Liczne ustalenia uzyskane w pierwszej fazie
Od 2020 roku eActros znajduje się w drugiej fazie testów praktycznych w ramach tzw. floty innowacji. Jednym z wielu wniosków zdobytych podczas tych prób jest to, że zasięg tego modelu, wynoszący około 200 kilometrów, okazał się absolutnie realistyczny - niezależnie od ładunku, trasy lub topografii. Samochód w niczym nie ustępuje konwencjonalnemu odpowiednikowi z silnikiem wysokoprężnym pod względem dostępności oraz osiągów w ruchu miejskim, na autostradach lub drogach krajowych. Układ chłodzenia ładunku oraz klimatyzacja - oba zasilane elektrycznie - działały bez żadnych ograniczeń zarówno w ekstremalnych upałach, jak i w warunkach zimowych. Kierowcy są bardzo zadowoleni z ciągłej dostępności momentu obrotowego w całym zakresie prędkości. W szczególności mówią też o cichym stylu jazdy i przyjemnej, płynnej jeździe. Ponadto podczas przewidującej – antycypacyjnej jazdy energia elektryczna może być odzyskiwana poprzez rekuperację.
eActros: lokalnie neutralna pod względem emisji CO2 alternatywa dla miejskiego transportu dystrybucyjnego
eActros bazuje na podwoziu tradycyjnego Actrosa. Niemniej jego architektura jest całkowicie przystosowana do napędu elektrycznego i wobec tego wykazuje duży udział określonych części. Napęd zapewniają dwa silniki elektryczne umieszczone blisko piast kół tylnej osi, każdy o mocy 126 kW i maksymalnym momencie obrotowym 485 Nm. Po uwzględnieniu przełożeń przekładni z każdego z nich daje to 11 000 Nm, co odpowiada osiągom konwencjonalnej ciężarówki. Energię dostarczają akumulatory litowo-jonowe o pojemności 240 kWh. W zależności od dostępnej mocy ładowania, akumulatory można w pełni naładować w ciągu dwóch godzin (przy 150 kW).
Rozwój i testowanie ciężkich elektrycznych samochodów ciężarowych w transporcie dystrybucyjnym w ramach projektu Concept ELV² są częściowo finansowane przez Federalne Ministerstwo Środowiska (BMU), a częściowo przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi).
eActros w produkcji seryjnej
Powstający seryjnie eActros pod wieloma względami, takimi jak zasięg, moc i bezpieczeństwo, będzie znacznie lepszy od prototypu. Zostanie wprowadzony na rynek jako wariant dwu- i trzyosiowy. Rozpoczęcie produkcji seryjnej w zakładzie w Wörth nad Renem zaplanowano na 2021 rok. Ponadto Daimler Trucks osadzi pojazd w całościowym ekosystemie, zawierającym również usługi doradcze związane z elektromobilnością. Powyższe obejmuje analizy tras, sprawdzanie ewentualnych dotacji, wsparcie w integracji operacyjnej floty oraz opracowanie odpowiednich rozwiązań w zakresie infrastruktury ładowania.
Komentarze