W mierze tej jako kluczowe zmienne – obecnie uważane za najbardziej istotne z punktu widzenia oceny efektywności eksploatacji akumulatorów do pojazdów elektrycznych, przyjmuje się – dla akumulatorów zamontowanych w danym pojeździe:
- cenę wyrażoną w określonej walucie;
- masę wyrażoną w kilogramach;
- pojemność wyrażoną w kWh;
- zakładany okres pierwszego stosowania w pojazdach wyrażony w miesiącach/latach;
- całkowity koszt ekonomiczny utylizacji wyrażony w określonej walucie – alternatywnie można tu przyjąć całkowity koszty ekonomiczny i ekologiczny, niemniej realnie wystąpią problemy z jego policzeniem ze względu na trudność w precyzyjnym oszacowaniu samego kosztu ekonomicznego, jak i tym bardziej kosztu ekologicznego.
W bazowej, pięcioskładnikowej postaci współczynnik ten przyjmuje następującą postać:
ERB= pojemność x okres eksploatacji w pojeździe/cena x masa x koszt utylizacji
Jest to zatem narzędzie dość proste do przeprowadzania ewentualnych pomiarów i analizy. Im wartość tego współczynnika będzie wyższa, tym lepiej, im niższa, tym gorzej.
Jednocześnie należy zwrócić uwagę na wybitnie eklektyczny charakter tego narzędzia pomiaru – tzn. można elastycznie wprowadzać do niego określone kryteria wyrażone w określonej formie dającej się zmierzyć, w zależności od rodzaju tego kryterium uznane za pozytywnie oddziałujące na wartość tego współczynnika – tzn. podnoszące ją i wówczas wpisane do licznika, bądź oddziałujące negatywnie, tzn. obniżające ją i wtedy wpisane do mianownika.
Komentarze