[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Gazowe Volvo FH LNG i FM LNG opłacalną inwestycją Cz.2

Kolejna kluczowa zaleta silnika Volvo G13C Euro 6 stanowi bezpośrednie następstwo tego, że pracuje on w takim samym cyklu, jak tradycyjne wysokoprężne odpowiedniki.

Fot. Producent

W rezultacie generuje osiągi znacznie lepsze niż porównywalne konfiguracje z pełnym zasilaniem LNG. Można go mianowicie zamówić w dwóch wykonaniach, o maksymalnych mocach i momentach obrotowych odpowiednio 420 KM/2100 Nm oraz 460 KM/2300 Nm. Są to parametry identyczne, jak w analogicznych typach spalających olej napędowy i zdecydowanie lepsze niż dla wydań czysto gazowych, wyróżniającym się analogiczną mocą maksymalną – 460 KM, ale znacznie niższym maksymalnym momentem obrotowym – 2000 Nm. W zakresie maksymalnego momentu obrotowego G13C Euro 6 uzyskuje więc poziomy wyższe o 5 i 15%, czyli o wartości realnie odczuwalne w trakcie jazdy, szczególnie w trudnym, górzystym terenie czy/i z cięższym ładunkiem. Za przeniesienie napędu, niezależnie od nastawu silnika, odpowiada zaś jedynie sprawdzona zautomatyzowana skrzynia przekładniowa Volvo I-Shift.
W efekcie FH LNG i FM LNG są jednymi z pierwszych seryjnych modeli z zasilaniem LNG, bez problemu radzących sobie z 40-tonowym, a nawet znacznie cięższym zestawem. Ich walory użytkowe da się w pełni porównywać z odpowiednikami z silnikiem diesla, a w wielu sytuacjach, przykładowo w czasie ruszania pod górę, wersja na gaz charakteryzuje się nawet większą dynamiką niż analogiczny egzemplarz zasilany olejem napędowym. Także zużycie paliwa pozostaje porównywalne z konwencjonalnymi wysokoprężnymi ekwiwalentami Volvo. Przy tym kształtuje się ono na poziomie niższym niż w standardowych silnikach gazowych. Dla użytkownika typu gazowego powyższe oznacza brak kompromisów pod względem właściwości jezdnych, ekonomiki paliwowej i niezawodności.
Następny ważny atut FH LNG i FM LNG stanowi liczba dostępnych wykonań docelowych. Obecnie ciężarówki te występują jako ciągniki siodłowe w układach napędowych 4x2, 6x2, 6x4 oraz podwozia w układach napędowych 4x2, 6x2, 6x4, z kolei maksymalna dopuszczalna masa całkowita zestawu drogowego może dojść do 64000 kg. Tym samym samochody te w pierwszym rzędzie są przeznaczone do obsługi ruchu regionalnego i długodystansowego. Niemniej, by w tym segmencie rynku odbiorcy uważali je za konkurencyjną propozycję, muszą cechować się odpowiednio wysoką autonomicznością – zasięgiem na jednym tankowaniu. I ten zasadniczy warunek spełniają. Dla zwiększenia zasięgu do zbiornika tankuje się paliwo LNG, przechowywane pod ciśnieniem 4–10 barów i w temperaturze -140 do -125°C. Dostępne są zbiorniki paliwa – LNG o pojemnościach 115 kg/275 l, 155 kg/375 l lub 205 kg/495 l. Największy z tych zbiorników zapewnia zasięg do 1000 km. Do tego dochodzą dodatkowy, niewielki zbiornik oleju napędowego oraz układ oczyszczania spalin, zawierający katalizator SCR i filtr cząstek stałych. Co równie ważne z czysto eksploatacyjnego punktu widzenia, tankowanie LNG zajmuje niemal tyle samo czasu, ile tankowanie oleju napędowego.

REKLAMA

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij