REKLAMA

Dodaj drabinę – skuteczne działania ratownicze na wysokości Cz.1

„Proces trwał dobrze ponad dwa lata, ale wynik był również bardzo dobry. Odebraliśmy teraz dwie nowe drabiny na podwoziu Scania L dokładnie dopasowane do naszych potrzeb dzięki wyjątkowo niskiej wysokości zabudowy w pozycji do jazdy. Nie sądzę, aby można było znaleźć na rynku bardziej odpowiednie podwozie dla tego typu samochodu niż nowe podwozie Scania L”.

Powyższy cytat pochodzi od oficera reagowania kryzysowego Larsa Stillinga ze straży pożarnej w Aarhus w Jutlandii Wschodniej, który nie ukrywa swojego zadowolenia z dwóch nowych samochodów Scania L 360 B4x2 LB. Auta te stacjonują w będącej częścią kontyngentu Wschodniej Jutlandii, w miastach Aarhus i Aarhus Syd w dwóch jednostkach w Skanderborgu i Odder.

W połowie 2017 roku sześć różnych duńskich miejskich służb ratowniczych razem uzgodniło wspólny zakup ośmiu nowych ciężarówek dla straży pożarnej zarówno w Jutlandii, jak i w Zelandii. To były Ballerup i Gladsaxe, Straż Pożarna Północnej Zelandii (Hørsholm), Emergency of East Zealand (Roskilde), Fire&Rescue Mid-West (Herning), Midtjysk Fire&Rescue (Silkeborg) oraz East Jutland Fire Service (Aarhus) Południe i miasto Aarhus.

REKLAMA

Scania i Rosenbauer

Utworzono grupę roboczą złożoną z przedstawicieli szóstki, a po wielu długich i konstruktywnych dyskusjach wybór padł na podwozie Scania L zabudowane drabiną ratowniczą Rosenbauer. Podwozie zostało zakupione we wspólnej puli na podstawie umowy ramowej, gdyż w 2014 roku Scania została członkiem Agencji Zarządzania Kryzysowego. Lars Stilling stwierdza „Samochód z drabiną to bardzo skomplikowany pojazd, który musi cechować znaczna różnorodność parametrów. Musi być w stanie szybko przyspieszać, musi być stabilny podczas jazdy i korzystania z drabiny oraz powinien być niski. Właśnie uzgodniliśmy, że tę kombinację funkcji spełnia podwozie Scania L z najmocniejszym 9-litrowym silnikiem 360 KM w połączeniu ze skrzynią biegów Allison. A po pierwszej dostawie nie byliśmy rozczarowani”.

Do najważniejszych cech egzemplarza dla straży pożarnej w Aarhus należą niska wysokość do jazdy i zwarta konstrukcja, do czego znacznie przyczynia się wysunięta do przodu, obniżona i szeroka kabina typu L. W rezultacie kiedy drabina w pozycji transportowej znajduje się nad kabiną, kosz ratunkowy zwisa całkowicie na zewnątrz.

Wiadukt w Hiszpanii

Lars Stilling dodaje „Tutaj w Aarhus mamy wiadukt w Hiszpanii (nie, nie jest kraj południowoeuropejski, ale jedna ulica w pobliżu portu w Aarhus), z oznakowanym prześwitem wynoszącym zaledwie 3,4 metra, do którego najlepiej by dotarły auta, aby uniknąć dużego objazdu. Cel dla nowych samochodów z drabinami był zatem jeden – w rzeczywistości całkowita wysokość doszła do zaledwie 3,15 metra, więc bez problemu szybko przejeżdżamy pod wiaduktem”.

W grupie roboczej ds. zamówień na nowy tabor wielki wysiłek podjął również inspektor ratowniczy Jesper Hansen. W tle jako wyszkolony strażak i kierownik więzienia ma dobrą wiedzę co do wymogów dla wszystkich typów pojazdów ratowniczych. Koordynował więc życzenia i wymagania w sferze różnych nieprzewidzianych okoliczności. Zarazem chociaż na duńskich drogach auta strażackie zazwyczaj stanowią bardzo małą część floty, lecz jednocześnie – wykonując nawet bardzo specjalne zadania – nie są zwolnione z przestrzegania ogólnych ograniczeń dotyczących nacisków na oś i wymiarów, które wszystkie inne ciężkie modele też muszą spełniać. Jesper Hansen dodaje „Przy naszych surowych wymogach w kwestii wysokości zabudowy podczas jazdy obawialiśmy się, że musimy „Osiedlić się” na małych przyczepach z małymi kołami, zwykle tylko używanych do dowozu. Ale z podwoziem Scania L mogliśmy dostać „Prawdziwe podwozie ciężarówki” z wytrzymałymi ramami podwozia na dużych kołach i jeszcze
spełniające wymagania dotyczące wysokości”.

Problem przejazdu o wysokości maksymalnej 3,30 metra

Jesper Hansen kontynuuje „W rzeczywistości niski wiadukt w Hiszpanii nie jest jedynym wyzwaniem dla nas. Nadchodzące zasady w przepisach budowlanych oznaczają, że w przyszłości pojazd musi mieć możliwość wjazdu do budynków o wysokości zaledwie 3,3 metra, więc nowe drabiny Scania L są również gotowe”.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA