Druga generacja systemu MirrorCam: Mercedes-Benz Trucks ulepsza w istotnych szczegółach system kamer zastępujących lusterka Cz.5

Mercedes-Benz Trucks wyposaża swoje pojazdy już w drugą generację MirrorCam. Skrócenie ramion obu kamer o dziesięć centymetrów oraz nowe parametry obrazu zapewniają kierowcy jeszcze lepsze wsparcie w wielu sytuacjach drogowych. Okapnik na obudowie zapobiega zaś gromadzeniu się wody deszczowej na soczewce. Do tego dochodzą jeszcze bardziej realistyczny obraz otoczenia i jeszcze więcej informacji wizualnych.

Sprawdzony flagowy pojazd do klasycznego transportu dalekobieżnego: Actros L – od października 2022 roku wyposażony w trzecią generację silnika OM 471 do pojazdów użytkowych

Obok ciągłego poszerzania gamy pojazdów z akumulatorowym napędem elektrycznym, koncern po raz kolejny dokonuje udoskonaleń w najwyższym segmencie klasycznych ciężarówek z silnikiem wysokoprężnym – to za sprawą Actrosa L, produkowanego od listopada 2021 roku. Ten topowy model z cieszącego się uznaniem typoszeregu Actros po raz kolejny dowodzi, że Mercedes-Benz Trucks koncentruje się na potrzebach swoich klientów i ich kierowców oraz stale tworzy dla nich najwyższą możliwą wartość dodaną.

Przykładem może być trzecia generacja silnika OM 471 do ciężkich pojazdów użytkowych. Dostępny od października 2022 roku „nowy” silnik klasy Heavy Duty, montowany w serii Actros L, wyróżnia się wieloma innowacjami technicznymi, konsekwentnie ukierunkowanymi na obniżenie całkowitych kosztów posiadania (TCO) poprzez paliwooszczędną jazdę, niższą emisję dwutlenku węgla, niższe koszty eksploatacji i wyższą dochodowość, bez uszczerbku dla mocy oraz dynamiki czy komfortu jazdy. Aby to osiągnąć, inżynierowie koncernu dokonali kilku ulepszeń jednocześnie.

Wraz z trzecią generacją silnika OM 471 wprowadzono dwie nowe turbosprężarki, w połączeniu ze zmodyfikowanym układem oczyszczania spalin zapewniające maksymalną oszczędność paliwa na poziomie nawet 4% w porównaniu z poprzednią generacją. Realnie oznacza to koło litr oszczędności na każde pokonane 100 km. Dla uzyskania jeszcze większej dynamiki jazdy, inżynierowie przyjrzeli się także układowi przeniesienia napędu. Nowy zautomatyzowany układ sterowania pracą skrzyni przekładniowej PowerShift Advanced, dzięki swojej wysokiej precyzji wybierania biegów, umożliwia teraz szybsze, a jednocześnie płynniejsze ruszanie i przyspieszanie w wielu sytuacjach. Jednym z atutów silnika OM 471 trzeciej generacji jest rozszerzona funkcja Top Torque, zapewniająca dodatkową moc wtedy, gdy okazuje się naprawdę potrzebna, na przykład podczas włączania się do ruchu na autostradzie lub wyprzedzania.

Wysoki komfort kierowcy w Actrosie L potwierdza m.in. kabina o szerokości 2,50 m, dostępna w wariantach StreamSpace, BigSpace i GigaSpace. Brak w niej tunelu silnika umożliwił uzyskanie równej podłogi, a tym samym wzrost komfortu na pokładzie. Ulepszona izolacja akustyczna utrudnia zaś przenikanie do wnętrza niepożądanych, dokuczliwych hałasów, dodatkowo uprzyjemniając pobyt w kabinie – zarówno podczas jazdy, jak i w chwilach odpoczynku. Ponadto jeszcze udoskonalono tu ustawienie fotela. Elementem ogromnie zwiększającym bezpieczeństwo, przede wszystkim w ciemności lub w warunkach ograniczonej widoczności, są dostępne opcjonalnie, nowo zaprojektowane reflektory LED, które w porównaniu z reflektorami ksenonowymi charakteryzują się większą siłą światła i doskonale rozświetlają jezdnię.

Do wzrostu bezpieczeństwa przyczyniają się jednak w pierwszym rzędzie systemy asystujące, takie jak asystent hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji z funkcją rozpoznawania pieszych, asystent utrzymania pasa ruchu czy system MirrorCam drugiej generacji, a w wyposażeniu opcjonalnym Active Sideguard Assist (ASGA) czy Active Drive Assist drugiej generacji (ADA 2) do jazdy częściowo zautomatyzowanej (poziom 2). Szczególnie te dwa ostatnie mogą być niezwykle pomocne w codziennych sytuacjach na drodze. ASGA już nie tylko ostrzega kierowcę przed znajdującymi się i poruszającymi po stronie pasażera rowerzystami lub pieszymi, ale do prędkości skrętu 20 km/h uruchamia także zautomatyzowane hamowanie aż do zatrzymania pojazdu, jeśli prowadzący sam nie zareaguje w odpowiednim czasie. Natomiast ADA 2 w określonych warunkach aktywnie wspiera kierowcę we wzdłużnymi i poprzecznym prowadzeniu ciężarówki oraz w sposób zautomatyzowany potrafi utrzymywać odstęp, przyspieszać i skręcać, o ile są spełnione niezbędne warunki systemowe, np. wystarczający promień zakrętu czy wyraźnie widoczne poziome oznaczenia pasa ruchu. Ponadto jedna z funkcji ADA 2 – Emergency Stop Assist – potrafi zainicjować zatrzymanie awaryjne, jeżeli pomimo wizualnych i dźwiękowych ostrzeżeń kierowca zaprzestał ingerowania w proces prowadzenia auta. Informacje o działaniach i funkcjach systemów asystujących kierowca widzi na przyjaznym w obsłudze kokpicie multimedialnym z dwoma kolorowymi wyświetlaczami, który jest sercem interfejsu człowiek-maszyna (HMI).

Cel wszystkich systemów asystujących Mercedes-Benz Trucks zawsze polega na optymalnym wspomaganiu kierowcy w prowadzaniu pojazdu, w granicach działania tych systemów. Jednak ‒ zgodnie z przepisami prawa ‒ to na kierowcy zawsze spoczywa pełna odpowiedzialność za bezpieczne prowadzenie ciężarówki.


1Pojemność znamionowa nowego akumulatora, na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych. Może się ona różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.

2Energia użyteczna do zwykłej eksploatacji samochodu ciężarowego z nowymi akumulatorami. Określona na podstawie zdefiniowanych wewnętrznie warunków ramowych; może się różnić w zależności od zastosowania i warunków otoczenia.

3Zasięg pojazdu został określony wewnętrznie, w optymalnych warunkach, przy wykorzystaniu m.in. czterech pakietów akumulatorowych po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, w transporcie dystrybucyjnym z częściowym obciążeniem bez przyczepy, w temperaturze zewnętrznej 20°C.

4W oparciu o wewnętrznie określone parametry empiryczne, uzyskane w optymalnych warunkach, w tym w temperaturze otoczenia 20°C.

REKLAMA