REKLAMA

Fabryka MAZ w likwidacji skutków wybuchu elektrowni atomowej w Czarnobylu Cz.1

26 kwietnia to smutna data w kalendarzu. Tego dnia w 1986 roku eksplodował jeden z reaktorów elektrowni jądrowej w Czarnobylu, na terytorium ówczesnej USRR. Chociaż od tej katastrofy minęły ponad trzy dekady, ale jej konsekwencje wciąż są odczuwalne. Przez wiele lat temat ten był klasyfikowany jako „tajny”. Zajmował się nim wyłącznie ograniczony krąg osób, informacje nie zostały ujawnione, dokumenty zostały starannie ukryte. Ale dzisiaj trzeba o tym porozmawiać, aby pamiętać i nie powtarzać błędów z przeszłości.

„Adres naszej opieki”

Producent
Fot. Producent

W Avtozavodtse z dnia 31 maja 1986 roku opublikowano notatkę zatytułowaną Adres naszej opieki. W niej szef Departamentu Funduszy MAZ Działu Marketingu T. Zvezdai powiedział: „EJ Czarnobyla otrzymuje teraz wiele różnych ładunków, które mają złagodzić skutki wypadku. Przyczynił się do tego Mińsk Avtozavodtsev. Ostatnio wysłano do Czarnobyla 73 wywrotki MAZ-5549 .”
Ale to tylko niewielki ułamek udziału Mińskiej Fabryki Samochodów w likwidacji skutków katastrofy. Przedsiębiorstwo dostarczyło do Czarnobyla około 300 sztuk sprzętu. Oprócz wspomnianych już, były to wywrotki MAZ-5551. Zarówno one, jak i inne, były to standardowe samochody seryjne przeznaczone dla gospodarki narodowej, które brały udział w transporcie transportowym. Na terenie elektrowni jądrowej w Czarnobylu wykorzystano również auta marki MAZ z flot innych firm i organizacji. Ponadto zakład zapewniał pomoc techniczną w zakresie obsługi urządzeń w postaci różnych komponentów i części do napraw pojazdów. Niemniej niewiele osób wie, że poszczególne egzemplarze MAZ-ów działały w „cieple” Czarnobyla - w pobliżu reaktora.

W Mińsku, krótko po wypadku powstał unikalny ciągnik siodłowy MAZ-504V – model specjalnego przeznaczenia do radzenia sobie ze skutkami awarii elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Został on zaprojektowany i zmontowany na zlecenie Ministerstwa Budownictwa Średniego Maszyn ZSRR, wówczas odpowiedzialnego za energetykę jądrową. Obecnie w oficjalnych źródłach znajduje się bardzo mało informacji na ten temat, co wydaje się być niezasłużone. Dlatego warto dowiedzieć się więcej o tym , jak mówią, z pierwszej ręki, jak został opracowany, „złożony” i przetestowany „Czarnobylski„ MAZ ”... Niestety wielu świadków tych wydarzeń już nie żyje.

REKLAMA

Według rozmówców wiadomość o katastrofie w Czarnobylu pojawiła się na początku maja, po uroczystych pochodach i manifestacjach z okazji 1 Maja. Została wydana rezolucja Komitetu Centralnego, utworzono komisję rządową, przydzielono jej zestaw środków. W tym czasie, przy okazji, w MAZ indywidualne dozymetry zaczęły być wdrażane przez sklep Zubrenok. Oczywiście nie były tak dokładne jak wojskowe, ale z nimi ludzie czuli się pewniej. Tym bardziej, że promieniowanie nie jest widoczne i nie pachnie, ale jest, a zwykli ludzie nie mieli pojęcia o prawdziwych zagrożeniach związanych z promieniowaniem. Zrozumienie przyszło później.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA