REKLAMA

Gama hybrydowych ciężarówek SISU Polar Hybrid Collection stale wzbogaca się o kolejne wersje.

Fińska niszowa firma Sisu konsekwentnie rozwija produkcję i promocję modeli zaopatrzonych w hybrydowy – spalinowo-elektryczny układ napędowy. Na początek zaproponowała go w ciężkim ciągniku siodłowo-balastowym. Niedługo potem trafił do innego specjalistycznego wykonania – ciężkiej wywrotki kopalnianej. W sierpniu zaprezentowano go zaś w wariacie przeznaczonym do obsługi sektora leśnego. Wariant ten najpierw – w dniach 10-11 sierpnia – zaprezentowano na najważniejszej lokalnej imprezie targowej i wystawie samochodowej Power Truck Show, Kauhavan Alähärmä, potem – pod koniec sierpnia – był dostępny na pokazie FinnMETKO w Sisun osasto.

Producent
Fot. Producent

Sprzedaż odmian hybrydowych z linii Polar Hibrid ruszyła na początku tego roku i zanotowała komercyjny sukces. Obecnie pierwsze hybrydowe Sisu schodzą z linii produkcyjnej i są sukcesywnie przekazywane klientom, którzy bardzo szybko mogą wykorzystać rzeczywiste zalety tego rozwiązania. Miarę tego sukcesu i wysokich oceń napływających od odbiorców niech stanowi fakt, że w tym roku już co dziesiąty egzemplarz modeli SISU Rock i Timber będzie zaopatrzony w technologię Hybrid, dzięki czemu jesienią tego roku auta z nowymi zespołami napędowe będą widoczne w całej Finlandii.
Hybrydowy zespół napędowy pierwszej generacji Sisu Polar Hybrid wraz z silnikiem wysokoprężnym rozwija moc maksymalną ponad 600 kW/900 KM. Co jeszcze ważniejsze, począwszy od prędkości obrotowej biegu jałowego jednostki spalinowej, jest dostępny moment obrotowy o wartości przeszło 3000 Nm, z kolei maksymalny moment obrotowy 3600 Nm pozostaje do dyspozycji w niezwykle szerokim zakresie prędkości obrotowych – od 1000 do 1800 obr/min. Tak niespotykanie wysoki moment obrotowy aż o takiej wartości w takim zakresie prędkości obrotowych oraz niebagatelna sumaryczna moc maksymalna wytwarzana przez równoległy układ hybrydowy zdecydowanie zwiększają użyteczność ciężarówki. Magazynowanie energii elektrycznej, odzyskiwanej m.in. w procesie rekuperacji w trakcie hamowania, pozwala na jej wykorzystywanie przy przyspieszaniu i pokonywaniu podjazdów. Cecha ta znacznie poprawia ekonomikę paliwową niezwykle ciężkiego, nierzadko ponad 80-tonowego zestawu drogowego transportującego dłużycę z lasu, przyczyniając się do jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla generowanej przez samochód.

Producent
Fot. Producent

Od reszty przedstawicieli linii Polar typ Polar Hybrid odróżnia się tablicą rozdzielczą układu hybrydowego Sisu PowerControl w kabinie oraz oddzielnym przełącznikiem PowerTouch, ergonomicznie wbudowanym w dźwignię zmiany biegów. Ponadto superkondensatory używane do magazynowania energii są umieszczone centralnie za kabiną. Dzięki temu nie zajmują przestrzeni ładunkowej i nie utrudniają montażu czy umieszczania innych elementów.

Producent
Fot. Producent

Zastosowany system hybrydowy pozwala na bardzo precyzyjne ruszanie i jazdę z niską prędkością, w tym na wzniesieniach. System ten obejmuje również tzw. inteligentną funkcję uruchamiania, umożliwiającą rozruch silnika wysokoprężnego za pomocą silnika elektrycznego, gdy tylko w akumulatorach zgromadzono wystarczającą ilość energii.

Aktualnie Sisu mocno koncentruje się na dalszym rozwoju produktów z gamy Hibrid. Dostępny już teraz system hybrydowy wyraża innowacyjność fińskiej branży motoryzacyjnej, co znalazło swoje odzwierciedlenie choćby w liczbie patentów zgłoszonych w trakcie realizacji tego projektu. Ta ochrona patentowa ma na celu zabezpieczenie rozwiązań, które pojawiły się w związku z rozwojem tej technologii. Generalnie, zdaniem przedstawicieli firmy, alternatywne systemy napędowe, w tym układy hybrydowe i w pełni elektryczne, stanowią przyszłość sektora transportowego. W przypadku Sisu są one już dostępne, zarówno w odniesieniu do rodziny aut Polar, jak i pojazdów specjalnych/specjalistycznych.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA