Dążenie do produkcji seryjnej: próby Mercedes-Benz eEconic pod kątem w pełni elektrycznej eksploatacji w zastosowaniach komunalnych idą pełną parą Cz.1

Testy skupiają się na bezpieczeństwie, osiągach i trwałości pojazdu Wywóz odpadów to idealne wdrożenie: zakres zastosowań tej 27-tonowej wersji pokrywa większość typowych tras zbiórki śmieci bez konieczności doładowania na trasie. eEconic korzysta z globalnej strategii platform Daimler Trucks — architektura pojazdu bazuje na modelu eActros. Następnym krokiem jest testowanie u klienta w rzeczywistych warunkach. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na 2022 rok.

Mercedes-Benz Trucks zdecydowanie posuwa się do przodu, do zastosowań komunalnych opracowując eEconica z napędem akumulatorowym. Obecnie model ten przechodzi wiele intensywnych serii próbnych. Inżynierowie zajmujący się testami skupiają się na sprawdzaniu bezpieczeństwa, osiągów i trwałości auta. eEconic będzie też musiał dowieść swoich zalet latem i zimą w próbach akumulatorów i elektrycznego układu napędowego. Pojazd poddawany jest również dodatkowym testom, takim jak pomiary hałasu, kompatybilność elektromagnetyczna (EMC) oraz jazdy próbne na wyboistej drodze. Po zakończeniu tych testów samochód przejdzie do następnego kroku — prób u klientów w rzeczywistych warunkach eksploatacji. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w fabryce Mercedes-Benz w Wörth zaplanowano na drugą połowę 2022 roku.

REKLAMA

Architektura tej ciężarówki korzysta ze strategii globalnych platform produktowych Daimler Trucks. Niskopodłogowa odmiana bazuje na eActrosie do ciężkich operacji dystrybucyjnych, który swoją cyfrową premierę świętował pod koniec czerwca. W rezultacie najważniejsze parametry techniczne eEconica pozostają w dużej mierze identyczne z tymi eActrosa. W przyszłości w swojej konfiguracji jako śmieciarka eEconic bez konieczności doładowania w trasie będzie w stanie pokonywać większość typowych tras zbiórki odpadów, realizowanych przez tradycyjnego odpowiednika Econic. Do tego będzie cichy i lokalnie neutralny pod względem emisji CO2.

Dr Ralf Forcher, szef Mercedes Benz Special Trucks, mówi: „Poddajemy eEconica niezwykle szerokiemu zakresowi serii testów, a dotychczasowe wyniki pokazują, że z naszą koncepcją jesteśmy na dobrej drodze. eEconic idealnie nadaje się do wyznaczonej roli jako pojazd do zbiórki śmieci. Wysoki udział jazdy w trybie „stop-and-go”, niezawodnie zaplanowane dzienne trasy o średniej długości 100 km oraz ładowanie akumulatorów w bazach klientów składają się na idealne zastosowanie dla profilu misji tej niskopodłogowej ciężarówki z napędem elektrycznym”.

Ta sama architektura, inny profil misji — eEconic na bazie eActrosa

eEconic o dopuszczalnej masie całkowitej 27000 kg początkowo zostanie wprowadzony na rynek jako wariant 3-osiowy w układzie napędowym 6x2 – konfiguracja 6x2/NLA i w wydaniu śmieciarki. Podobnie jak w przypadku eActrosa, jego technologiczne serce stanowi elektryczna jednostka napędowa — oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi i dwubiegową skrzynią przekładniową. Pakiet akumulatorów wydania produkowanego seryjnie będzie wyposażony w trzy zestawy akumulatorów, każdy o pojemności energetycznej około 105 kWh[1]. Oba silniki chłodzone cieczą generują moc ciągłą 330 kW oraz moc maksymalną 400 kW. Ponadto, podczas jazdy przewidującej, energia elektryczna może być odzyskiwana poprzez rekuperację, co jest główną zaletą, głównie w przypadku zbiórki odpadów dokonywanej w trybie jazdy „stop-and-go”. Pod koniec codziennych tras akumulatory można naładować z mocą do 160 kW w bazie klientów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA