

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij