[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Elektryczny autobus Karsan Jest na torze testowym Maisach w Niemczech. Cz.1

Firma Karsan wraz z Polskim przedstawicielem, firmą MMI zaprosił gości z całej Europy na testy nowego autobusu Karsan Jest. Jazdy odbyły się w dniach 6 – 7 listopada na torze testowym BMW i MINI Driving Acadamy w Maisach w Niemczech. Uczestnicy prezentacji mieli do dyspozycji cztery autobusy Karsan Jest.

W trakcie imprezy zaprezentowano także większego brata Karsana Atak oraz elektryczne samochody osobowe: sportowe BMW i8 i miejskie BMW i3.
Symboliczne było ustawienie samochodów podczas prezentacji gdzie i3 stało obok Karsana Jest a i8 koło Karsana Atak. Autobusy te wykorzystują układy napędowe i baterie elektryczne z elektrycznych samochodów osobowych BMW.

REKLAMA

Karsan Jest  posiada układ napędowy i akumulatory z miejskiego BMW I 3 

W przypadku Karsana Jest wykorzystano układ napędowy z i3; natomiast układ napędowy Karsana Atak to kombinacja napędu od firm Dana i BMW. O ile elektryczne układy napędowe i baterie pochodzą z BMW, to autobus jest wytwarzany w fabryce w Bursie w Turcji. Działająca od 50 lat fabryka produkuje samochody i autobusy dla wielu producentów. Jej roczne moce produkcyjne to 18 200 pojazdów wytworzonych podczas pracy jednozmianowej.
Karsan Jest to mały autobus o dużych możliwościach przewozowych. Posiada bardzo cichy elektryczny układ napędowy dzięki czemu może być używany na liniach nocnych w dzielnicach willowych. Możliwości adaptacyjne tego niewielkiego autobusu są bardzo duże. W zależności od pojemności akumulatorów Jest może zabrać od 21 do 26 osób. Dodatkowy atut to gwarancja 4-letnia lub na 60 000 km przebiegu na baterie pojedyncze o pojemności 33/44 kWh oraz gwarancja 4-letnia lub na 120 000 km na baterie podwójne o pojemnosci 66/88 kWh. Na torze testowym BMW i MINI Driving Academy w Miasch testowi zostały poddane autobusy z nowymi akumulatorami o pojemności 44 i 88 kWh. Akumulatory opracowane przez BMW zapewniają zasięg 210 km i mogą być naładowane w ciągu 6 godzin za pomocą tradycyjnych ładowarek AC i w zaledwie 0,7 godziny za pomocą szybkich stacji ładujących. Akumulatory ładowane są też energią pochodzącą z rekuperacji z układu hamulcowego; odzyskiwana energia może zasilić je do 25% pojemności.
Niewielki Jest mógłby służyć jako samochód dostawczy; wystarczy przystosować kabinę pasażerską autobusu w przestrzeń ładunkową i mamy gotowy samochód dostawczy służący do transportu na tzw. ostatniej mili. Autobus Karsana dedykowany jest nie dla obsługi podstawowych linii komunikacyjnych lecz dla linii drugorzędnych i trzeciorzędnych a także dla linii uzupełniających np.: w centrach miast, gdzie ruch jest zabroniony dla samochodów osobowych. Jest może być wykorzystywany jako znacznych gabarytów parataksówka podczas przewozu większej liczby osób np.: z imprezy masowej.
Firma Karsan jest inwestorem w firmie Maas Global Company; ta firma jako cel stawia sobie zapewnienie ludziom alternatywy dla posiadania własnego samochodu. Niewielki autobus może być użyty w koncepcji współużytkowania Maas. Jest to nowa koncepcja która obecnie mocno się rozwija. Pasażerowie mogliby być kojarzeni z kierowcą autobusu za pomocą aplikacji. W takim oprogramowaniu pasażerowie mogliby zaznaczyć na którą godzinę chcą dojechać do danego miejsca. Po uzyskaniu tych danych aplikacja wysłałaby informacje do zamawiających usługę pasażerów o której godzinie będzie odjeżdżał autobus z przystanku. Ten autobus może być modyfikowany, dlatego stanowi doskonałą bazę dla zbudowania autobusu autonomicznego. Wtedy mógłby służyć jako niewielki autobus car scharingowy. Zamknięty, byłby aktywowany na przystanku poprzez określoną liczbę pasażerów. Taka forma współużytkowania autobusu przyniosłaby wymierne korzyści społeczeństwu i firmie udostępniającej pojazd. Trzeba jednak tu zaznaczyć, że dedykowany byłby dla większej grupy osób niż w typowym modelu car scharingowym.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij