[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.9

Ford Transit dla strażaków – dedykowany do szybkich akcji.

Transit pożarniczy w jednostkach OSP i PSP zastępuje wysłużone samochody pożarnicze na podwoziu Żuka.

Fot. Jarosław Brach + Producent

O zdolności nowego Transita do gaszenia pożarów stanowi jego wyposażenie. Agregat wysokociśnieniowy o wydajności pompy min 70 l/min (100l/min) przy ciśnieniu min 40 bar napędzany jest niezależnym spalinowym silnikiem czterosuwowym. Można go uruchomić rozrusznikiem elektrycznym lub awaryjnie ręcznie. Posiada również linię szybkiego natarcia z wężem o długości minimum 60 m ze zwijadłem ręcznym. Prądownica pistoletowa wyposażona jest w regulację strumienia wody od mgłowego do zwartego. Dużym atutem tej wersji Transita jest pojemność zbiornika wody która wynosi 770 litrów. Samochód posiada zbiornik na środek pianotwórczy. Ford Transit ma możliwość podawania wody i piany bez względu na stopień rozwinięcia węża. Konstrukcja układu wodno – pianowego umożliwia jego całkowite odwodnienie.
Odwodnienie ma za zadanie zabezpieczyć wąż przed zamarznięciem w okresie zimowym.
Całość sprzętu umiejscowiona jest we wnętrzu zabudowy i na jej dachu. Dach wykonany jest w formie podestu robo czego pokrytego blachą aluminiową z wzorem antypoślizgowym. Konstrukcja dachu jest na tyle wytrzymała, że zostało na niej umiejscowione wyposażenie takie, jak drabina nasadkowa trzyelementowa oraz trzy węże ssawne. Pomimo już sporego obciążenia podest dachowy jest w stanie wytrzymać masę dwóch pracujących na nim strażaków.
W celu uzyskania większej sztywności zabudowy jej szkieletowa konstrukcja jest wykonana z kształtowników aluminiowych na ramie pośredniej przykręconej do ramy podwozia. Aluminiowe półki są przymocowane do stelaża. Półki posiadają możliwość regulacji wysokości tak, aby można było pomieścić na nich specjalistyczne wyposażenie pożarnicze. Oświetlenie zabudowy wykonane w technologii Led włączane jest z kabiny kierowcy i niezależnie z przedziału ładunkowego. W przedziale pasażerskim oświetlenie może zostać włączone zarówno z kabiny kierowcy jak i z przedziału pasażerskiego.
Wymiary zabudowy wynoszą:

  •  Długość zabudowy 2750 mm.
  • Szerokość rolet bocznych – po 2 rolety na stronę po 1000 mm każda.
  • Roleta w ścianie tylnej o szerokości 800 mm.
  •  Aluminiowe rolety wykonano jako pyło – i wodnoszczelne.
  • Wysokość zabudowy jest równa wysokości samochodu.


Do wyposażenia dodatkowego lekkiego samochodu ratowniczo – gaśniczego Ford Tranist należy również przenośna lampa halogenowa (szperacz) zasilana z gniazda zapalniczki 12V. Niezmiernie ważnym elementem wyposażenia samochodu jest maszt oświetleniowy wyposażony w Led-y o łącznej mocy świetlnej wynoszącej minimum 20000 lm.

REKLAMA

REKLAMA

Wysokość masztu po rozłożeniu od podłoża do reflektorów wynosi około 4,5 metra. Stopień ochrony masztu - IP 55. Maszt jest wysuwany automatycznie z pełną regulacją z poziomu ziemi. Maszt może korzystać z instalacji elektrycznej samochodu.
Samochód wyposażony jest też we wciągarkę elektryczną z prowadnicą rolkową o uciągu min. 4,6 t przy czym za uciąg uważa się siłę pracy mechanizmu wciągarki – na haku urządzenia. Na wyposażeniu samochodu znajduje się również radiotelefon analogowo-cyfrowy o parametrach: częstotliwościach VHF 136-174 Mhz i mocach 1-25 W. Odstęp międzykanałowy wynosi 12,5 kHz. Ma min. 128 kanałów, dostosowany jest do użytkowania w sieci MSWiA. Posiada wyświetlacz alfanumeryczny o minimalnej ilości 14 znaków.
Samochód ma kabinę brygadową jednoczęściową w kolorze „czerwień sygnałowa” (jest to wymóg ustawowy). Belka sygnalizacyjna w kolorze niebieskim zamontowana jest w przedniej części dachu kabiny. W belce świetlnej mieszczą się też lampy LED w kolorze białym do oświetlenia przedpola pojazdu oraz szyld podświetlany z napisem STRAŻ w kolorze czerwonym załączany wraz ze światłami pozycyjnymi samochodu. Ford Transit w wersji z podwójną kabiną jest w stanie na swój pokład zabrać pięciu strażaków. Załoga może opuścić kabinę przez drzwi umieszczone po obu stronach pojazdu.
Auto ma wyposażenie zwiększające komfort użytkowania: elektrycznie sterowanie szybami oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne. O atmosferę w kabinie jak i w przedziale osobowym dba klimatyzacja. Za bezpieczeństwo pasażerów odpowiadają oprócz ABS i ESP (takie układy jak: BTCS - Układ BTCS odpowiada za nadzór nad trakcją kół napędzanych w czasie manewrów gwałtownego ruszania/przyspieszania, EBD – jest to elektroniczny układ podziału siły hamowania, HLA – układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach).
Ford Transit, należący do typoszeregu lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych, jest napędzany turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym 2.0 TDCI o mocy 170 i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 405 Nm. Silnik spełnia normę czystości spalin Euro 6. Samochód wyposażony jest w sześciobiegową skrzynie manualną. Napęd przekazywany jest na oś tylną wyposażoną w koła bliźniacze. Ładowność Forda Transita o DMC 4700 wynosi 1650 kg.
Dużym atutem samochodu są jego kompaktowe (jak na wóz bojowy) wymiary oraz niezbyt duża średnica zawracania wynosząca 15,0 m. Transit jest samochodem wyraźnie mniejszym od typowych pojazdów bojowych Straży Pożarnej zabudowanych na podwoziach ciężarówek. Dzięki temu może być wykorzystywany w miejscach trudnodostępnych dla samochodów o większych gabarytach. Ma też od nich większą prędkość maksymalną co się przekłada na szybsze dotarcie na miejsce pożaru. Te samochody pożarnicze na podwoziu Forda Transita wykonują dużo szerszy zakres działań ratowniczych niż były one możliwe do wykonania wysłużonymi Żukami.
Nowe Transity są coraz częściej widoczne w jednostkach Ochotniczej Straży Pożarnej czy też w jednostkach Państwowej Straży Pożarnej.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij