[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.7

Ekonomiczny, techniczny i użytkowy sens modernizacji Honkera do standardu Honker M-AX Cz.6

Obecnie w segmencie cywilnym w warunkach europejskich modernizacje kołowego sprzętu transportowego zazwyczaj nie są prowadzone. Powyższe w zasadniczej mierze wynika z nieopłacalności dokonywania takich zmian – sprzęt nowy zalicza się do relatywnie tanich, rzeczywisty średni okres wykorzystania uległ skróceniu, a ze względów ekologicznych i związanych z tym opłat modernizowanie egzemplarzy kilkunastoletnich, aby reprezentowały standard techniczny i prośrodowiskowy tych kilkuletnich po prostu rozmija się z celem.

Wzrost ogólnie pojętych zdolności przewozowych wynika z podniesienia do 3500 kg administracyjnej dopuszczalnej masy całkowitej (wg PN-S-02014) oraz przede wszystkim ze wzrostu do 4500 kg dopuszczalnej technicznie masy całkowitej (wg PN-S-02014). Masa ta kształtuje się zatem na poziomie o 30-50% wyższym niż dla bazowego Honkera. Cecha ta przekłada się na ładowność – zdolności przewozowe pod względem masowym podniesione nawet o 100%.

Poprawa dynamiki, pomimo tak wyraźnego zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej, stanowi pochodną montażu zdecydowanie mocniejszego i przy tym nowocześniejszego silnika. W charakterze źródła napędu Honkera M-AX występuje bowiem jednostka IVECO FPT typ F1C. Wyróżniają ją umiejscowienie wzdłużnie z przodu, cztery cylindry w układzie rzędowym, turbodoładowanie, chłodzenie powietrza doładowującego, system wtrysku wysokociśnieniowego common rail oraz pojemność skokowa 2,998 litra. Spełnia ona normę czystości spalin Euro 3, a w zależności od wybranego nastawu jej moc maksymalna wynosi od 110 do 125 kW/od 150 do 170 KM przy 3500 obr/min, maksymalny moment obrotowy od 350 poprzez 380 do 430 Nm przy 1800 obr/min. Warto podkreślić, że jednostka ta należy do niezwykle popularnych na rynku, gdyż występuje m.in. w dostawczym typie IVECO Daily. W związku z tym nie powinny pojawiać się większe problemy z ceną i dostępnością części zamiennych do niej. Za przeniesienie napędu odpowiadają: 6-, a nie 5-biegowa jak poprzednio, skrzynia przekładniowa oraz skrzynia rozdzielcza. Skrzynia rozdzielcza ma dwa przełożenia: szosowe 1:1 oraz terenowe 1:2,48, a jej sterowanie odbywa się za pomocą dźwigni. Skrzynia ta też w sposób stały przekazuje napęd w trybie 4x4 z podziałem momentu 50% - 50%. Poza tym układ napędowy zaopatrzono w trzy mechanizmy różnicowe – międzyosiowy oraz osi przedniej i tylnej. Wszystkie mechanizmy mają możliwość blokowania (100%), a blokady uruchamia się elektrycznie. Dla porównania w klasycznym Honkerze dało się blokować jedynie mechanizm różnicowy międzyosiowy oraz osi tylnej. Przy czym w M-AX blokady są przewidziane do uruchamiania tylko przy jeździe po luźnym podłożu z niewielkimi prędkościami, a powyżej wyższej prędkości – przykładowo 45 km/h zostaną rozłączone. Do tego na wszystkich kołach założono opony o rozmiarze 235/85x16 oraz istnieje możliwość zastosowania kół bezdętkowych, również z wkładką typu run flat.

REKLAMA

Podniesienie komfortu i dynamiki jazdy stanowi pochodną kilku połączonych elementów, pomijając podane wyżej zmiany w układzie napędowym. W pierwszym rzędzie należy tu wskazać na wzrost rozstawu kół aż o około 200 mm, co pozytywnie wpływa na stabilność poruszania się, ważną szczególnie podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Ponadto zastosowano nowoczesny, całkowicie zmieniony kokpit z elektronicznym wyświetlaczem i inne koło kierownicy, a docelowo Autobox planuje wprowadzenie foteli przednich o większych możliwościach regulacji. Istnieje także opcja montażu klimatyzacji, do chwili obecnej w ogóle niedostępna. Do tego zawieszenie przednie jest niezależne, z kolei z tyłu – jak dotychczas – występuje most sztywny na resorach

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij