Energia elektryczna jest fascynująca i interesująca, ale gdzie tak naprawdę możnauzyskać największy zysk klimatyczny za te pieniądze?

Anton Freiesleben, dyrektor sprzedaży, Scania Danmark A / S

Scania elektryczna Producent

Wszyscy wierzą w elektryczność. Musi – ma ona zrewolucjonizować flotę samochodową i sektor transportu, a tym samym zapewnić ekologiczną branżę transportową. I tak, elektryczność jest dobra i pełna możliwości. Na przykład w przypadku ciężarówek miasta unikają zarówno hałasu, jak i emisji – dlatego właśnie energia elektryczna działa natychmiast jako rozwiązanie korzystne dla wszystkich. Ale z ciężkimi samochodami elektrycznymi wiąże się szereg wyzwań; między innymi dlatego, że sama elektryfikacja okazuje się być niemałą inwestycją. W rzeczywistości ciężarówka elektryczna kosztuje prawie trzy razy więcej niż tradycyjna z silnikiem diesla, podobnie jak trzeba zainwestować w stację ładowania w bazie. A cena ta może być przerażająco wysoka dla przewoźnika pracującego na własny rachunek, który nie może wysłać rachunku za to do kogoś innego, jak tylko do swoich klientów. A następnie wymaga, aby nabywca usługi transportowej był skłonny zapłacić więcej za przejazd. Tak więc, chociaż inicjatywa i pomysł są zarówno dobre, jak i trwałe, dodatkowe koszty powstrzymują większość przewoźników - dużych i małych - przed inwestowaniem w elektryczne ciężarówki.

REKLAMA

W tym kontekście warto wskazać, że ciężarówki elektryczne są przedstawiane jako jedyna droga do bardziej ekologicznego sektora transportowego, gdyż gospodarka stanowi przeszkodę dla zauważalnej ekologicznej konwersji. Innymi słowy, jednostronne skupienie się na konwersji na energię elektryczną może mieć nawet negatywny wpływ na postęp ekologiczny i szkoda, że obecnie faktycznie są dostępne atrakcyjne ekonomicznie alternatywy, zaspokajające potrzeby zarówno kierowców ciężarówek, jak i klientów oraz klimatu.

10 przyjaznych dla klimatu ciężarówek na biogaz lub jedna ciężarówka elektryczna

Nie ma potrzeby siedzieć wygodnie, spoczywać na laurach i czekać 5-10 lat, aż ciężarówka elektryczna (miejmy nadzieję) stanie się wystarczająco tania i będzie miała wystarczający zasięg, aby inwestycja się zwróciła. Ponieważ istnieje już rozwiązanie, które jest zarówno ekologiczne, jak i opłacalne ekonomicznie: ciężarówka zasilana biogazem. W porównaniu z tradycyjną ciężarówką z silnikiem wysokoprężnym cena względna biogazu wynosi tylko około 13 procent lub 130 000 DKK. Liczby te należy rozpatrywać w świetle faktu, że dla porównania ciężarówka elektryczna jest droższa o równowartość około 1,7 miliona DKK. Innymi słowy, dla przewoźnika dodatkowa cena jednej ciężarówki elektrycznej odpowiada dodatkowej cenie ponad dziesięciu ciężarówek na biogaz. Ponadto biogaz wyprodukowany w Danii ma nawet tę oczywistą zaletę, że jest neutralny pod względem emisji CO2. Coś, czym niestety nie mogą się jeszcze pochwalić krajowe systemy elektryczne, mimo że w 2020 roku roku w Danii nieco ponad 70 procent energii elektrycznej pochodziło z odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr oraz energia słoneczna i wodna. Można więc powiedzieć, że ciężarówka na biogaz oferuje więcej rozwiązań klimatycznych za te pieniądze.

Nie jedyna alternatywa - elektryczna hybryda może być optymalnym kompromisem

W rzeczywistości ciężarówka na biogaz nie jest jedyną alternatywą, ponieważ dobrym rozwiązaniem może być również biodiesel. Paliwa alternatywne mogą zapewnić redukcję emisji CO2 o 60-90%, o ile wybierze się produkt bez oleju palmowego, być może jako paliwo 2G, aby produkcja nie wykraczała poza produkcję żywności. Ale jeśli mimo tego dany przewoźnik przedkłada energię elektryczną i musi jeździć bez zanieczyszczeń - na przykład w miastach - to hybryda elektryczna i hybryda elektryczna typu plug-in stanowią idealną alternatywę dla czysto elektrycznej ciężarówki. Ciężarówki hybrydowe są bowiem zauważalnie tańsze niż elektryczne, a w trybie elektrycznym na odcinku 15-60 kilometrów mogą jeździć nawet całkowicie bez zanieczyszczeń. Następnie do ciężarówki hybrydowej można dodać biopaliwo, aby osiągnąć taką samą redukcję emisji CO2, jak w przypadku pojazdu wyłącznie elektrycznego. A elektryczne samochody hybrydowe nie mają ograniczonego zasięgu dzięki silnikowi spalinowemu. W rezultacie energia elektryczna jest bardzo dobra, ale nie powinno się zapominać o wszystkich istotnych alternatywach zmniejszających emisję CO2, które mogą uczynić sektor transportowy jeszcze bardziej ekologicznym.

REKLAMA