REKLAMA

Do 2039 roku Daimler Trucks&Buses stawia sobie za cel wprowadzenie w kluczowych regionach floty nowych pojazdów całkowicie neutralnych pod względem emisji CO2 Cz.2

Daimler Trucks to jeden z pionierów w dziedzinie elektrycznych ciężarówek, od 2018 roku Daimler Buses proponuje elektryczny autobus miejski produkowany seryjnie, z kolei do końca trzeciej dekady tego stulecia mają się pojawić pojazdy zasilane wodorem i pochodzące z produkcji seryjnej.

Globalna oferta e-truck

Daimler Trucks zdobywa doświadczenie w zakresie elektrycznych ciężarówek od 2010 roku, a od 2017 roku oferuje pierwszą w pełni elektryczną ciężarówkę produkowaną seryjnie i użytkowaną przez klientów: lekki wariant dostawczy Fuso eCanter. Ponad 140 eCanter obsługuje już przewoźników w miastach na całym świecie, w tym w Nowym Jorku, Tokio, Berlinie, Londynie, Amsterdamie, Paryżu i Lizbonie. Ciężarówka klasy tonażowej ciężkiej Mercedes-Benz eActros o zasięgu do 200 km jest intensywnie eksploatowana przez zainteresowanych w Niemczech i Szwajcarii w ramach „floty innowacji” eActros. Pierwsze przekazanie odbiorcy miało miejsce w 2018 roku. W Stanach Zjednoczonych z kolei ciężkie Freightliner eM2 i ciężkie Freightliner eCascadia również przechodzą intensywne testy drogowe w realnych warunkach u klientów.

Kompletny i praktyczny system e-mobilności autobusowej

W pełni elektryczny Mercedes-Benz eCitaro, od 2018 roku powstający seryjnie w fabryce w Mannheim, oferuje miastom i operatorom transportu publicznego możliwość zmiany floty na lokalnie bezemisyjną. Obecnie eCitaro jeździ w takich ośrodkach jak Berlin, Hamburg (oba Niemcy), Oslo/Norwegia i Ystad/Szwecja. Dostarczono go też do Luksemburga i Szwajcarii. Przy tym model ten podlega stałemu ulepszaniu dla poprawy uzyskiwanych osiągów w regularnej eksploatacji. Od 2021 roku wejdzie na rynek z baterią nowej generacji, a w drugiej połowie 2020 roku z bateriami półprzewodnikowymi (baterie litowo-polimerowe). Począwszy od 2022 roku magistrala/moduł akumulatorów będzie wyposażona w przedłużacz zasięgu (ogniwo paliwowe na bazie wodoru zapewnia zasilanie akumulatorowi wysokiego napięcia). Przyszłe technologie akumulatorowe doprowadzą zresztą do zwiększenia zasięgu usług w normalnej pracy - dzięki ogniwu paliwowemu jako zwiększaczowi zasięgu da się obsługiwać prawie wszystkie trasy. Tym samym elektryfikacja flot autobusowych wiąże się z poważnymi zmianami u dostawców transportu publicznego. W związku z tym Daimler Buses dołącza do swoich klientów, aby poprzez całościowe doradztwo zapewnić zrozumienie ogólnego systemu e-mobilności. Marka Thomas Built Buses wprowadza także na rynek amerykański seryjnie produkowany elektryczny autobus szkolny.

REKLAMA

Napędy wodorowe

Od ponad 30 lat Daimler pracuje nad technologiami napędowymi opartymi na wodorze. Do tej pory pojazdy firmy z ogniwami paliwowymi pokonały wiele milionów kilometrów, co świadczy o możliwości wprowadzenia tej koncepcji napędu na rynek. Nadal istnieją jednak bardzo specyficzne wyzwania w sektorze pojazdów użytkowych, takie jak żywotność układu i dostępność samego wodoru. Technologie akumulatorowo-elektryczne i zasilane wodorem oferują różne korzyści w zależności od celu i dlatego się uzupełniają. Decydującym kryterium dla nabywców ciężarówek i autobusów jest całkowity koszt posiadania.

FUSO „Vision F-Cell”: prototyp z ogniwem paliwowym

Dzięki „Vision F-Cell” Daimler Trucks & Buses jeszcze bardziej wzmacnia swoją działalność w dziedzinie wodoru. Marka FUSO wykorzystuje ten prototyp do testowania możliwości technologii ogniw paliwowych w różnych pojazdach użytkowych. 7,5-tonowy model ma napęd o maksymalnej mocy 135 kW. Zasięg wynosi do 300 kilometrów. Architektura elektrycznego układu napędowego „Vision F-Cell” jest zasadniczo porównywalna z architekturą ciężarówki zasilanej bateryjnie - oprócz znacznie zmniejszonej pojemności akumulatorów i dodatkowych zbiorników wodoru.


Do 2022 roku w Europie zakłady produkcyjne neutralne pod względem emisji CO2

Ponadto Daimler Trucks & Buses wytycza kurs „ekologicznej” produkcji w Niemczech i Europie: planuje się, że do 2022 roku wszystkie niemieckie i europejskie zakłady będą zaopatrywane w energię neutralną pod względem emisji CO2. We wszystkich pozostałych prace wdrożeniowe w tym zakresie będą kontynuowane. Konkretnie oznacza to, że istniejące fabryki ciężarówek i autobusów będą otrzymywać energię elektryczną wyłącznie ze źródeł odnawialnych.

Daimler Trucks & Buses: Zrównoważona strategia korporacyjna

Ponad 120 lat temu Gottlieb Daimler i Carl Benz położyli podwaliny pod nowoczesny sektor transportowy. W ciągu ostatnich dziesięcioleci działy ciężarówek i autobusów Daimler nieustannie wyznaczały standardy dla całej branży transportowej - pod względem bezpieczeństwa, oszczędności paliwa oraz komfortu kierowcy i pasażerów. Teraz nadszedł czas na kolejny etap ewolucyjny: bezemisyjną, zautomatyzowaną i połączoną – sieciową jazdę. Daimler Trucks&Buses pracuje nad wprowadzeniem tych ważnych technologii do produkcji seryjnej we wszystkich swoich markach, oddziałach i regionach. W ten sposób firma zamierza przybliżyć swoją wizję transportu neutralnego pod względem emisji CO2 i bezwypadkowej jazdy, przyczyniając się do zrównoważenia globalnego ruchu towarowego i pasażerskiego.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA