[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Gazowe Volvo FH LNG i FM LNG opłacalną inwestycją Cz.1

W czerwcu 2018 roku Volvo Trucks wprowadziło do produkcji wersje klasy tonażowej ciężkiej, spełniające normę emisji spalin Euro 6 i przy tym napędzane silnikiem zasilanym skroplonym gazem ziemnym lub biogazem.

Fot. Producent

Nowe pojazdy pochodzą z typoszeregów FM i FH i są oznaczone jako FM LNG i FH LNG. W praktycznie wszystkich rozpatrywanych przez przewoźników aspektach, takich jak czynniki techniczne, eksploatacyjne, kompletacyjne, ekonomiczne, związane z bezpieczeństwem oraz ekologiczne, odznaczają się one osiągami, właściwościami jezdnymi i nakładami na użytkowanie relatywnie porównywalnymi z tradycyjnymi odpowiednikami zasilanymi olejem napędowym.
Przede wszystkim zamiast obiegu termodynamicznego Otto, stanowiącego konwencjonalne rozwiązanie wykorzystywane w jednostkach gazowych i proponowane przez konkurentów, silnik montowany w FH LNG i FM LNG pracuje według obiegu Diesla. Ta 6-cylindrowa, rzędowa jednostka o pojemności 13 litrów, nosząca symbol Volvo G13C Euro 6, ma bowiem układ wtryskowy common rail i specjalne wtryskiwacze. Te ostatnie cechują się osobnymi rozpylaczami dla gazu i oleju napędowego. Rozwiązanie szwedzkiego koncernu wyróżnia zatem fakt, że zintegrowane wtryskiwacze jednocześnie podają gaz i olej napędowy do komory spalania w średniej proporcji 95% gazu i 5% oleju napędowego. Podczas jazdy ciekłe paliwo gazowe jest podgrzewane, sprężane i przekształcane w gaz, następnie podawany do cylindrów. Olej napędowy służy tu z kolei do zainicjowania zapłonu mieszanki paliwowej, gdyż dla zainicjowania zapłonu gazu do cylindra następuje ten wcześniejszy wtrysk niewielkiej dawki tego oleju. Bazowe paliwa gazowe stanowią skroplony gaz ziemny LNG lub skroplony biogaz, znany jako bio-LNG. Obydwa składają się głównie z metanu. Jeżeli przewoźnik stosuje gaz ziemny, negatywne oddziaływanie na klimat da się zredukować o 20%, podczas gdy w przypadku biogazu wartość ta wynosi 100%. Powyższe wynika z faktu, że FH LNG i FM LNG emitują od 20 do 100% mniej CO2, w zależności od używanego paliwa. Co zarazem ekologicznie niezwykle ważne, już nawet ta o około 20% niższa emisja dwutlenku węgla dotyczy porównania z bliźniaczą odmianą zasilaną olejem. Natomiast całkowite zmniejszenie oznacza duży sukces, ponieważ zasadniczy cel firmy polega na kompletnej eliminacji emisji CO2, co stanie się możliwe jedynie w sytuacji, gdy LNG zastąpi właśnie skroplony bio-LNG. To paliwo przyszłości, które za kilka, maksymalnie kilkanaście lat, wraz z rozwojem technologii, ma dużą szansę stać się jednym z podstawowych i najbardziej ekologicznych źródeł napędu. W związku z tym już dzisiaj Volvo Trucks wykazuje przygotowanie na jego efektywne wdrożenie, ponieważ wprost przekłada się ono na obniżkę emisji substancji szkodliwych w trakcie użytkowania taboru, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”. Co więcej, osiągnięcie pełnej – 100-procentowej redukcji emisji CO2 staje się możliwe nie tylko po zastosowaniu bio-LNG zamiast LNG, ale i zastąpieniu kopalnego oleju napędowego przez HVO, czyli uwodornione oleje roślinne.
Ponadto duży atut stanowi możliwość awaryjnego poruszania się pojazdem w przypadku wyczerpania gazu ze zbiornika. Przy czym, chociaż podawany w większej ilości olej napędowy pozwala na dalszą jazdę ciężarówką, lecz moc silnika ulega wówczas wydatnej redukcji. Równocześnie wprowadzenie układu zasilania dwupaliwowego nie wpływa na dopuszczenie do ruchu auta oraz – co niezwykle ważne – zgodnie z przepisami bywa ono dalej traktowane jako wariant gazowy.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij