REKLAMA

Elektryczne autobusy przegubowe Volvo testowane w Göteborgu w Szwecji – kursy rozpoczną się w czerwcu

W czerwcu wzrośnie regularny ruch autobusów elektrycznych w Göteborgu. Dwa prototypowe, w pełni elektryczne takie autobusy przegubowe będą sprawdzane na fragmencie linii nr 16, cechującej się znaczną częstotliwość kursów i przewożącej bardzo dużą liczbę pasażerów. Próby te są prowadzone w ramach projektu ElectriCity, w którym od 2015 roku w ruchu pokazowym na linii 55 w Göteborgu są eksploatowane zelektryfikowane autobusy.

Producent
Fot. Producent

Przy czym sam ten projekt autobusów przegubowych jest zarządzany przez Grupę Volvo, Västtrafik, miasto Göteborg, Göteborg Energi i Transdev.
Lars Holmin, Przewodniczący Västtrafik – publicznej agencji transportowej w regionie Västra Götaland, powiedział "Rozszerzając arenę pokazową i testując wysoce pojemne elektryczne autobusy przegubowe na trasie uczęszczanej przez wielu pasażerów, możemy zaproponować większej liczbie mieszkańców Göteborga atrakcyjną alternatywę dla korzystania z ich własnych samochodów.
Nowe, w pełni elektryczne autobusy są o wiele cichsze niż autobusy z napędem diesla, nie emitują żadnych spalin i są zaprojektowane tak, aby podróż była płynna i wygodna.
Będą stanowić bazę do podjęcia decyzji w sprawie przyszłych inwestycji w autobusy elektryczne".
Dwa nowe autobusy, które rozpoczną kursy tego lata, to wariant przegubowy o długości 18,7 m, mieszczący maksymalnie 135 osób, w tym 38 na miejscach siedzących.
Ma on cztery pary podwójnych drzwi, duże, niczym nieograniczone przestrzenie podłogowe oraz ergonomicznie zaprojektowane drążki, uchwyty i oparcia dla stojących pasażerów. Projektanci skupili się także na stworzeniu harmonijnego pod względem kolorystycznym wnętrza z odpowiednim oświetleniem. Główne założenie projektu polega na tym, aby duża liczba podróżnych na każdym przystanku mogła szybko wsiąść i wysiąść z autobusu. Ponadto w środku są dostępne darmowe Wi-Fi, porty ładowania dla telefonów komórkowych oraz rozszerzona informacja dotycząca ruchu.
Wiele uwagi poświęcono też opracowaniu informacji prezentowanych na pokładach, testując nowe rodzaje ekranów zewnętrznych i wewnętrznych.
Oprócz samych pojazdów, prowadzone działania dotyczą towarzyszących składowych infrastruktury. Przykładowo przystanki Eriksbergstorget i Lindholmen dostaną dodatkowe osłony przed warunkami pogodowymi.
Na dwóch przystankach – Eriksbergstorget i Szpital Uniwersytecki Sahlgrenska – zostaną zaś umieszczone stacje ładujące. Stacje te są oparte o wspólny system OppCharge, czyli mogą być wykorzystywane przez autobusy elektryczne innych producentów.
Między 14 a 21 czerwca nowe autobusy elektryczne zaczną kursować na trasie „Volvo Ocean Race" pomiędzy Nordstan a Frihamnen w centrum miasta. Realizacja tych kursów nastąpi w związku z różnymi inicjatywami związanymi z regatami odbywającymi się w tym czasie. Od 25 czerwca autobusy te pojawią się już z kolei w obsłudze normalnego, regularnego ruchu pasażerskiego – będą kursować na linii 16 pomiędzy Eriksbergstorget a Nordstan rano i wieczorem oraz pomiędzy Eriksbergstorget a Szpitalem Sahlgrenska w ciągu dnia. Kursy te wykona firma Transdev, dotąd świadcząca usługi przewozów autobusowych na standardowej linii 16.
Håkan Agnevall – Prezes Volvo Buses - ocenia „Linia 16 jest jedną z tych linii, które przewożą najwięcej pasażerów w Göteborgu, dając nam możliwość prawdziwego przetestowania technologii.
Przykładowo, akumulatory są zwymiarowane tak, aby autobusy mogły kursować bez konieczności przerwy na doładowanie podczas godzin szczytu. Zamiast tego, doładowania będą się odbywać podczas mniejszego natężenia ruchu na jednej z dwóch stacji ładujących, które są obecnie instalowane na trasie, lub po powrocie autobusów do zajezdni. Autobusy elektryczne są ciche, nie emitują spalin i stwarzają nowe możliwości dla planowania urbanistycznego. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że poziom hałasu zostanie zredukowany w okolicach Szpitala Sahlgrenska".

REKLAMA

REKLAMA

ElectriCity - fakty

Nowe, zasilane energią elektryczną autobusy przegubowe stanowią część ElectriCity, partnerstwa prowadzonego wspólnie przez społeczność badawczą, przemysł i mieszkańców. Projekt ten zrzesza następujących uczestników: Grupę Volvo, Region Västra Götaland, Västtrafik, Miasto Göteborg, Uniwersytet Technologiczny Chalmers, Szwedzką Agencję Energetyczną, Park Naukowy Johanneberg, Park Naukowy Lindholmen, Göteborg Energi, Ericsson, Älvstranden Utveckling, Keolis, Akademiska Hus i Chalmersfastigheter. W ramach tego wspólnego przedsięwzięcia są opracowywane, prezentowane i oceniane nowe rozwiązania dla zrównoważonego ruchu miejskiego.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA