REKLAMA

Duńczycy kupują ciężarówki Scanii

Dania nabywa wojskowe ciężarówki Scanii z integralnie opancerzonymi kabinami, pochodzącymi z wyspecjalizowanego w tej materii francuskiego przedsiębiorstwa Centigon.

Producent
Fot. Producent

Centigon France, firma siostra – spółka zależna Grupy Centigon Security Group, jednego ze światowych liderów w dostawach cywilnych i wojskowych pojazdów opancerzonych, pod koniec listopada poinformowała, że została wybrana przez Scanię na dostawcę integralnie opancerzonych kabin dla aut, jakie mają trafić na wyposażenie duńskich sił zbrojnych

Duńska Organizacja Zakupów Obronnych i Logistycznych (DALO) wybrała bowiem szwedzki koncern na dostawcę ciężarówek w ramach siedmioletniego kontraktu ramowego. Wstępne zamówienie dotyczy 200 sztuk klasyfikowanych jako Militarne Ciężarówki o Zdolnościach Terenowych (Military Terrain Capable Trucks – MTCT) oraz 100 sztuk ciężarówek cywilnych – tzw. komercyjnych, poddanych następnie pewnemu zmilitaryzowaniu. Cały umowa zawarta z DALO odnosi się jednak do znacznie większej floty militarnych wariantów taktycznych (military tactical) – do około 600 egzemplarzy oraz cywilnych – do około 250 (300-400) egzemplarzy. Będą one wykorzystywane zarówno do realizacji zadań czysto wojskowych w kraju oraz na misjach zagranicznych – międzynarodowych, jak i do typowych celów zabezpieczenia logistycznego. Ponad setka z nich będzie też zaopatrzona w integralnie opancerzone kabiny-kapsuły, cechujące się ochroną balistyczną oraz przeciwminową, w tym przeciwko ładunkom IED; dostępne będą różne stopnie ochrony zgodnie z normą STANAG 4569. Poza tym Centigon odpowiada za przeprowadzenie realnych testów zniszczeniowych oraz zintegruje z kabinami specyficzne elementy wyposażenia duńskiej armii.

REKLAMA

Dla Centigon udział w tym projekcie ma niezwykle prestiżowy wymiar. Scania jest jednym z największych i najważniejszych graczy w europejskim sektorze pojazdów użytkowych, realizującym duże przedsięwzięcia tego rodzaju. Dlatego współpraca z takim partnerem, klasyfikowanym jako OEM, dowodzi zdolności Centigon do sprostania wymogom i oczekiwaniom bardzo wymagających odbiorców z rynku zbrojeniowego.
Bazowe porozumienie zawarto na okres siedmiu lat i zawiera ono gwarantowany przez Scanię pełen tzw. pakiet okołoproduktowy w zakresie wsparcia, usług obsługowych i naprawczych, dostaw części zamiennych oraz szkoleń i treningów. Dostawy opancerzonych kabin do Scanii rozpoczną się w 2019 roku i będą prowadzone w następnych latach.

Oryginalny termin składania wniosków w tym przetargu był w 2015 roku. Do rywalizacji zakwalifikowanych zostało czterech oferentów: Mercedes-Benz, Oshkosh, RMMV i Scania. Następnie Duńczycy przeprowadzili serię testów i ocen samochodów, w styczniu 2017 roku jako najlepsze i finałowe oferty 2 (BAFO2) uznając te przedstawione DALO przez RMMV i Scanię, gdyż Mercedes-Benz i Oshkosh wycofały się dobrowolnie. Dlatego tylko te dwa podmioty z Grupy VW uczestniczyły w fazie finałowej. Sama umowa składa się z dwóch przyznanych kontraktów: jednego na zamówienie, drugiego na wsparcie w okresie eksploatacji (życia) pojazdów.

Sukces w Danii jest kolejnym odniesionym przez Scanię na rynku militarnym w ostatnich kilku miesiącach. W lutym firma dostała kontrakt od armii irlandzkiej na dostawę niewielkiej partii ciężarówek. Kontrakt ten podnosi całkowitą liczbę aut Scanii w tej armii do ponad 100 sztuk. 10 zamówionych niedawno będzie dedykowanych głównie do eksploatacji na misjach zagranicznych (zapewne misji UN Interim Force w Libanie) i dostanie opancerzone kabiny oraz w formie zabudowy hakowy system załadowczy LHS (load handling system) i system obsługi kontenerów CHU (container handling unit).

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA