REKLAMA

Dodaj drabinę – skuteczne działania ratownicze na wysokości Cz.2

„Proces trwał dobrze ponad dwa lata, ale wynik był również bardzo dobry. Odebraliśmy teraz dwie nowe drabiny na podwoziu Scania L dokładnie dopasowane do naszych potrzeb dzięki wyjątkowo niskiej wysokości zabudowy w pozycji do jazdy. Nie sądzę, aby można było znaleźć na rynku bardziej odpowiednie podwozie dla tego typu samochodu niż nowe podwozie Scania L”.

Nowe samochody stanowią inwestycję o wartości od 4,5 do 5 milionów DKK za sztukę w zależności od wyposażenia i muszą być eksploatowane przez co najmniej 20 lat. Właśnie dlatego strażacy wolą potężne podwozie ciężarówki z solidnymi ramami, tym bardziej, że w tym względzie mają naprawdę dobre doświadczenia ze Scanią. Dlatego auta wcale nie muszą być najtańsze i najlżejsze na rynku. Na ten problem zwraca uwagę Jesper Hansen. Podkreśla bowiem, że obecnie część Straży Pożarnej Wschodniej Jutlandii sprzedaje najstarsze pojazdy, w tym niektóre ratowniczo-gaśnicze na podwoziach Scania P93 po prawie 25-letniej służbie. Powyższe stanowi zatem dowód na to, że docelowo może autentycznie okazuje się lepiej postawić na ciężki sprzęt zamiast oszczędzać na kilkuset kilogramach masy własnej. Poza tym Scania dość umiejętnie obsługuje cały proces sprzedaży oraz zabezpiecza wysokojakościową obsługę posprzedażną. Przy tym na każdym etapie jej przedstawiciele służą pomocą oraz wysłuchują zgłaszanych przez nabywcę wszelkich sugestii i rozwiązań. W tym konkretnym przypadku na początku tego procesu specjaliści firmy zaproponowali obniżoną, niskowejściową kabinę L. Argumentowali także za wersją silnika, którą pojazd ostatecznie otrzymał. Jeżdżąc na torze testowym fabryki Lars Stilling i jego koledzy przekonali się mianowicie, iż 9-litrowy silnik ma dużą moc zarówno przy przyspieszaniu, jak i przy prędkości maksymalnej, chociaż pierwotnie pod podłogą spodziewali się silnika 13-litrowego.

Jak podkreślają jeszcze strażacy, to nie tylko dział handlowy przyczynił się do sukcesu – przyczyniły się także do niego działy serwisowe i odpowiedzialne za części zamienne. Tom Korsholm Pedersen ze Scanii stwierdza „Zarówno w Aarhus, jak i w pozostałej części Danii Scania ma wiele warsztatów oraz bardzo dobrą reputację zapewniającą szybką i kompetentną obsługę. Dotyczy to zarówno Scanii, jak i innych pojazdów. Dzięki unikalnemu modułowemu systemowi Scania we wszystkich naszych działach utrzymujemy bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa dostaw części zamiennych, więc pojazdy strażackie nigdy nie powinny być wyłączane z eksploatacji na kilka dni z powodu braku części zamiennych”

REKLAMA


Fakty dotyczące nowych samochodów z drabiną Rosenbauer na podwoziach Scania L 360, dostarczonych dla Aarhus Fire Service

  • Podwozie: 4x2 z bardzo niskim zawieszeniem pneumatycznym na przedniej i tylnej osi. Automatyczny system przyklęku przedniej osi, opuszczający kabinę praktycznie na ziemię kiedy zaciągnięty jest hamulec ręczny. Ponadto automatyczna regulacja zawieszenia pneumatycznego po uruchomieniu przystawki odbioru mocy dla drabiny. Maksymalna całkowita masa techniczna 19500 kg (8000 kg dla osi przedniej, 11500 kg dla osi tylnej), maksymalna masa całkowita podczas jazdy po drogach publicznych 18000 kg.
  • Kabina: Scania CP20L, długa, obniżona, wysunięta do przodu, niskowejściowa, zbudowana jako fabryczna, w całości wykonana ze stali, z płaskim dachem, zamontowana na 4-punktowym zawieszeniu pneumatycznym. Wyposażona w osobne średnie fotele dla kierowcy i pasażera. Automatyczna klimatyzacja.
  • Układ napędowy: 9-litrowy, 5-cylindrowy silnik wysokoprężny Scania DC9-127 o mocy maksymalnej 360 KM przy 1900 obr/min i maksymalnym momencie obrotowym 1700 Nm w zakresie 1050-1350 obr/min. Norma środowiskowa Euro 6 spełniana dzięki wykorzystaniu technologi wyłącznie SCR. 6-biegowa automatyczna skrzynia przekładniowa Allison GA766, oś tylna Scania AD400SA z pojedynczą redukcją, przełożenie R860 4,88:1 i ręczna blokada mechanizmu różnicowego.
  • Zabudowa: drabina ratunkowa Rosenbauer L32A XS 3.0 składająca się z pięciu malowanych proszkowo wysuwanych przęseł, zrobionych z drobnoziarnistej, wytrzymałej stali, wyposażona w kosz ratunkowy dla maksymalnie 5 osób i dla maksymalnego obciążenia 500 kg, maksymalna wysokość robocza wynosi 32 metry, a drabina jest dopuszczona do stosowania w energetyce wiatrowej i może pracować na wietrze o prędkości do 22 m/s. Osadzono ją na platformie ze zintegrowanymi podporami, które mogą unieść samochód całkowicie z ziemi. Drabina jest produkowana i montowana przez Rosenbauer International Oddział AG w Karlsruhe, Niemcy (wcześniej znany jako METZ).

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA