Jako kluczowi gracze w łańcuchu dostaw McDonald's, HAVI i Scania odpowiadają na rosnące zapotrzebowanie konsumentów na bardziej zrównoważone przewozy. W Hiszpanii firmy przyspieszają zatem pięcioletni plan działania, ukierunkowany na ograniczenie emisji CO2 z pojazdów odpowiedzialnych za dostawy dla sieci restauracji amerykańskiej korporacji.
Sieć logistyczna McDonald's przemieszcza produkty spożywcze na dystansie ponad 250 milionów mil rocznie. Oprócz zapewnienia, że każdego dnia bezpiecznie i w najlepszym stanie tysiące z tych produktów docierają do restauracji McDonald's, sieć ta zobowiązuje się współpracować z dostawcami i ich partnerami, aby zminimalizować wpływ na środowisko w swoich działaniach logistycznych. W związku z tym do końca bieżącego roku HAVI Hiszpania zamierza dodać 14 aut napędzanych gazem, aby dostarczyć produkty do restauracji McDonald's z centrów dystrybucyjnych HAVI w Madrycie i Barcelonie. 12 z tych aut pracuje na skroplonym gazie ziemnym (LNG), a dwa na sprężonym gazie ziemnym (CNG). Wcześniej HAVI w Hiszpanii posiadało dwie ciężarówki zasilane CNG, co teraz daje łącznie 16 takich gazowych samochodów. Samochody te są zaprojektowane tak, aby generować praktycznie zerowe zanieczyszczenie powietrza i znacznie zmniejszać emisję dwutlenku węgla w miastach. LNG i CNG redukują bowiem emisję dwutlenku węgla o około 20%. W przypadku silników gazowych, łańcuch dostaw McDonald's jest również odporny na przyszłe zmiany w przypadku skroplonego i sprężonego biogazu, który może być zmieszany z gazem ziemnym lub może go zastąpić całkowicie, pozwalając na obniżenie emisji CO2 nawet o 90%, gdy tylko będzie powszechnie dostępny na rynku.
Egzemplarze gazowe wyposażono w cichy silnik i sprzęt chłodzący – są one znacznie cichsze niż konwencjonalne odpowiedniki, pomagając w dalszym ograniczaniu wpływu miejskich dostaw. W Madrycie pojazdy zostaną także zaopatrzone w specjalny elektryczny sprzęt chłodzący, który jeszcze bardziej obniży emisję dwutlenku węgla i poziom hałasu.
Program wdrożeń – tzw. bardziej ekologiczna mapa drogowa HAVI-Scania idealnie – bezpośrednio pokrywa się z MOVALT – hiszpańskim programem rządowym, promującym przejście flot transportu drogowego do wersji o niskiej emisji. Inicjatywa ta wspiera inicjatywę McDonald's Scale for Good, koncentrującą się na obszarach priorytetowych, napędzających ogólnoeuropejską zmianę wybranych, najbardziej palących problemów środowiskowych i społecznych, z jakimi mierzy się obecnie świat, takich jak: zrównoważony rozwój produkcji wołowiny, zaangażowanie w rodzinę, działania na rzecz klimatu, pakowanie i recykling oraz szansa dla młodzieży. Tym bardziej, że w marcu 2018 roku McDonald's stał się pierwszą firmą restauracyjną na świecie, która zajęła się globalnymi zmianami klimatycznymi, ustanawiając zweryfikowany cel dzięki inicjatywie Science Based Target, znacznie zmniejszającej emisję gazów cieplarnianych. W takim układzie HAVI, jako główny dostawca usług logistycznych dla McDonald's, uznaje, że ma decydującą rolę do odegrania w sukcesie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju McDonald's i naprawdę korzysta z rozwiązania "Skaluj na dobro". Mając powyższe na uwadze, HAVI połączyło więc siły z wytwórcą samochodów – Scania, aby opracować pięcioletni plan działania na rzecz znacznego zmniejszenia śladu węglowego i ogólnego wpływu łańcucha dostaw McDonald's na środowisko. Co więcej, w Hiszpanii oba podmioty przekraczają granice jeszcze bardziej, przyspieszając wdrażanie odmian zasilanych paliwami alternatywnymi.
John Alves, dyrektor zarządzający w McDonald's Spain, mówi: "Innowacja jest absolutnie niezbędna w naszej drodze do zrównoważonego rozwoju i do wykorzystywania naszej skali na dobre. Nasza współpraca z takimi firmami, jak HAVI i Scania, podejmuje proaktywne podejście do znajdowania i wdrażania bardziej zrównoważonych rozwiązań w zakresie łańcucha dostaw oraz przyczynia się do realizacji naszego globalnego łańcucha dostaw i strategii zrównoważonego rozwoju”. Rafael Gómez, starszy wiceprezes ds. Zarządzania operacjami i przewozami towarowymi w HAVI, dodaje "Jako główny dostawca usług logistycznych dla McDonald's, mamy wyraźne zobowiązanie do wspierania Scale for Good firmy i wszelkich związanych z nią inicjatyw na rzecz zrównoważonego rozwoju. Chcemy być prekursorem zmian w kierunku nowych standardów w zakresie dostaw miejskich i wdrażania konkretnych działań na rzecz środowiska i społeczności, w których działamy” Natomiast Sebastián Figueroa, dyrektor zarządzający Scania Iberia, podsumowuje: "To partnerstwo jest przykładem tego, jak firmy transportowe, dostawcy logistyki i producenci ciężarówek mogą współpracować, aby liderować przejściu do zrównoważonego systemu transportu. Zachęcające jest, że stale rosnąca liczba klientów wymaga rozwiązań tego typu"