REKLAMA

Ekonomiczny i ekologiczny efekt czołowego wiatru - mniejsze zużycie paliwa oraz mniej CO2: Mercedes-Benz Trucks, Vion Food Group, Schmitz Cargobull i Betterflow przedstawiają wysoce wydajną kombinację ciągnika siodłowego Cz.1

Aerodynamicznie zoptymalizowana ciężarówka używana przez Vion Food Group ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa o osiem procent. Sztuczki w „rękawie” aerodynamicznym: Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4x2 z MirrorCam, wklęsłymi bocznymi spojlerami kabiny i tempomatem predykcyjnym Predictive Powertrain Control, które w znacznym stopniu przyczyniają się do redukcji zużycia paliwa. Do tego zwiększona wydajność dzięki współpracy ze specjalistą ds. aerodynamiki Betterflow i wytwórcą zabudów pojazdów użytkowych Schmitz Cargobull.

W nadchodzących latach międzynarodowy producent artykułów spożywczych Vion chce znacznie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2. Firma postawiła sobie za cel redukcję emisji w niemieckiej dystrybucji mięsa o 8%. Aby osiągnąć ten cel, rozpoczęła więc pilotażowy projekt z renomowanym partnerem z branży logistycznej. Wraz z Mercedes-Benz Trucks, wytwórcą nayczep Schmitz Cargobull i specjalistami od aerodynamiki z Betterflow, pierwsza z tych zoptymalizowanych ciężarówek rozpocznie teraz pracę. Zgodnie z tym projektem Vion zdecydował się na i tak już oszczędnego Mercedes-Benz Actros 1848 LS 4x2.

REKLAMA

Obniżka zużycie paliwa i emisji CO2 to obecnie jedne z największych wyzwań, przed którymi stoi sektor transportu drogowego. I w tej dziedzinie nie tylko sam układ napędowy ciężarówki ma kluczowe znaczenie, ale także konstrukcja naczepy, opony i oczywiście dróg, po których jeździ dany zestaw. Poza tym aerodynamika stanowi czynnik mający ogromny wpływ na zużycie paliwa, a tym samym również na emisję CO2. W szczególności kanciaste krawędzie pojazdów mogą uniemożliwić swobodny przepływ powietrza wokół nich. W przypadku nowoczesnych zestawów ciężarowych pod tym względem występują różne wyzwania, takie jak przerwa między ciągnikiem a naczepą. Przepływy powietrza wytwarzają w tych obszarach podciśnienie, które ciężarówka musi następnie pokonać. Aby pokonać ten opór, zużywa niewiarygodne 13 litrów paliwa na 100 km - to ponad jedna trzecia dostępnej energii mechanicznej.

Actros ze zoptymalizowaną aerodynamiką i oszczędnościami paliwa

Joachim Schlereth, dyrektor sprzedaży w Mercedes-Benz Trucks Germany, wyjaśnia „Dzięki różnorodnym właściwościom aerodynamicznym Actros jest idealną ciężarówką, aby zrobić krok w kierunku transportu przyjaznego dla środowiska i zmniejszyć emisję spalin przez floty pojazdów Vion. Ciężarówka jest wyposażona w system MirrorCam, który znajduje się na ramie dachowej i zastępuje tradycyjne lusterka zewnętrzne. Obraz z kamery śledzi ruch pojazdu podczas skręcania lub zmiany pasa, w ten sposób zapewniając lepszą widoczność dookoła. Co więcej, MirrorCam ma wyjątkowo kompaktową i aerodynamiczną konstrukcję. Pomaga to również w utrzymaniu niższego zużycia paliwa Actrosa aż o 1,5 procent”. Przy tym wklęsłe owiewki boczne kabiny pomagają jeszcze bardziej zoptymalizować wartość Cd ciężarówki, a tym samym zużycie paliwa przez nią. Kolejną zaletę zwiększającą wydajność ciężarówki stanowi ulepszona funkcja Predictive Powertrain Control. System ten wykrywa przebieg drogi i dostosowuje do niego sposób prowadzenia pojazdu, dzięki czemu na drogach poza miastem zużycie paliwa spada nawet o 5 procent. Ponadto, aby zapewnić większy komfort na pokładzie pojazdu, Vion zdecydował się na kabinę typu L StreamSpace z płaską podłogą i interaktywnym kokpitem multimedialnym. Actros pozostaje także wzorowy pod względem bezpieczeństwa. Z jednej strony zaopatrzono go w system zbliżeniowy, asystenta uwagi i asystenta ochrony bocznej. Z drugiej zaś otrzymał najnowszej generacji asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 z funkcją rozpoznawania pieszych. Poza tym na pokładzie znajduje się Active Drive Assist, umożliwiający półautonomiczną jazdę we wszystkich zakresach prędkości, jednocześnie zapewniając utrzymanie odpowiedniej odległości i utrzymanie pojazdu na swoim pasie.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA