REKLAMA

Fińska Sisu rozpoczyna sprzedaż swojego wariantu hybrydowego – typu Hybrid

Po części eksperymentalny, po części prototypowy egzemplarz hybrydowej ciężarówki Hybrid został ujawniony przez fińską Sisu Auto podczas odbywających się od 18 do 20 maja 2017 roku w rodzimej miejscowości Jyväskylä targów Kuljetus 2017. Pokazany tam pojazd był pierwszym w historii tego podmiotu wykonaniem spalinowo-elektrycznym.

Producent
Fot. Producent

Obecnie przedsiębiorstwo w sferze komercjalizacji takich aut przechodzi od etapu projektowo-testowego do fazy wdrożeniowej. Dostawy pierwszych sztuk z hybrydowym równoległym systemem napędowym rozpoczną się bowiem już wiosną tego roku. Jak się oczekuje, popyt na takie wydania w pierwszym rzędzie będzie pochodził z sektorów budowlanego, kopalnictwa – kopalń odkrywkowych oraz leśnego – do wywozu dłużycy z lasu. Nie można także wykluczyć większego zainteresowania ze strony przemieszczających ładunki ponadgabarytowe.  

W Sisu silnie dziś podkreślają, że zapotrzebowanie na premierowy model hybrydowy wydaje się być dość mocne. Oczekuje się mianowicie, że w 2019 roku nawet jedna piąta samochodów powstających w przedsiębiorstwie zostanie wyposażona w hybrydowy zespół napędowy. Tak m.in. uważa Petri Kananen, Business Manager Sisu Polar.

REKLAMA

W układzie czysto użytkowym w porównaniu z tradycyjnymi odpowiednikami typy hybrydowe mają być bardziej efektywne, ekonomiczne oraz przyjazne dla środowiska naturalnego. Zastosowany przez Sisu równoległy hybrydowy system napędowy dostarcza łącznie aż 900 KM kombinowanej mocy maksymalnej oraz 3600 Nm kombinowanego maksymalnego momentu obrotowego. Czyni to tak skompletowane konfiguracje najsilniejszymi aktualnie dostępnymi na rynku seryjnymi (małoseryjnymi) kołowy środkami transportu towarowego. Dodatkowe moc i moment pochodzą tu (są generowane) przez dodany układ elektryczny. Powyższe oznacza, że nie powstają one kosztem wzrostu zużycia paliwa, ale – wręcz odwrotnie – wydatnie przyczyniają się do redukcji tego zużycia. Jak wstępnie podaje Sisu, system może obniżyć konsumpcję oleju napędowego i tym samym emisję CO2 nawet o 10%.

W układzie konstrukcyjnym Sisu Hybrid zawiera dwa zasadnicze źródła napędu w postaci silnika spalinowego – wysokoprężnego oraz silnika elektrycznego, połączonych z niesynchronizowaną skrzynią przekładniową Eaton Fuller oraz specjalnymi tandemowymi mostami Sisu z tzw. rozwiązaniem teleskopowym. Sprzęgło jest natomiast zlokalizowane pomiędzy tymi silnikami, umożliwiając ciężarówce ruszanie jedynie przy pomocy jednostki elektrycznej, bez konieczności załączania w tym celu przez kierowcę jakichkolwiek przełączników. Należy tu zwrócić uwagę, że elektryczność pozwala na wprowadzenie wielu nowych sposobów kontroli oraz kontrolowania i nadzoru nad układem napędowym. Dzięki temu w przyszłości da się wdrożyć szereg innych funkcji, ponieważ system przez cały czas ewaluuje. Taki rozwój przebiegający nieustannie powoduje, że następne opcje mogą uzupełniać i usprawniać działanie tych dzisiaj dostępnych bądź otwierać absolutnie nowe pola do postępu w przyszłości.

Generalnie odmiany hybrydowe mają szansę znaleźć powszechne zastosowanie w obsłudze ruchu towarowego, od dystrybucji poprzez przewozy szosowe na różnych dystansach, skończywszy na ciężkich pracach. W tym kontekście Finowie podkreślają, że warianty takie przede wszystkim sprawdzą się jako wieloosiowe wywrotki eksploatowane w kopalniach surowców, gdy z wielotonowym urobkiem trzeba wjeżdżać na strome wzniesienia, czy przy wywozie dłużycy z lasu zestawami o masie całkowitej przekraczającej 80000 kg. Oczywiście są to jedynie przykładowe zastosowania, a wraz z dalszą ewolucją tej technologi, w tym jej potanieniem, odchudzeniem i uproszczeniem, liczba takich zadań będzie systematycznie rosła.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA