REKLAMA

Elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz w praktycznym zastosowaniu w sieci marketów Netto Marken-Discount: zasilany bateryjnie eActros zaopatruje supermarkety w Hamburgu Cz.2

Netto Marken-Discount testuje Mercedesa eActros w centrum Hamburga i w jego okolicach, aby dostarczać żywność do supermarketów. Co ważne, dla tego wariantu uzyskano homologację na 26000 zamiast 25000 kg dopuszczalnej masy całkowitej, dzięki „dodatkowej tonie” dla alternatywnych układów napędowych. Pochodzące od Schmitz Cargobull nadwozie wymienne typu chłodnia z elektrycznym agregatem umożliwia bezemisyjny transport w kontrolowanej temperaturze.

Liczne ustalenia uzyskane w pierwszej fazie

Od 2020 roku eActros znajduje się w drugiej fazie testów praktycznych w ramach tzw. floty innowacji. Jednym z wielu wniosków zdobytych podczas tych prób jest to, że zasięg tego modelu, wynoszący około 200 kilometrów, okazał się absolutnie realistyczny - niezależnie od ładunku, trasy lub topografii. Samochód w niczym nie ustępuje konwencjonalnemu odpowiednikowi z silnikiem wysokoprężnym pod względem dostępności oraz osiągów w ruchu miejskim, na autostradach lub drogach krajowych. Układ chłodzenia ładunku oraz klimatyzacja - oba zasilane elektrycznie - działały bez żadnych ograniczeń zarówno w ekstremalnych upałach, jak i w warunkach zimowych. Kierowcy są bardzo zadowoleni z ciągłej dostępności momentu obrotowego w całym zakresie prędkości. W szczególności mówią też o cichym stylu jazdy i przyjemnej, płynnej jeździe. Ponadto podczas przewidującej – antycypacyjnej jazdy energia elektryczna może być odzyskiwana poprzez rekuperację.

REKLAMA

eActros: lokalnie neutralna pod względem emisji CO2 alternatywa dla miejskiego transportu dystrybucyjnego

eActros bazuje na podwoziu tradycyjnego Actrosa. Niemniej jego architektura jest całkowicie przystosowana do napędu elektrycznego i wobec tego wykazuje duży udział określonych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone blisko piast kół tylnej osi, każdy o mocy 126 kW i maksymalnym momencie obrotowym 485 Nm. Po uwzględnieniu przełożeń przekładni z każdego z nich daje to 11 000 Nm, co odpowiada osiągom konwencjonalnej ciężarówki. Energię dostarczają akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh. W zależności od dostępnej mocy ładowania, akumulatory można w pełni naładować w ciągu dwóch godzin (przy 150 kW).

Rozwój i testowanie ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie dystrybucyjnym w ramach projektu Concept ELV² są częściowo finansowane przez Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU), a częściowo przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi).

eActros w produkcji seryjnej

Powstający seryjnie eActros pod wieloma względami, takimi jak zasięg, moc i bezpieczeństwo, będzie znacznie lepszy od prototypu. Zostanie wprowadzony na rynek jako wariant dwu- i trzyosiowy. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w zakładzie w Wörth nad Renem zaplanowano na 2021 rok. Ponadto Daimler Trucks osadzi pojazd w całościowym ekosystemie, zawierającym również usługi doradcze związane z elektromobilnością. Powyższe obejmuje analizy tras, sprawdzanie ewentualnych dotacji, wsparcie w integracji operacyjnej floty oraz opracowanie odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury ładowania.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA