[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Dostawcze nowości MAN-a Cz. 2

Przy okazji wrześniowych targów IAA MAN poszerza paletę odmian dostępnych w swojej najlżejszej rodzinie TGE. Odmiany te przygotowano w odpowiedzi na potrzeby rynku, a dotyczą one różnych sfer zastosowania i możliwego wykorzystania. Wśród tych nowości znalazły się bowiem warianty: o podwyższonej dopuszczalnej masie całkowitej, uterenowiony oraz zelektryfikowany - pełni elektryczny.

Fot. Producent

Drugim novum w najlżejszej rodzinie jest uterenowiony TGE 4x4, czyli z napędem na cztery koła. Pełni on rolę idealnej bazy dla egzemplarzy przeznaczonych dla branży budowlanej, komunalnej, drogownictwa, energetyki, straży pożarnej, straży granicznej oraz ekip remontowych i budowlanych. Napęd na wszystkie koła występuje tu w standardzie fabrycznym w połączeniu z 6-biegową mechaniczną skrzynią przekładniową lub 8-biegową przekładnią automatyczną. Stały napęd na wszystkie koła zapewnia przekładnia kątowa montowana w samochodach z napędem na przednią oś. Za przenoszenie napędu na oś tylną odpowiada sterowane elektronicznie sprzęgło wielopłytkowe Haldex piątej generacji, wyróżniające się wysoką precyzją, kompaktową budową i niewielką masą. System tego napędu da się nazwać „inteligentnym”, gdyż reaguje na daną sytuację podczas jazdy i aktywuje się automatycznie. Czyni to bardzo szybko, ponieważ czas reakcji sprzęgła Haldex wynosi jedynie 80 milisekund. W razie potrzeby płytki sprzęgła, pracujące w kąpieli olejowej, łączą się w kierunku osiowym i rozdzielają moment obrotowy napędu przedniej osi pomiędzy oś przednią i tylną.

Zastosowane w TGE 4x4 rozwiązanie stanowi jedyny układ napędowy na wszystkie koła, uwzględniający pełny zakres parametrów całej sensoryki auta. Urządzenie sterujące sprzęgła Haldex otrzymuje wszystkie dane i informacje poprzez magistralę CAN i – inaczej niż w przypadku innych rozwiązań z napędem na wszystkie koła – może zostać dowolnie skonfigurowane lub całkowicie zintegrowane ze wszelkimi systemami wspomagającymi jazdę, takimi jak ABS, ESP i ASR. Przykładowo w sytuacji zadziałania systemu ESP lub wykrycia poślizgu kół przednich, moment obrotowy może zostać płynnie przeniesiony od zera do 100% na oś tylną.

REKLAMA

Elastyczny podział momentu obrotowego w TGE 4x4 służy nie tylko trakcji, lecz i może pozytywnie wpłynąć na dynamikę jazdy. Jeśli samochód porusza się całkowicie „normalnie” po utwardzonym podłożu, napęd na wszystkie koła pozostaje nieaktywny i kierowca może korzystać z ogółu zalet napędu na przednią oś: TGE zapewnia wówczas bardzo dobrą, płynną charakterystykę jazdy oraz oszczędność pod względem zużycia paliwa. Napęd przedniej osi ze sprzęgłem Haldex gwarantuje najlepsze właściwości jezdne dla wszystkich czterech kół. Dzięki wprowadzeniu sprzęgła Haldex podwozie ze stałym napędem na wszystkie koła zapewnia więc odpowiednią do potrzeb trakcję w szerokim spektrum sytuacji drogowych. Ponadto, dzięki połączeniu napędu na przednią oś ze sprzęgłem Haldex, TGE 4x4 nie ma żadnych ograniczeń pod względem prześwitu podłużnego, a dostępna wysokość powierzchni załadunkowej nie zmienia się. Jedynym widocznym skutkiem wprowadzenia układu napędowego 4x4 jest niewielki wzrost masy własnej o niecałe 100 kg. Przy tym rozwiązanie stosowane w TGE 4x4 kosztuje mniej niż połowa innych porównywalnych napędów na wszystkie koła w segmencie transportowym, przez co pod względem cenowym staje się atrakcyjną propozycją na rynku.

Podczas targów IAA zaprezentowana zostanie jeszcze wersja TGE z załączanym napędem na wszystkie koła do szczególnie wymagających zastosowań poza utwardzonymi drogami. Wersję tę MAN opracowuje we współpracy z Oberaigner Automotiv GmbH.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij