[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Ford Transit mHEV – druga strona zielonej mocy Cz.1

Ford Transit mHEV to tak zwana niepełna bądź miękka hybryda. Atuty zastosowania prostszego i tańszego układu hybrydowego są nie do przecenienia: przy stosunkowo niedrogim i łatwym do wyprodukowania rozwiązaniu technicznym można uzyskać obniżenie zużycia paliwa i emisji spalin na poziomie 7%.

Na układ hybrydowy zwany przez Forda mHEV składa się silnik spalinowy o małej pojemności skokowej który służy jako generator i rozrusznik. Za pomocą tego generatora - prądnicy ładowane są chłodzone powietrzem akumulatory litowo – jonowe. W nowym Fordzie Transicie zastosowano dodatkową 48 voltową instalację elektryczną. Do dostępnych już układów napędowych z silnikami spalinowymi 2.0 Eco Blue o mocach 105 KM, 130 KM oraz 170 KM doszedł nowy układ napędowy o mocy 185 KM dysponujący dużym momentem obrotowym wynoszącym 415 Nm.

Wpływ na oszczędność paliwa miały modyfikację układu wtryskowego paliwa i zwiększenie ciśnienia wtrysku przez wtryskiwacze do 2200 barów co zapewniło bardziej efektywny przebieg spalania. Obniżono też tarcie wewnętrzne współpracujących elementów silnika, nowe stalowe tłoki mają płaszcze krótsze niż te stosowane dotąd ze stopu aluminium. W Fordzie zamontowano pompę oleju o zmiennej wydajności co ogranicza straty mocy dzięki dobraniu wydajności pompy oleju do aktualnego zapotrzebowania układu smarowania silnika. Kolejnym novum jest wprowadzenie efektywniejszego elektrycznego układu wspomagania kierownicy( EPAS). Samochód w tej wersji w standardzie postawiony jest na ogumieniu o obniżonych oporach toczenia.

REKLAMA

Do zaprojektowania nowego Transita mHEV użyto lotniczego oprogramowania CAD. Zaawansowane oprogramowanie pozwoliło ograniczyć masę własną Transita. Pod lupę wzięto wiele podzespołów samochodu co oznaczało optymalizacje setek komponentów pod kątem wagi, wytrzymałości i trwałości. Dla przykładu aluminiowa pokrywa silnika nowego Forda Transita pozwoliła zaoszczędzić 5,4 kg w porównaniu ze stalowym odpowiednikiem. Jeszcze większe oszczędności na wadze poczyniono przy przeprojektowaniu tylnej osi; udało się ograniczyć masę własną tylnego układu napędowego o 14,7 kg.

Przekonstruowanie Transita pod kątem zmniejszenia masy własnej bez pogorszenia wytrzymałości oraz trwałości dało obiecujące wyniki; zredukowano masę auta o 80 kilogramów, zmniejszono zużycie paliwa do 7,6 l/100 km i uzyskano emisję spalin CO 2 na poziomie 200 g/km; poprawione zostały osiągi. Transit mHEV z napędem na tylne koła o dopuszczalnej masie 3,5 tony o długim rozstawie osi i średniej wysokości dachu o oznaczeniu L3H2 jest lżejszy od modelu przed modyfikacjami o 80 kg, a wersja ciężarowa jest lżejsza o 48 kg. Ładowność dla egzemplarzy 3,5 tonowych wynosi 1418 kg.

Ford Transit mHEV wyróżnia się z zewnątrz nowym wlotem powietrza z trzema poprzeczkami, zmieniony został też pas dolny; zewnętrzne elementy nadwozia uległy modyfikacji celem poprawienia wartości współczynnika oporu powietrza Cx.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij