[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Gaz - IAA 2018 Cz.2

Z gamy lekkiej – GAZelle Next pochodziło aż kilka sztuk. Swoją premierę miała zmodernizowana GAZelle Next LCV z silnikiem wysokoprężnym Euro 6, 6-biegową skrzynią przekładniową, poduszkami powietrznymi i systemem ESP. W efekcie stała się ona jeszcze bardziej wydajna, ergonomiczna i funkcjonalna.

Jej układ napędowy zawiera silnik wysokoprężny Volkswagena – typu EA189 monoturbo – w połączeniu z nową 6-biegową skrzynią przekładniową, opracowaną przez GAZ-a we własnym zakresie. Wprowadzone zmiany konstrukcyjne spowodowały zmniejszenie zużycia paliwa o 10%, redukcję poziomu hałasu i drgań oraz poprawę przyczepności i dynamiki. Model eksponowany na wystawie w Hanowerze wykazuje zgodność z europejską normą emisji spalin Euro-6. Planowane jest również wyprodukowanie aut za pomocą tego silnika zgodnych z normą Euro-5. Zastosowany kompaktowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1,968 litra, z czterema cylindrami w układzie rzędowym, turbosprężarką, układem chłodzenia doładowującego i systemem wtrysku wysokociśnieniowego common rail, spełnia najbardziej rygorystyczne wymogi konieczne w nowoczesnych jednostkach występujących w taborze użytkowym. Jego moc maksymalna wynosi 100 kW/136 KM przy 3500 obr/min, maksymalny moment obrotowy 340 Nm w zakresie od 1600 do 2250 obr/min. Mała pojemność skokowa i wysoka moc przypadająca na litr pojemności zapewniają wydajność paliwową na równi z najlepszymi osiągami w klasie lekkich aut dostawczych. Specjalny moduł wyrównoważający zintegrowany z konstrukcją silnika skutecznie neutralizuje jego drgania i hałas, poprawiając komfort kierowcy i pasażerów oraz gwarantując płynną pracę w całym zakresie prędkości obrotowych. Przygotowana przez GAZ-a premierowa, 6-biegowa, mechaniczna skrzynia przekładniowa (przełożenia 1. bieg – 5.065, 2 bieg – 2.78, 3. bieg – 1.591, 4. bieg – 1.00, 5. bieg – 0.807, 6. bieg – 0.643, wsteczne – 4.383) może przenosić moment obrotowy do 450 Nm i charakteryzuje się długą żywotnością, precyzyjną zmianą biegów oraz niskim poziomem hałasu i wibracji. Otwarte połączenie dla przystawki odbioru mocy (PTO) pozwala na łatwy montaż dużej liczby specjalistycznych urządzeń i nadwozi, takich jak podnośniki hydrauliczne, żurawie, czy wywrotki. Układ napędowy dopełnia tylny, jednostopniowy, hipoidalny most o przełożeniu i=4.556. Bazowo przednie zawieszenie obejmuje sprężyny śrubowe, wahacze, hydrauliczne amortyzatory teleskopowe i drążek stabilizatora, tylne wzdłużne eliptyczne resory piórowe oraz też hydrauliczne amortyzatory teleskopowe i drążek stabilizatora. Zastosowane niezależne zawieszenie przednie zapewnia komfortową, płynną jazdę i doskonałe prowadzenie. Integracja układu kierowniczego i przedniego zawieszenia w jeden moduł montażowy skutkuje bowiem m.in. precyzyjnym prowadzeniem, oraz możliwością utrzymania kierunku jazdy na wprost nawet podczas pokonywania dróg w złym stanie, z licznymi dziurami czy innymi wgłębieniami. Poza tym w układzie hamulcowym wprowadzono jedynie hamulce tarczowe, w układzie elektrycznym standard stanowią akumulatory 75 Ah, opcję 85 Ah, a na obręczach o rozmiarze 5.5Jx16H2 założono radialne opony o rozmiarze 185/75R16C. Samochód otrzymuje także 79-litrowy zbiornik paliwa zamocowany po lewej stronie podwozia.

Ogólnie GAZelle Next ma konstrukcję typu "body-on-frame" – z ramą podwozia o tradycyjnym układzie drabinowym, składającą się z podłużnic i poprzeczek. Jest to zatem rama typu ciężarówkowego, zdecydowanie podnosząca możliwości wykorzystania pojazdu, gdyż ułatwiająca mocowanie szerokiej gamy urządzeń, osprzętu i nadwozi, w tym specjalizowanych i specjalnych, dla różnych rodzajów potencjalnych prac. Kolejna jej kluczowa zaleta polega na wysokiej odporności na skręcanie i zginanie – gwarantuje ona wysoką sztywność i zdolność do pracy w trudnych warunkach drogowych przy dużych obciążeniach. Powyższe wydaje się o tyle istotne z eksploatacyjnego punktu widzenia, że w przewozach dystrybucyjnych realizowanych lekkimi modelami często dochodzi do przeładowania czy złego rozmieszczania ładunku, powodującego możliwe przeciążenie jednej ze stron. Tu GAZelle Next wykazuje przymioty reprezentatywne dla tzw. starej radzieckiej szkoły konstrukcyjnej – w takich sytuacjach zachowuje relatywnie wysoką odporność. Do tego dochodzi przestronna kabina, zaopatrzona w wygodne anatomiczne siedzenie kierowcy z pięciopunktową regulacją i podparciem lędźwiowym oraz przyjazny dla użytkownika pulpit nawigacyjny z czytelnym zestawem wskaźników, doskonałą widocznością i dopracowaną ergonomią, przekładającą się na komfort jazdy nawet podczas długich podróży.

REKLAMA

W wykonaniu podwozia z krótką, 3-osobową kabiną w układzie miejsc 1+2 i skrzynią ładunkową auto cechują: masa własna 1803 kg, dopuszczalna masa całkowita 3500 kg, przy naciskach na osie – przednią 1650 kg i tylną 2600 kg, ładowność 1697 kg, prędkość maksymalna 130 km/h oraz najmniejszy zewnętrzny promień zawracania 6,5 m. Na liście dostępnych opcji znalazły się m.in. wydłużona, 7-osobowa kabina załogowa, dwa rozstawy osi, zakres dopuszczalnych mas całkowitych 3500-4600 kg, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz układy ABS i ESP. Przy czym na rynki unijne Next dostaje poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz system ESP. Poza tym da się stosować silniki wysokoprężne, benzynowe i gazowe na ciekły gaz LPG.

Na wystawie prezentowano dwie wersje: podwozie z kabiną i furgon. W przeciwieństwie do obecnego modelu, który tradycyjnie ma tylne koła z podwójnymi oponami, po raz pierwszy w historii GAZelle Next van była promowana z tylnymi kołami z pojedynczym ogumieniem. Takie kompletacje są planowane na wybrane rynki eksportowe, głównie unijne.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij