REKLAMA

GMC Futureliner Parade of Progress

GMC Futurliner Parade of Progress to futurystyczna ciężarówka sprzed 80 lat.

Pierwotnie wyprodukowana w 1936 roku na Światowe Targi w Nowym Jorku w 1939 roku. Ogółem powstało 12 sztuk. Futurliner zostały później przedstawione w ramach Parade of Progress zorganizowanej przez koncern GM i promującej rozwój najnowszych technologii. Ta karawana promocyjna przebyła trasą przez Stany Zjednoczone i Kanadę ze 150 postojami. W karawanie tej wzięły też udział 32 pojazdy pomocnicze, a całością kierowało 50 absolwentów szkół wyższych, którzy również obsługiwali wystawę wzdłuż jej trasy. Wydarzenie przerwał jednak wybuch II wojny światowej. Po jej zakończeniu pojazdy zostały odnowione przez GM i Parade of Progress wznowiono w 1953 roku. Odrodzona parada została po raz ostatni przerwana w 1956 roku w związku z rozwojem telewizji, która przejęła funkcje promocyjno-reklamowe.

Furgony Parade of Progress cechowały niezwykle aerodynamiczne kształty oraz długość 32,1 stopy – 10 m, wysokość 11,6 stopy – 2,5 m, szerokość 7,1 stopy – 2,4 m, rozstaw osi 20,8 stopy – 6,3 m, dopuszczalna masa całkowita 30000 funtów – 14 ton metrycznych oraz dwa zbiorniki paliwa o pojemności 90 U.S .galonów – 2x45 galonów (340 l). W latach 1940-1946 napędzał je 4-cylindrowy silnik wysokoprężny, współpracujący z mechaniczną skrzynią przekładniową. Potem -w latach 1953-1956 wprowadzono 6-cylindrowy silnik GMC 302ci i 4-biegową skrzynię Hydramatic plus 2-biegową przekładnię manualną. W efekcie o ile w latach 1940-1946 prędkość maksymalna wynosiła 40 mph – 64 km/h, to w latach 1953-1956 wzrosła do 50 mph/80 km/h.

REKLAMA

Z 12 zbudowanych egzemplarzy do naszych czasów ostało się aż 9, w większości pieczołowicie odrestaurowanych i pokazanych w muzeach lub stanowiących własność prywatnych kolekcjonerów.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA