[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Gazowe Volvo FH LNG i FM LNG opłacalną inwestycją Cz. 3

Jednocześnie koncern zwraca uwagę na bardzo wysokie gwarantowane bezpieczeństwo wdrożonej technologii, zarówno dla nabywców, jak i dla samych kierowców, pozostające jednym z najważniejszych aspektów przy wyborze gazowego taboru. W tej sferze Volvo Trucks, zgodnie ze swoją filozofią marki, też zadbało o najwyższe standardy. Auta zostały poddane niezwykle rygorystycznym testom.

Fot. Producent

Przeprowadzono wiele prób zderzeniowych, sprawdzono, jak zbiornik ze skroplonym gazem zachowa się w bardzo wysokiej temperaturze i jaką wykazuje odporność na wstrząsy. Zgodnie z oczekiwaniami konstrukcja zdała egzamin celująco – FH LNG i FM LNG otrzymały homologację dla pojazdu kompletnego i spełniają regulamin R110 EKG ONZ. Teraz więc, gdy wydają się być w 100% bezpieczne, firma może spokojnie skupić się na dalszym doskonaleniu ich parametrów technicznych oraz pracować nad dalszym ograniczeniem emisji. Oprócz przedstawionych wyżej czynników o wymiarze eksploatacyjnym, technicznym, kompletacyjnym, ekologicznym i w obszarze bezpieczeństwa, dla przewoźników przy podejmowaniu decyzji o zakupie wciąż niezwykle ważną rolę pełnią kwestie ekonomiczne. Zakup taki musi bowiem wykazywać pełną opłacalność finansową wyliczoną dla długiego okresu, gdyż w przeciwnym przypadku raczej niewielka grupa odbiorców podejmie decyzję o zainwestowaniu w sprzęt tego rodzaju. Zagadnienie należy tu do niezwykle złożonych, gdyż konieczne staje się uwzględnienie szeregu zmiennych i stałych. Są nimi:

  •  cena zakupu samego pojazdu;
  • koszty serwisowe;
  • współczynnik gotowości technicznej;
  • zużycie paliwa oraz koszty tego paliwa w kraju i za granicą – jeśli jazdy są wykonywane w ruchu międzynarodowym;
  •  podatki od środków transportu;
  • opłaty drogowe w kraju i za granicą – jeśli jazdy są realizowane w ruchu międzynarodowym.

Wszystkie te składowe wymagają dokonania porównujących obliczeń dla zbliżonych kompletacyjnie – analogicznych wersji zasilanych tradycyjnym olejem napędowym i LNG. W tym zakresie Volvo Polska dysponuje już wstępnymi danymi, chociaż – jak dotychczas – ma na stanie jeden ciągnik demonstracyjny z linii FH. Mimo tego pierwsze zamówienia u nas kraju się pojawiły i na dniach zostaną dostarczone, a samo auto bywa intensywnie sprawdzane – m.in. do tej pory zaczęli je testować Bisek Asfalt czy Henryk Kania Logistic.
Zgodnie z analizami wykonanymi przez specjalistów z Volvo Polska, największy zbiornik gazu LNG o pojemności 205 kg powinien wystarczyć na pokonanie około 1000 km. Powyższe potwierdziły próby krajowe, podczas których ciągnik zużywał około 16 kg gazu na 100 km. Przy tym kilogram LNG cechuje się o blisko 40% wyższą wydajnością energetyczną. Jednocześnie, aby pokonać 100 km, ciągnik potrzebuje około 3 litry oleju napędowego. Sam gazowy ciągnik/podwozie okazuje się jednak kosztowniejszy w zakupie, lecz poprzez zasilanie paliwem alternatywnym oferuje wiele możliwości obniżenia kosztów transportu i późniejszej eksploatacji. Obecnie 1 kg gazu jest mianowicie tańszy od oleju napędowego, a na terenie Polski ma zostać zniesiona akcyza na LNG. W dodatku FH LNG i FM LNG są oferowane ze Złotymi Kontraktami Serwisowymi Volvo, co oznacza, że użytkownik nie musi się martwić o koszty eksploatacji podczas trwania tej umowy. Poza tym stosowanie gazu LNG daje wiele możliwości dofinansowań, tak jak to zachodzi w innych krajach Unii Europejskiej, gdzie państwo refunduje cześć kosztów zakupu pojazdu. Kolejny czynnik przekładający sie obniżenie kosztów eksploatacji stanowi decyzja Niemiec o zniesieniu opłat drogowych na lata 2019-2020 dla egzemplarzy zasilanych gazem LNG/CNG. Analogiczna ulga dotyczy wydań elektrycznych. Zniesienie to zostało przegłosowane przez Bundestag 19 października 2018 roku. Zgodnie z nim, uwzględniając ekologiczne walory napędu gazowego – CNG i LNG – w ciężarówkach, w 2019 i 2020 roku nie będą pobierane opłaty za korzystanie z dróg. Bonifikata dla ciężarówek LNG i CNG zależy od normy emisji spalin oraz liczby osi i wynosi od 9,3 do 18,7 eurocenta za kilometr. W latach 2021 i kolejnych – dokładnie od dnia 1 stycznia 2021 roku bonifikata ta obejmie zwolnienie z opłaty środowiskowej – za zanieczyszczenie powietrza. W rezultacie ciężarówki na gaz będą objęte mytem – Maut w obniżonej wysokości, gdyż na tę opłatę złożą się dwa z trzech składników. Będzie to opłata za infrastrukturę oraz opłata za hałas, bez uwzględnienia opłaty za emisję spalin. Powinno to wystarczyć, by całkowicie zrekompensować wyższy koszt leasingu odmiany gazowej. Oczywiście realnie koszt tej ulgi będzie zależeć od liczby kilometrów pokonanych po niemieckich płatnych drogach. Przyjmując, że wartość ta kształtuje się na poziomie 50000 km rocznie, tylko w dwóch pierwszych latach redukcja wydatków na Maut sięgnie kwoty 9350 EUR rocznie, czyli aż 18700 EUR dla dwóch lat. Ta sumaryczna oszczędność pokrywa więc około 30-35% wyższego kosztu zakupu modelu gazowego w porównaniu z tradycyjnym wysokoprężnymi odpowiednikami. Samo to zwolnienie powinno w takim razie stymulować rozwój rynku aut gazowych w Niemczech, gdzie na chwilę obecną zarejestrowano tylko 339 ciężarówek na gaz. Ustawodawca spodziewa się, że za rozwojem rynku pojazdów podąży także rozbudowa stacji tankowania gazu – stacji CNG i stacji LNG. Ponadto ta ulga może stymulować rozwój takiego rynku w naszym kraju, gdyż duża część rodzimych przewoźników jeździ do Niemiec lub pokonuje ten kraj w ramach ruchu tranzytowego.

REKLAMA

REKLAMA

Tym samym, wprowadzając na rynek wersje zasilane skroplonym gazem ziemnym lub biogazem, Volvo Trucks proponuje korzystniejszą pod względem oddziaływania na klimat alternatywę, jednocześnie spełniającą wysokie wymagania pod względem osiągów, ekonomiki paliwowej i zasięgu eksploatacyjnego. To kombinacja cech, jakich wymagają klienci w segmencie przewozów regionalnych i długodystansowych. Tym bardziej, że gaz ziemny wykazuje wyraźną przewagę pod względem klimatycznym, ma konkurencyjną cenę w licznych krajach, a jego rezerwy są na tyle duże, by uzasadniać szerokie wykorzystanie tego surowca – ogólnie łatwa jego dostępność uzasadnia stosowanie go na dużą skalę. W takim układzie zwrot w kierunku wykonań zasilanych LNG tworzy nowe ramy prowadzenia energooszczędnej i opłacalnej ekonomicznie działalności transportowej przez odbiorców. Zarazem daje użytkownikom wariantów o dużej ładowności – klasy tonażowej ciężkiej szansę znacznego ograniczenia swojego oddziaływania na klimat.

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij