Eurosatory 2022: IDV (IVECO Defence Vehicles) z Włoch prezentuje swój nowy pojazd Anaconda 4x4 Special Operation Forces.

Anaconda 4x4 Special Operation Forces bazuje na podwoziu cięższej lekkiej ciężarówki terenowej – ciężkiego komercyjnego pojazdu dostawczego – użytkowego MUV.

IVECO Defence Vehicles Producent

Aby poszerzyć gamę rodziny MUV i oprzeć się na udanej serii holenderskich pojazdów wojskowych Anaconda, które są obecnie eksploatowane z krajem NATO, IDV i DMV nawiązały współpracę, by opracować wysoce wyspecjalizowany wariant samochodu na platformie MUV, odpowiedni dla pojazdów specjalnych. Odbiorcą mają tu być siły operacyjne, niemniej możliwość elastycznej aranżacji pozwala na przystosowane do potrzeb różnych rodzajów jednostek oraz zastosowań, takich jak wsparcie ogniowe, pojazd szturmowy, transporter ładunku – cargo lub personelu, karetka pogotowia, wariant sztabowy/dowódczy i inne. Platforma samochodowa MUV może być wyposażona w różne silniki FPT Industrial – w przypadku wykonań Euro rozwijają one moc maksymalną 175 KM, Euro 3 generują 146 KM lub 175 KM. Silniki te są specjalnie zaprojektowane do pracy w wymagających środowiskach/otoczeniu klimatycznym i przy większym zapyleniu oraz w ekstremalnych temperaturach od -32°C do +49°C. Nadają się także do pracy z paliwami niskiej jakości i mogą być zasilane jednolitym paliwem pola walki. Do przeniesienia napędu służą sześciobiegowe przekładnie manualne FPT Industrial lub ośmiobiegowe automatyczne przekładnie z przemiennikiem momentu obrotowego. Mobilność taktyczną dodatkowo zwiększają wyłącznie pojedyncze ogumienie z bieżnikiem terenowym, stały napęd 4x4 z blokowanymi mechanizmami różnicowymi – centralnym/przednim/tylnym oraz skrzynia rozdzielcza wyposażona w WOM (wałek odbioru mocy). Do tego dochodzi niezależny układ przedniego zawieszenia z drążkiem skrętnym, zapewniający zrównoważoną mobilność w terenie, prowadzenie i niezawodność. Dostępne są również opcje runflat ogumienia. W układzie hamulcowym wprowadzono systemy ESS i ABS, a instalację elektryczną przeznaczono zarówno do użytku cywilnego, jak i wojskowego, z obwodami 12V i 24V oraz podwójną baterią wyłącznika głównego. Zainstalowane gniazda i systemy zaciemniające są zgodne z normami NATO. Poza tym MUV występuje zarówno z kierownicą po lewej, jak i prawej stronie, w sześciu różnych konfiguracjach rozstawu osi, od 3080 mm do 4175 mm. W rezultacie powstał niezwykle mobilny i zwrotny pojazd, zdolny do pracy w szerokim zakresie wymagających terenów i klimatów. Inne cechy to wysoki poziom pokonywania wzniesień na długich, stromych zboczach oraz zdolność brodzenia do głębokości 650 mm. Kolejną zaletę stanowi wysoka dopuszczalna masa całkowita auta – do 7000 kg, oznaczająca ładowność do nawet 3700 kg.

Samą wersję specjalną Anaconda SOF da się łatwo dostosować do każdej misji. Egzemplarz pokazany na Eurosatory 2022 zaopatrzono w montowany na dachu uchwyt pierścieniowy, nadający się jako podstawa dla licznych systemów uzbrojenia. Zamontowany został także zestaw przeciwpancerny, obejmujący możliwość wystrzelenia z obrotowej podstawy pocisku przeciwpancernego SPIKE. Ponadto w pojeździe umieszczono dodatkowe miejsce na kolejne pociski SPIKE, w ten sposób tworząc zdolność do samowsparcia w samoobronie przed różnymi zagrożeniami. Elementy do siedzenia i przechowywania są montowane na szynach ISO7166, co daje niemal nieograniczone możliwości rozplanowania auta. W celu ułatwienia szybkiego wysiadania i wysiadania, w tym w pełnym rynsztunku bojowym, z przody drzwi mają formę szczątkową – ażurową, z tylu zaś w ogóle ich brak. Wsiadanie i wysiadanie ułatwiają przy tym dolne schody w formie rurowej – krótszej rury stopnia z przodu i dłuższej z tyłu. Samo nadwozie ma również postać szczątkową, bazując na rurowym wytrzymałym szkielecie, pełniącym zarazem funkcję ochronną – zabezpieczającą w sytuacji wywrócenia lub przewrotki – oraz mocującą dla systemów uzbrojenia, łączności, wyposażenia osobistego oraz m.in. ogumienia zapasowego. Z przodu zainstalowano zaś dzieloną szybę – każdą z jej połówek da się położyć, a listwa dzieląca jest stalowa i stanowi dodatkowe wzmocnienie konstrukcji, gdyż łączy się z orurowaniem zabezpieczająco-nośnym nad kabiną kierowcy i pasażera. W skład kompletacji mogą oprócz tego wchodzić przykładowo przednie wciągarka elektryczna oraz osłona rurowa, zachodząca na boki – aż do wytłoczek błotników i ułatwiająca taranowanie czy pomocna w trakcie kontaktu z dużymi zwierzętami gospodarskimi, o co nietrudno w Azji bądź Afryce.

Co więcej, aby dać załodze dodatkową opcję cichego zbliżania się i stawiania czoła zagrożeniom, z tyłu Anacondy SOF umieszczono elektryczny motocykl terenowy. Poza tym Anaconda SOF spełnia m.in. normy STANAG 4478 (holowanie i holowanie) i STANAG 3542 (podwieszony podnośnik powietrzny) i może być wyposażony w lekki (poziom 1 STANAG) zestaw ochronny. Włoski koncern zwraca jeszcze uwagę na ułatwienia logistyczne - poprzez ciągłą dostępność komponentów oraz możliwość serwisowania przez światową sieć dealerską IVECO, redukcji może ulec powierzchnia logistyczna/magazynowa, a jednocześnie poprawia się elastyczność dzięki wprowadzeniu modułowego systemu przewozu ładunków. Wzrasta też znacznie eksploatacyjna użyteczność floty.

REKLAMA