REKLAMA

Elektryczny autobus Karsan Jest na torze testowym Maisach w Niemczech. Cz.2

Firma Karsan wraz z Polskim przedstawicielem, firmą MMI zaprosił gości z całej Europy na testy nowego autobusu Karsan Jest. Jazdy odbyły się w dniach 6 – 7 listopada na torze testowym BMW i MINI Driving Acadamy w Maisach w Niemczech. Uczestnicy prezentacji mieli do dyspozycji cztery autobusy Karsan Jest.

Bartosz Wojtowski

Autobus ma nowoczesny design deski rozdzielczej w której zastosowano dziesięciocalowy wyświetlacz LCD, kartę zamiast kluczyka i bardzo komfortowy pneumatyczny fotel kierowcy dobrze trzymający na boki.
Kierownica dopasowana do dłoni bardziej przypominająca tę z auta dostawczego niż z autobusu.
Jest prowadzi się przewidywalnie ruchy kierownicą natychmiast przenoszone są na koła co można było doświadczyć w slalomie. Tam też testowi zostało poddane niezależne zawieszenie kół, które dobrze sobie poradziło ze zmiennym obciążeniem kół występującym w slalomie. Nie było słychać też żadnych niepokojących dźwięków, które mówiłyby, że dotarliśmy do granicy właściwości jezdnych małego autobusu. Autobus prowadzi się podobnie jak samochód dostawczy. Karsan Jest posiada dwa tryby rekuperacji, autobus może wytracać swoją prędkość w tempie zależnym od wdrożonego trybu rekuperacji (szybciej bądź wolniej). Także hamowanie awaryjne przebiega bardzo sprawnie. Autobus jest wyposażony w elektroniczne systemy wspomagające kierowcę. Są nimi ABS (Anti lock braking System), EBD (Electronic brake force distribution), ESP ( Electronic stability program), VDC ( Vehicle dynamics control), TCS ( Traction Control System) oraz DTC (Drag Torque Control.)
Największa zaleta małego Jest to dynamika. Silnik elektryczny BMW współpracujący z jednobiegową przekładnią wytwarza maksymalną moc 125 kW i osiąga 290 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W zupełności wystarcza to by Karsan Jest dynamicznie przyśpieszał osiągając w krótkim czasie swoją prędkość maksymalną 70 km/h.
W Niemczech Karsan przekazał informacje o pierwszych zamówieniach na elektrobusy Jest. Zamówienia napłynęły z Rumunii; Suczawa w ramach postępowania przetargowego zamówiła 5 egzemplarzy. Po kilka autobusów zamówiły również Portugalia, Hiszpania i Słowacja (Presov).
W Karsana Jest warto zainwestować jako w autobus uzupełniający transport publiczny na liniach mniej obciążonych drugiego i trzeciego rzędu oraz na liniach uzupełniających centra miast. Tam główną jego zaletą będzie zerowa emisja. Autobus spełni swoje zadanie też na liniach nocnych, tu głównym atutem jest jego cichy układ napędowy.

REKLAMA

REKLAMA

Specyfikacja Techniczna

Typ pjazdu

Kategoria i klasa pojazdu

 M2  Kategoria & Klasa 1/ Klasa A

Układ napędowy

 

Rodzaj napędu

Pojazd na baterie elektryczne (BEV)

Typ silnika

Napęd elektryczny

Maksymalna moc (kW&KM)

125&170

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

290

Skrzynia biegów

Jednobiegowa automatyczna przekładnia

Systemy elektryczne i odpowiedzialne za wzrost efektywności.

Maksymalna prędkość (km/h)

70

Promień skrętu

6.800

Maksymalna zdolność pokonywania wzniesień (%)

25%

Rodzaj akumulatora

Pojedynczy akumulator

Pojedynczy akumulator

Podwójny akumulator

Podwójny akumulator

Zasięg (km) - NEDC

80

105

165

210

Akumulator wysokiego napięcia (typ – pojemność)

Li – on 360V – 33 kWh

Li – on 360V – 44 kWh

Li – on 360V – 66 kWh

Li – on 360V – 88 kWh

Ładowanie Typ - Moc - Czas

AC Typ 2 – 7.4 kW – 6 h

AC Typ 2 – 7.4 kW –8h

-

-

DC Typ 2 – 50 kW – 40 min

DC Typ 2 – 50 kW – 55 min

DC Typ 2 – 50 kW – 80 min

DC Typ 2 – 50 kW – 110 min

Nadwozie

Typ Nadwozia

Monolityczna rama przestrzenna – Niska podłoga 270 mm (wysokość stopnia)

 

 

Powłoki antykorozyjne

Zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy

Zawieszenie

Układ zawieszenia

4 WIS Niezależny system zawieszenia na wszystkie cztery koła

Oś przednia

Zawieszenie niezależne kolumna Mc Pherson

Oś tylna

Kolumny resorujące

Hamulce

 

Przód & tył hamulce

Hydrauliczne & Tarczowe

Wymiary

 

Długość całkowita (mm)

5.845

Szerokość całkowita (mm)

2.055 bez lusterek & 2.520 z lusterkami

Wysokość całkowita (mm)

2.630 bez A/C & 2.800 z A/C

Wysokość wewnątrz (mm)

1.945 ( minimum) & 2.185 (maximum)

Zwis przedni (mm)

1.200

Zwis tylny

895

Rozstaw osi

3.750

Masa całkowita pojazdu

5.000

Opony

 

Opony rozmiar

215/75 R 16 C

Obręcz

6Jx16

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA