REKLAMA

Dokładne pozycjonowanie osiągnięte dla pojazdów autonomicznych

Autonomiczne pojazdy i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy wymagają niezawodnego oraz precyzyjnego pozycjonowania, aby umożliwić pewne działanie tego systemu. Jest to szczególnie ważne na wczesnym etapie przejściowym dla tej technologii, kiedy inne pojazdy wokół niej nie zostaną jeszcze zautomatyzowane.

Globalny system nawigacji satelitarnej Galileo, w połączeniu z innymi technologiami pozycjonowania i czujników, stanowi odpowiedź na tę swoistą układankę pozycjonowania. Innowacyjne rozwiązanie zostało opracowane w ramach projektu PRoPART - Precyzyjne i niezawodne pozycjonowanie dla zautomatyzowanych transportów drogowych, w który są zaangażowani Scania i sześciu partnerów. Propozycja ta może być kluczowym czynnikiem, w przyszłości umożliwiającym autonomiczne przewozy.
Pozycjonowanie „na poziomie centymetra”
Rozwiązanie zostało ostatnio zademonstrowane w odtworzonej sytuacji na autostradzie na obszarze testowym AstaZero w Szwecji, z podłączoną autonomiczną ciężarówką i dwoma niepowiązanymi samochodami załogowymi. W ramach tej próby auto Scanii wykonało bezpieczną i skuteczną zmianę pasa ruchu. Manewrem zarządzał nowy system, polegający na pozycjonowaniu na poziomie centymetra w połączeniu z danymi z czujników współpracy. Projekt ten wykazał, że możliwe stało się określenie położenia z dokładnością do dziesięciu centymetrów. Ciężarówka może bowiem wykonać tak dokładny manewr ze względu na precyzyjne ustawienie i całkowite odwzorowanie całego otoczenia. Osiągnięto to poprzez integrację danych z kamery ciężarówki oraz radarów przednich i bocznych w połączeniu z radarami zamontowanymi na jednostkach przydrożnych.
Komunikacja między infrastrukturą a pojazdem
Oprócz pozycjonowania dodano komunikację między infrastrukturą a pojazdem. Zwykle pojazdy autonomiczne polegają mianowicie na własnych czujnikach do interpretacji i przetwarzania danych na temat otaczającego środowiska. Jeśli zaś dzielą się informacjami, można rozszerzyć ich horyzont i skorzystać z danych z innego pojazdu, aby także spojrzeć za róg i tym samym zebrać więcej danych jako podstawę do decyzji manewrowych. Jak wyjaśnia Fredrik Hoxell, inżynier ds. Rozwoju w Scania Intelligent Transport Systems, „W projekcie skupiliśmy się na osiągnięciu błędu pozycjonowania poniżej 20 centymetrów w połączeniu z ambitnym celem integralności ryzyka - to znaczy prawdopodobieństwa błędu pozycji przekraczającego ten limit błędu. Jednak w przypadku zastosowania w rzeczywistych sytuacjach drogowych, które zwykle są znacznie bardziej dynamiczne i nieustrukturyzowane, istnieje oczywiście o wiele więcej cech pojazdu i układu oraz możliwych źródeł błędów, które należy usunąć”. Dodaje też „Scania bada obecnie kilka różnych rozwiązań pozycjonowania. Niezawodna nawigacja o wysokiej integralności jest absolutnie niezbędna podczas eksploatacji pojazdów autonomicznych w niekontrolowanym otoczeniu. Próby te stanowią jeden z możliwych aspektów ogólnego wyzwania związanego ze wsparciem nawigacji na drodze do bezpiecznego i zrównoważonego transportu autonomicznego”.
O PRoPART
Projekt PRoPART połączył oprogramowanie do pozycjonowania kinematycznego w czasie rzeczywistym z Waysure (Szwecja) z pomiarami satelitarnymi z Fraunhofer IIS (Niemcy). Pozycjonowanie satelitarne zostało rozszerzone o ultraszerokopasmowe rozwiązanie zasięgowe od hiszpańskiej instytucji badawczej Ceit-IK4. Autonomiczną ciężarówkę dostarczyła Scania, a węgierska firma V2X Commsignia zapewnia technologię komunikacji krótkiego zasięgu. Baselabs z Niemiec przekazał z kolei technologię wspólnego przetwarzania – fuzji danych z czujników pokładowych i drogowych oraz opracował ocenę sytuacyjną dla zamierzonego manewru automatycznej zmiany pasa. Przy tym projekt był koordynowany przez RISE i otrzymał finansowanie z Europejskiej Agencji GNSS w ramach unijnego programu innowacji „Horyzont 2020”.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA