REKLAMA

Dostawy ciężarówek Jelcza w 2018 roku Cz.1

W 2018 roku Siły Zbrojne RP odebrały w Jelcz sp. z o.o. aż 440 specjalizowanych samochodów zmilitaryzowanych i militarnych. Na przestrzeni ostatnich już ponad dwóch dekad powyższe stanowiło rekordowe osiągnięcie, gdyż od lat sprzedaż pojazdów w podwrocławskiej fabryki systematycznie rośnie.

Bartosz Wojtowski

W 2017 roku zakład dostarczył sumarycznie 400 pojazdów, czyli o 67 sztuk (+20%) więcej niż 2016 roku (2016 rok – 333 sztuki). Wskutek powyższego w dziedzinie wielkości dostaw w ostatnim 20-leciu 2018 rok stanowi dla niego kolejne rekordowe osiągnięcie, a poza 2018 rokiem takimi rekordowymi latami były również 2017 i 2016.

Wśród tych 440 ciężarówek znalazły się dokładnie:

REKLAMA
  • S662D.43 6x6 – 3-osiowy samochód klasy tonażowej ciężkiej, kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, z fabryczną zabudową skrzyniową – 6 sztuk;
  • P862D.43 8x6 – 4-osiowe podwozie klasy tonażowej ciężkiej, kategorii wysokiej ładowności i średniej mobilności taktycznej, przeznaczone pod specjalne zabudowy hakowe – hakowy system załadowczy Multilift MKIV – 25 sztuk;
  • C642D.35 6x4 – uterenowiony ciągnik siodłowy w wydaniu ADR, przeznaczony do sprzęgania z 3-osiowymi naczepami cysternami – 4 sztuki;
  • P662D.34 – podwozia w wydaniu ADR pod zabudowę cysterną paliwową – 18 sztuk;
  • 882.53 8x8 – 4-osiowe podwozie klasy tonażowej ciężkiej, kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, przeznaczone pod hakowy system załadowczy – 2 sztuki;
  • P662D.35 6x6 – 3-osiowe podwozie klasy tonażowej ciężkiej, kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, w wykonaniu z integralnie opancerzoną kabiną, przeznaczone pod zabudowy specjalne w postaci kontenera 20-stopowego– 2 sztuki;
  • P662D.43 6x6 – 3-osiowe podwozie klasy tonażowej ciężkiej, kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, przeznaczone pod autocysterny do transportu wody – 2 sztuki;
  • P662D.43 6x6 – 3-osiowe podwozie klasy tonażowej ciężkiej, kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, przeznaczone pod hakowy system załadowczy – 7 sztuk;
  • P662D.43 6x6 – 3-osiowe podwozie klasy tonażowej ciężkiej, kategorii wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, w wykonaniu jako samochód specjalny z kabiną 2-osobową i pomostem pod kontener 20-stopowy;
  • S442.32 4x4 – 2-osiowy samochód klasy tonażowej średniej, kategorii średniej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, z fabryczną skrzynią ładunkową z opończą i ławkami – 317 sztuk;
  • 442.32 4x4 – 2-osiowe podwozie klasy tonażowej średniej, kategorii średniej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, w konfiguracji z wydłużoną kabiną 6-osobową i pomostem – 27 sztuk
  • 442.32 4x4 – 2-osiowe podwozie klasy tonażowej średniej, kategorii średniej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, w konfiguracji z kabiną 2-osobową, występujące jako tzw. wykonanie specjalne;
  • 442.32 4x4 – 2-osiowe podwozie klasy tonażowej średniej, kategorii średniej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, w konfiguracji z kabiną 2-osobową, występujące jako tzw. wykonanie specjalne – 2 sztuki.

W efekcie aż 354 egzemplarze, czyli niewiele ponad 80%, należały do kategorii średniej, a jedynie poniżej 20% przypadło na odmiany klasy ciężkiej. Tymczasem przed wejściem do produkcji 442.32 4x4 dostawy obejmowały jedynie typy klasy tonażowej ciężkiej. Tym samym w strukturze produkcji i zbytu zdecydowanie dominuje typ 442.32 4x4, występujący w roli następców Starów 266 i napędzany przez niemiecki 326-konny silnik MTU-Mercedes. Natomiast ogół Jelczy klasy tonażowej ciężkiej, łącznie przekazanych MON w liczbie 86 sztuk, napędzały francuskie silniki IVECO FPT generalnie w trzech wykonaniach: wersje z końcówką .35 – 352-konny Cursor 8, z końcówką .43 – 430-konny Cursor 10 i z końcówką .53 – 535-/540-konny Cursor 13. Te silniki FPT IVECO o średniej i dużej pojemności w naszym kraju sprzedaje i obsługuje spółka TeZaNa.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA