[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Elektryczne Mercedesy dostawcze - relacja z targów IAA 2018 Cz.1

Tegoroczne targi samochodów użytkowych pod wieloma względami różniły się od poprzednich edycji. Dni prasowe ograniczono do minimum, tzn. do jednego dnia, więc po halach należało poruszać się szybkim tempem. Nie były to zwykłe targi pojazdów użytkowych do jakich przez lata przywykliśmy ponieważ w centralnych miejscach wystawowy były ustawione pojazdy o niekonwencjonalnych źródłach zasilania. Przeplatały się samochody elektryczne z tymi zasilanymi na gaz czy też ogniwami wodorowymi.

Fot. Bartosz Wojtowski

W hali 14/15 Daimlera na zwiedzających czekała ekspozycja na której zaprezentowano aż 64 samochody, a kolejnych siedem w bezpośredniej bliskości hali. Obok e Vito oraz e Sprintera można było przejść nie zauważając nawet, że to pojazdy zasilane energią elektryczną. W szarym kolorze jawiły się jako zwykłe narzędzie do pracy, a przecież to zawansowane technicznie samochody. Mercedes w ten sposób chciał pokazać, że to modele przedsprzedażowe a nie prototypy. e Vito właśnie wprowadzane jest do sprzedaży, a e Sprinter zadebiutuje na początku przyszłego roku.

Fot. Producent

Samochody te mają ten sam napęd elektryczny o mocy 85 kW dysponujący momentem obrotowym rzędu do 300 Nm dostosowanym do użytku miejskiego. Prędkość maksymalna może być dobrana do tego w jakim środowisku samochód jest użytkowany. Istnieją trzy warianty prędkości maksymalnej: 80, 100 i 120 km/godz. Zarówno w e Sprinterze jak i w e Vito mamy trzy tryby eksploatacji; od nich zależy w jaki sposób samochód będzie przyśpieszał. Oprócz trybów mających wpływ na dynamikę dostępne są aż cztery programy rekuperacji energii. Od takiego poziomu (D-), że puszczając pedał gazu samochód wyhamowuje swoją prędkość i jest wtedy odzyskiwana energia z hamowania do poziomu (D++) gdzie samochód toczy się niczym na biegu jałowym czyli jest to tzw. żeglowanie. W samochodach zainstalowano pompę ciepła; odzyskiwana przez nią energia jest później wykorzystana do innych celów. Oprócz samochodów zostały przygotowane odpowiednie aplikacje do kontroli floty i zarządzania energią. Odpowiednie zarządzanie energią w poszczególnych samochodach daje wymierne korzyści finansowe. Zarządzanie flotą samochodów następuje także poprzez zarządzanie energią dostępną w poszczególnych samochodach, tzn. należy dobrać samochód do danego zadania transportowego tak, aby dostępnej energii wystarczyło na jego zrealizowanie.

Fot. Producent

Akumulatory umiejscowione są pod podłogą pomiędzy osiami i zabezpieczone osłoną wykonaną z blachy która nie zmniejsza prześwitu samochodów. W przypadku e sprintera mamy możliwość doboru akumulatorów. Trzy ogniwa o zmagazynowanej energii 41 kWh pozwalają pokonać dystans 115 km samochodem o ładowności aż 1040 kg. Przy zestawie akumulatorowym o większej wartości zmagazynowanej energii równej 55 kWh można pokonać dystans 150 km przy ładowności mniejszej o 140 kg i wynoszącej 900 kg. Objętość przestrzeni ładunkowej e Sprintera z wysokim dachem (taki na początku będzie dostępny w sprzedaży) wynosi 10,5 m3, a jego dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3500 kg. Parametry e Vito są następujące: akumulatory o zmagazynowanej energii 41 kWh pozwalają na przebycie dystansu 150 kilometrów.

REKLAMA

REKLAMA

Fot. Bartosz Wojtowski

Wersję średniej wielkości e Vito można zamówić z jednym z dwóch rozstawów osi. Wersja podstawowa ma całkowitą długość 5140 mm i maksymalną ładowność 1073 kg co odpowiada możliwościom konwencjonalnego spalinowego Vito. Wersja długa e Vito ma 5370 mm długości i ładowność 1048 kilogramów. Przestrzeń ładunkowa ma objętość od 6,0 do 6,3 m3, a dopuszczalna masa całkowita wynosi 3200 kg. Zarówno w przypadku e Vito i e Sprintera czas do pełnego naładowania akumulatorów wynosi 6 godzin lub przy użyciu szybkiej ładowarki 45 min. Dostosowanie temperatury w kabinie pojazdu może odbyć się podczas ładowania, a później klimatyzacja będzie dbała tylko o jej utrzymanie. W ten sposób można podgrzać wnętrze samochodu zimą, lub schłodzić latem nie zmniejszając poziomu naładowania ogniw akumulatorowych e samochodów utrzymując przy tym odpowiedni klimat w e autach. Samochód został wyposażony w układ zarządzania wysokim napięciem elektrycznym, który ma za zadanie automatycznie odciąć wysokie napięcie podczas awarii. Instalacja wysokonapięciowa jest w kolorze pomarańczowym i jest osłonięta peszlem. Obsługa, efektywność, ergonomia i komfort były dokładnie badane w ekstremalnych warunkach w temperaturach dochodzących nawet do minus 30 stopni Celsjusza, w śniegu i na oblodzonych drogach. Testy obejmowały również charakterystykę ładowania i jazdy w niskiej temperaturze oraz odporność na niskie temperatury elementów układu napędowego i oprogramowania. Pierwszym klientem jest Amazon Logistics który do końca roku będzie posiadał flotę 100 e Vito. Mercedes stale w współpracuje z firmami logistycznymi Hermes, Amazon Logistics wprowadzając tam swój program pilotażowy. Mercedes oprócz gotowych pojazdów dostarcza odpowiednie usługi cyfrowe Mercedes Pro connect. Mają one dostarczyć wiedzę na temat serwisowania, obsługi samochodu, analizy stylu jazdy, zoptymalizowania komunikacji pomiędzy menedżerem floty a kierowcami w podróży.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij