Ekologiczne i ekonomiczne podniesienie efektywności przewozów zdaniem Scanii

Jedną z dróg do redukcji powiązanych względnych ekonomicznych i ekologicznych kosztów przemieszczania – tzn. w przeliczeniu na tkm wykonanej pracy przewozowej – jest wyrażenie zgody na bardziej powszechne stosowanie wydłużonych zestawów o podwyższonej dopuszczalnej masie całkowitej.

Producent
Fot. Producent

Obecnie w większości krajów europejskich wciąż powszechnie są wykorzystywane zestawy naczepowe o maksymalnej długości 16,5 m oraz przyczepowe o maksymalnej długości 18,75 m. Jedynie w wybranych landach Niemiec, częściowo w Holandii oraz w Szwecji i Finlandii mogą być eksploatowane kombinacje przyczepowo-naczepowe z dolly bądź przyczepowe, złożone ze standardowych jednostek transportowych zgodnie z systemem modułowym, o długości zwiększonej do 25,25 m i – poza Niemcami – o dopuszczalnej masie całkowitej podniesionej do 60000 kg. Przy czym już w 2014 roku, po otrzymaniu wniosku od Scanii, szwedzka agencja transportowa udzieliła zgody na używanie między Södertälje i Helsingborg w Szwecji zestawów o łącznej długości 31,5 m. Te wydłużone zestawy składają się z normalnego szosowego. 2- lub 3-osiowego ciągnika siodłowego z silnikiem o bardzo dużej mocy oraz dwóch seryjnych, 13,6-metrowych naczep, sprzęgniętych ze sobą za pomocą specjalnego – dedykowanego, 2-osiowego wózka – tzw. dolly. Są to więc kombinacje binaczepowe z dolly, a w zwykłym ruchu autostradowym na zadanej trasie posługuje się nimi Laboratorium Transportowe Scania – Scania Transport Laboratory.

Ta wydzielona jednostka koncernu już od dziesięciu lat – licząc od roku 2008 prowadzi działalność badawczą na drodze, transportując własne materiały firmy w realistycznych warunkach pracy między jednostkami produkcyjnymi podmiotu zlokalizowanymi w Södertälje w Szwecji i Zwolle w Holandii. Laboratorium to było dotąd w stanie m.in. zademonstrować – wykazać w latach 2008-2012 redukcję o połowę emisji dwutlenku węgla na tonokilometr, dzięki umiejętnym kierowcom, zoptymalizowanym pojazdom i niższej średniej prędkości. Kolejnym krokiem stało się pokazanie - udowodnienie, jak ciężkie zestawy, dzięki nowym drogom myślenia, mogą radykalnie zmniejszyć emisje do 20 gramów na tonokilometr.

Istnieją bowiem pozytywne następstwa wykorzystania dłuższych kombinacji, ale niestety trudno jest znaleźć poparcie dla tego problemu w wielu państwach europejskich. W tym kontekście trzeba zatem z dużą satysfakcją przyjąć decyzję władz szwedzkich, podejmujących rozliczne działania w celu uzyskania powiązanych korzyści ekonomicznych i ekologicznych. Przy czym decyzję tę poprzedziły testy stabilności szwedzkiej administracji transportowej w zakresie kombinacji pojazdów o długości 31,5 m, aby zapewnić, że pojazdy te nie stanowią żadnego zagrożenia, przykładowo podczas gwałtownych manewrów omijania. Ponadto wykazano, że zestawy te nie spowodują zakłóceń w ruchu drogowym oraz że z łatwością będą mogły utrzymać prawne ograniczenie prędkości do 80 km/h.

Zdaniem przedstawicieli przedsiębiorstwa wdrożenie takich wydłużonych bi-naczepowych kombinacji oznacza mianowicie duże korzyści dla środowiska. Wskutek wzrostu ładowności do 50000 kg i objętości ładunkowej do nawet 200 m³, Scania zobowiązała się do dalszego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla do 20-25 gramów na tonokilometr. Powyższe oznacza, że jadąc z dwoma pełnowymiarowymi naczepami da się uzyskać relatywną obniżkę zużycia paliwa – w przeliczeniu na wykonaną pracę przewozową – nawet o 30%, przy równoczesnej analogicznej redukcji szkodliwych emisji dwutlenku węgla. Zarazem osiągnięcie równoważnego efektu klimatycznego poprzez rozwój samych pojazdów, by ostatecznie uzyskać podobny wynik końcowy, zajęłoby kilka czy nawet kilkanaście lat.

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

NOWE TECHNOLOGIE

MAN eTruck: przygotowany do produkcji wielkoseryjnej Cz.2

Pierwsza międzynarodowa prezentacja na targach IAA Transportation 2022 nowej elektrycznej ciężarówki MAN jako prototypu seryjnego. Produkcja 20 sztuk prototypów eTruck w ramach przygotowań do nowej linii produkcji mieszanej w Monachium. Doradztwo 360 stopni eMobility Consulting wspiera klientów MAN w przejściu na pojazdy elektryczne

CIĘŻARÓWKI

MAN eTruck: przygotowany do produkcji wielkoseryjnej Cz.1

Pierwsza międzynarodowa prezentacja na targach IAA Transportation 2022 nowej elektrycznej ciężarówki MAN jako prototypu seryjnego. Produkcja 20 sztuk prototypów eTruck w ramach przygotowań do nowej linii produkcji mieszanej w Monachium. Doradztwo 360 stopni eMobility Consulting wspiera klientów MAN w przejściu na pojazdy elektryczne

NOWE TECHNOLOGIE

Twente Milieu inwestuje w siedem elektrycznych Scanii z konstrukcją systemu załadunku od tyłu do zbiórki odpadów z gospodarstw domowych

Twente Milieu NV podpisało umowę z Terberg Matec Nederland BV i Scanią Nederland B.V. jako podwykonawcą na dostawę siedmiu nowych, całkowicie elektrycznych (BEV) ciężarówek Scanii. Terberg Matec Nederland BV wyposaża pojazdy z systemem załadunku tylnego do zbiórki odpadów z gospodarstw domowych. Siedem aut zostanie dostarczonych w ciągu czterech lat.

NOWE TECHNOLOGIE

Kaunis Iron przewozi rudę za pomocą 74-tonowego zestawu z ciężarówką elektryczną

Kaunis Iron dużo inwestuje w transport rudy żelaza, który staje się wolny od paliw kopalnych. Teraz wiadomo, że zelektryfikowany sprzęt o masie całkowitej 74 ton będzie testowany w 2023 roku.

REKLAMA