[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Ekologiczne i ekonomiczne podniesienie efektywności przewozów zdaniem Scanii

Jedną z dróg do redukcji powiązanych względnych ekonomicznych i ekologicznych kosztów przemieszczania – tzn. w przeliczeniu na tkm wykonanej pracy przewozowej – jest wyrażenie zgody na bardziej powszechne stosowanie wydłużonych zestawów o podwyższonej dopuszczalnej masie całkowitej.

Fot. Producent

Obecnie w większości krajów europejskich wciąż powszechnie są wykorzystywane zestawy naczepowe o maksymalnej długości 16,5 m oraz przyczepowe o maksymalnej długości 18,75 m. Jedynie w wybranych landach Niemiec, częściowo w Holandii oraz w Szwecji i Finlandii mogą być eksploatowane kombinacje przyczepowo-naczepowe z dolly bądź przyczepowe, złożone ze standardowych jednostek transportowych zgodnie z systemem modułowym, o długości zwiększonej do 25,25 m i – poza Niemcami – o dopuszczalnej masie całkowitej podniesionej do 60000 kg. Przy czym już w 2014 roku, po otrzymaniu wniosku od Scanii, szwedzka agencja transportowa udzieliła zgody na używanie między Södertälje i Helsingborg w Szwecji zestawów o łącznej długości 31,5 m. Te wydłużone zestawy składają się z normalnego szosowego. 2- lub 3-osiowego ciągnika siodłowego z silnikiem o bardzo dużej mocy oraz dwóch seryjnych, 13,6-metrowych naczep, sprzęgniętych ze sobą za pomocą specjalnego – dedykowanego, 2-osiowego wózka – tzw. dolly. Są to więc kombinacje binaczepowe z dolly, a w zwykłym ruchu autostradowym na zadanej trasie posługuje się nimi Laboratorium Transportowe Scania – Scania Transport Laboratory.

Ta wydzielona jednostka koncernu już od dziesięciu lat – licząc od roku 2008 prowadzi działalność badawczą na drodze, transportując własne materiały firmy w realistycznych warunkach pracy między jednostkami produkcyjnymi podmiotu zlokalizowanymi w Södertälje w Szwecji i Zwolle w Holandii. Laboratorium to było dotąd w stanie m.in. zademonstrować – wykazać w latach 2008-2012 redukcję o połowę emisji dwutlenku węgla na tonokilometr, dzięki umiejętnym kierowcom, zoptymalizowanym pojazdom i niższej średniej prędkości. Kolejnym krokiem stało się pokazanie - udowodnienie, jak ciężkie zestawy, dzięki nowym drogom myślenia, mogą radykalnie zmniejszyć emisje do 20 gramów na tonokilometr.

REKLAMA

Istnieją bowiem pozytywne następstwa wykorzystania dłuższych kombinacji, ale niestety trudno jest znaleźć poparcie dla tego problemu w wielu państwach europejskich. W tym kontekście trzeba zatem z dużą satysfakcją przyjąć decyzję władz szwedzkich, podejmujących rozliczne działania w celu uzyskania powiązanych korzyści ekonomicznych i ekologicznych. Przy czym decyzję tę poprzedziły testy stabilności szwedzkiej administracji transportowej w zakresie kombinacji pojazdów o długości 31,5 m, aby zapewnić, że pojazdy te nie stanowią żadnego zagrożenia, przykładowo podczas gwałtownych manewrów omijania. Ponadto wykazano, że zestawy te nie spowodują zakłóceń w ruchu drogowym oraz że z łatwością będą mogły utrzymać prawne ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Zdaniem przedstawicieli przedsiębiorstwa wdrożenie takich wydłużonych bi-naczepowych kombinacji oznacza mianowicie duże korzyści dla środowiska. Wskutek wzrostu ładowności do 50000 kg i objętości ładunkowej do nawet 200 m³, Scania zobowiązała się do dalszego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do 20-25 gramów na tonokilometr. Powyższe oznacza, że jadąc z dwoma pełnowymiarowymi naczepami da się uzyskać relatywną obniżkę zużycia paliwa – w przeliczeniu na wykonaną pracę przewozową – nawet o 30%, przy równoczesnej analogicznej redukcji szkodliwych emisji dwutlenku węgla. Zarazem osiągnięcie równoważnego efektu klimatycznego poprzez rozwój samych pojazdów, by ostatecznie uzyskać podobny wynik końcowy, zajęłoby kilka czy nawet kilkanaście lat.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij