Elektryczny 56-tonowy pociąg towarowy będzie kursował w Kopenhadze

W związku z projektem Lynetteholm, By & Havn nawiązał współpracę partnerską z firmami z sektora lądowego. Celem jest stworzenie ekologicznego transportu naziemnego w Kopenhadze.

Scania Producent

Codziennie jest transportowanych około 350 ładunków nadwyżek ziemi z projektów budowlanych i konstrukcyjnych w mieście, a od 2023 roku rozpoczną się transporty do Lynetteholm. Scania Denmark jest częścią partnerstwa z elektryczną ciężarówką, która ma wejść do eksploatacji już na przełomie 2023/2024 roku. Podstawowy układ napędowy już dzisiaj jest stosowany w prototypach w Szwecji, m.in. w 74-tonowym zestawie wywrotki w firmie górniczej Boliden.

Da się wymienić wiele zalet elektrycznych pojazdów akumulatorowych. Zapewniają 100% redukcję emisji CO2 przy ekologicznej mocy, zerową emisję z układu napędowego samochodu i wyjątkowo niski poziom hałasu. Ponadto istnieją dodatkowe korzyści, jeśli ciężarówki elektryczne są używane poza godzinami szczytu, kiedy zagęszczenie ruchu bywa niewielkie. Mieszkańcy miasta nie będą wówczas odczuwać uciążliwego hałasu z elektrycznych ciężarówek.

Typ ciężarówki, która będzie używana w Lynetteholm, został opracowany dla dużego miasta i bez żadnych problemów będzie w stanie zapewnić taką samą wydajność jak dzisiejsze ciężarówki z silnikiem Diesla. Ambicją jest stworzenie stacji ładowania i nocnego parkowania w pobliżu miejsca rozładunku Lynetteholm, co pomoże zmniejszyć obciążenie ruchem, gdy ciężarówki wykonawców codziennie jeżdżą do i z miasta. Przeprowadzona przez Scanię symulacja trasy przewozu w Kopenhadze pokazuje, że zasięg 240 km można osiągnąć w trakcie 20-minutowej przerwy na ładowanie podczas jednej z przerw w ciągu dnia. Dzięki ładowaniu w nocy z ładowaniem szybkim ciężarówka ładuje się w nieco ponad godzinę. Zasięg 240 km jest obliczany, gdy ciężarówka ma osiem lat. Oznacza to, że zasięg w pierwszym roku eksploatacji auta kształtuje się w rzeczywistości na poziomie o 20% wyższym niż podano. Oczekuje się, że żywotność baterii przy symulowanej jeździe wyniesie 12 lat. Obliczenia kosztów całkowitych (obliczenia TCO) Scanii pokazują, że podczas jazdy nowymi ciężarówkami akumulatorowymi dodatkowe koszty obliczone za przewożone tony są bardzo ograniczone. Dlatego ekonomia też nie stoi na przeszkodzie w realizacji tego projektu.

Kopenhaga już korzysta z pierwszych elektrycznych ciężarówek klasy tonażowej ciężkiej. Między innymi w ARC (Centrum Amager Ressource), które kupiło pierwsze 80 elektrycznych pojazdów do zbiórki odpadów i gdzie oczekuje się, że liczba ta w 2023 roku osiągnie 100.

Scania pozostaje dzisiaj wiodącym dostawcą elektrycznych ciężarówek w Danii z udziałem w rynku wynoszącym 48%.

Fakty:

Elektryczny pociąg ciężarowy Scania do jazdy naziemnej w Kopenhadze.

Typ samochodu: Ciągnik siodłowy Scania R-model 6x2*4 z 4-osiową naczepą wywrotką

Masa całkowita zestawu: 56000 kg

Ładowność: około 37000 kg;

Układ napędowy: akumulator elektryczny Moc silnika elektrycznego: 550 KM Zasięg w symulacji jazdy w Kopenhadze w roku 8: 224 km (przy ładowaniu 20 min./150 kW podczas przerwy zasięg wzrasta do 240 km)

Maksymalna moc ładowania: 350 kW

Czas ładowania: 2,5 godziny przy 150 kW - 1,1 godziny przy 350 kW

Dodatkowy koszt na przewożoną tonę: Ok. 3 DKK/t (w porównaniu do dzisiejszych pociągów ciężarówek z silnikiem Diesla)

Redukcja emisji CO2: 100% (przy zielonej energii. około 70% przy normalnym „średnim” prądzie z duńskiego gniazdka)

Emisja spalin: zero

 

Zobacz również:
WYBRANE DLA CIEBIE

NOWE TECHNOLOGIE

MAN eTruck: przygotowany do produkcji wielkoseryjnej Cz.2

Pierwsza międzynarodowa prezentacja na targach IAA Transportation 2022 nowej elektrycznej ciężarówki MAN jako prototypu seryjnego. Produkcja 20 sztuk prototypów eTruck w ramach przygotowań do nowej linii produkcji mieszanej w Monachium. Doradztwo 360 stopni eMobility Consulting wspiera klientów MAN w przejściu na pojazdy elektryczne

CIĘŻARÓWKI

MAN eTruck: przygotowany do produkcji wielkoseryjnej Cz.1

Pierwsza międzynarodowa prezentacja na targach IAA Transportation 2022 nowej elektrycznej ciężarówki MAN jako prototypu seryjnego. Produkcja 20 sztuk prototypów eTruck w ramach przygotowań do nowej linii produkcji mieszanej w Monachium. Doradztwo 360 stopni eMobility Consulting wspiera klientów MAN w przejściu na pojazdy elektryczne

NOWE TECHNOLOGIE

Twente Milieu inwestuje w siedem elektrycznych Scanii z konstrukcją systemu załadunku od tyłu do zbiórki odpadów z gospodarstw domowych

Twente Milieu NV podpisało umowę z Terberg Matec Nederland BV i Scanią Nederland B.V. jako podwykonawcą na dostawę siedmiu nowych, całkowicie elektrycznych (BEV) ciężarówek Scanii. Terberg Matec Nederland BV wyposaża pojazdy z systemem załadunku tylnego do zbiórki odpadów z gospodarstw domowych. Siedem aut zostanie dostarczonych w ciągu czterech lat.

NOWE TECHNOLOGIE

Kaunis Iron przewozi rudę za pomocą 74-tonowego zestawu z ciężarówką elektryczną

Kaunis Iron dużo inwestuje w transport rudy żelaza, który staje się wolny od paliw kopalnych. Teraz wiadomo, że zelektryfikowany sprzęt o masie całkowitej 74 ton będzie testowany w 2023 roku.

REKLAMA