REKLAMA

Fabryka Samochodów „Ural” obchodzi 75. rocznicę premiery pierwszej ciężarówki Ural Cz.8

Uralska Fabryka Samochodów – Автомобильный завод «Урал» - w dniu 8 lipca obchodziła 75. rocznicę premiery pierwszego auta tej marki. Pierwszy samochód Ural ZiS-5V, pieszczotliwie nazywany przez lud Zachar, zjechał bowiem z linii montażowej 8 lipca 1944 roku. W ciągu 75 lat od premiery tego pierworodnego zakład wyprodukował ponad milion czterysta tysięcy potężnych, trwałych i niezawodnych aut Ural w wielu wydaniach docelowych, wykorzystywanych na drogach Rosji i całego świata. Dziś, dzięki rozbudowie i aktualizacji gamy modeli oraz rozwojowi sieci dystrybucyjnej, aby spełnić wymagania rynku ciężarówek i opinii konsumentów, podmiot stał się jednym z liderów rosyjskiego rynku ciężarówek z napędem na wszystkie koła.

Pierwsza ciężarówka Ural ZiS-5V zjechała z linii montażowej zakładu ewakuowanego z Moskwy 8 lipca 1944 roku. „Pierworodny” z numerem 0001 został wyprowadzony przez kierowce Dmitrija Frolovicha Kolesova. Dziś jedna z ulic Miassa nosi jego imię. Ktoś wtedy krzyczał, ktoś się śmiał, a wszyscy chcieli dotknąć pojazdu, bo wszyscy widzieli w nim część swojej pracy W ten sposób naoczny świadek opisał uruchomienie pierwszej ciężarówki. Drugie i trzecie auto zostało wyprowadzone z bram fabryki przez pracowników personelu – A.V. Murashova i D.V. Manaenkova.
Ivan Nikitin, weteran fabryki, kierowca ciężarówki, naoczny świadek uruchomienia linii montażowej pierwszego samochodu Uralu, wspomina: „Nadszedł dzień 8 lipca, zgromadzili 6 samochodów. Wiele osób zebrało się po obu stronach linii. Dym zniknął, samochód uruchomiono i odjechał. Wszyscy klaskali i krzyczeli: „Hurra, hurra, hurra!” A za nim wszystkie inne samochody opuściły linię montażową. A potem nie mieli czasu, aby obsłużyć wagony kolejowe, ładować samochody na front, na front, na front. A nawet ojciec z frontu wysłał list: „Otrzymaliśmy samochód, który budujesz. Samochód jest dobry, bezproblemowy, łatwy w prowadzeniu. Chłopaki go chwalą”.

Model „ZiS-5V” został wyprodukowany zgodnie z dokumentacją moskiewskiego ZiS. Dwuosiowy wariant skrzyniowy o ładowności 3000 kg miał uproszczoną konstrukcję: drewnianą ramę kabiny obitą drewnianymi panelami, drewniane stopnie i chlapacze, wygięte błotniki, skrzynię z tylną klapą, tylko tylne mechaniczne hamulce, itp. Auto zaopatrzono w silnik ЗиС-5М – ZIS 5M o mocy zwiększonej do 76 KM, a rozwijało ono prędkość maksymalną 60 km/h.

REKLAMA

20 lipca 1944 roku pierwsza partia samochodów nowej fabryki została wysłana na front, a już 30 września tysięczny egzemplarz zjechał z linii montażowej. Ciężarówki z Miass odegrały znaczącą rolę w końcowych etapach wojny. Były uważane za jedne z najlepszych środków przemieszczania tego rodzaju czasu wojny, z honorami przeszły drogi zmagań aż do Berlina. Przewoziły ludzi i amunicję, dostarczały pocztę i żywność. W razie potrzeby były używane jako ciągnik do pocisków artyleryjskich o masie do 2500 kg. W latach wojny uralski producent samochodów wysłał ich kilka tysięcy na front, a żołnierze i kierowcy nazwali tę niezawodną i trwałą konstrukcję Zakhar. Na podwoziu ZIS-5V wykonano też wersje do przewozu paliwa, warsztaty polowe, odmiany pontonowe.

W latach powojennych przedsiębiorstwo opanowało seryjną produkcję samochodów niezbędnych dla krajowej gospodarki. Legendarny wojskowy „trzytonowy” „ZIS-5V” stał się założycielem całej gamy aut Ural, wśród nich: zdobywcy „Emka” - „ZiS-355M”, serii terenowej „Ural-375” (era 3-osiowych wariantów benzynowych). W ślad za tym pojawiła się dieselizacja silników (przygotowanie Urala-4320 i całej rodziny na nim opartej), produkcja pojazdów dla rolnictwa, kompleksu naftowo-gazowego, organizacja i produkcja autobusów, zmiany w podwoziach, produkcja ciężarówek bez zabudowy, produkcja wersji z napędem na wszystkie koła o zwiększonej ładowności – „Ural-6370” - to główne etapy w dziejach zakładu. Każde z tych aut stało się ważnym kamieniem milowym w historii tworzenia nowoczesnej technologii marki „Ural”.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA