REKLAMA

Gazowy Econic NGT

Mercedes-Benz Econic to sprawdzony pojazd referencyjny w branży zbierania i wywozu odpadów.

Producent
Fot. Producent

Dzięki panoramicznej szybie przedniej, niskiej pozycji siedzenia kierowcy oraz oszklonym drzwiom składanym po stronie pasażera zapewnia optymalną widoczność innych uczestników ruchu. Głównie bowiem w zatłoczonych centrach miast bezpośredni kontakt wzrokowy okazuje się niezbędny dla zapewnienia pieszym i rowerzystom najwyższego możliwego poziomu bezpieczeństwa. Ponadto w standardzie auto dostaje asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist oraz asystenta utrzymywania zadanego pasa jazdy. Opcjonalnie dostępne są system automatycznego utrzymywania odległości oraz asystent martwego pola. Na wyposażeniu mogą się też znaleźć asystujące systemy oświetleniowe, takie jak oświetlenie na osi tylnej do sprawnego manewrowania w ciemności czy system automatycznego załączania świateł awaryjnych i obrotowych lamp ostrzegawczych/migowych po włączeniu przystawki odbioru mocy.

Dodatkowo bardzo dobrą widoczność bezpośrednią z kabiny podnosi opcjonalny system monitorujący martwe pole. Na ten inteligentny system składają się cztery rozmieszczone na pojeździe kamery oraz monitor w kabinie z niskim wejściem. Zapewnia on kierowcy wgląd w miejsca bezpośrednio dla niego niewidoczne oraz optymalną widoczność na wszystkie strony, w zależności od sytuacji na drodze (włączonego kierunkowskazu, prędkości i skrętu kierownicy) pokazując istotne w danej chwili obrazy z kamer. Poza tym w razie potrzeby kierowca może ręcznie sterować poszczególnymi kamerami. Gamę systemów bezpieczeństwa dopełnia dostępne opcjonalnie złącze dla asystenta cofania. Jeśli zostanie ono wykorzystane, przykładowo przez producenta zabudów, wówczas podczas cofania system ostrzeże kierowcę przed przeszkodami, a w sytuacjach awaryjnych wyhamuje ciężarówkę. Powyższe przekłada się na ogólnie wysoki notowany poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego.

Minimum drobnego pyłu i cząstek sadzy dzięki Natural Gas Technology

Napęd gazowego Econica NGT pochodzi od – opracowanego na bazie nowoczesnej jednostki z typoszeregu 936 – 6-cylindrowego silnika rzędowego o pojemności skokowej 7,7 litra. Osiąga on maksymalne – moc 222 kW/302 KM i moment obrotowy 1200 Nm. Ten zasilany gazem silnik Euro 6 okazuje się niezwykle ekologiczny, gdyż wyróżnia go wyjątkowo niski poziom hałasu i emisji spalin. Podczas spalania gazu ziemnego emituje jedynie minimalne ilości drobnego pyłu i cząstek sadzy. Przy spalaniu gazu ziemnego powstaje także o około 20% mniej CO2. Przy wykorzystaniu biogazu bilans dwutlenku węgla wypada zaś wręcz neutralnie. Również poziom hałasu leży znacznie poniżej prawnie dozwolonej granicy – widać tu duży potencjał do uzyskania znaków jakości dla szczególnie cichych pojazdów.

Niemniej podstawę w ofercie stanowią trzy 6-cylindrowe jednostki wysokoprężne z linii OM 936 LA o pojemności skokowej 7,7 litra i mocy: podstawowa – 200 kW/272 KM, uzupełniona przez wykonania 220 kW/299 KM oraz 260 kW/354 KM. Oprócz recyrkulacji za oczyszczanie w nich spalin odpowiadają zamknięty filtr cząstek stałych oraz katalizator SCR z wtryskiem płynu AdBlue. Dla redukcji zużycia paliwa opcjonalnie występuje pakiet Eco, obejmujący między innymi ogranicznik prędkości do 85 km/h.

 

REKLAMA

REKLAMA

Ergonomiczna kabina kierowcy z niskim wejściem

Econic przekonuje jeszcze użytkowników przede wszystkim swoją ergonomiczną i sprawdzoną kabiną Alu Space Cage. Wykonana jako lekka konstrukcja aluminiowa, łączy ona niewielką masę z optymalnym poziomem bezpieczeństwa. Wysoki wariant zapewnia nieprzeciętną swobodę ruchów, dzięki dużej wysokości wnętrza w standardzie – 193 cm po bokach – oraz dużej ilości miejsca dla członków załogi. Niska odmiana gwarantuje z kolei 146 cm wysokości wnętrza po bokach i nadaje się do zastosowań w centrach miast, gdzie są strefy wymagające wersji o niedużej wysokości. Do tego modyfikacja tunelu silnika pozwoliła na optymalizację wejścia oraz możliwości przechodzenia ze strony pasażera na fotel kierowcy. Udoskonalone drzwi po stronie kierowcy są teraz wyższe, ich kąt otwarcia szerszy, a siły konieczne do obsługi mniejsze, co znacząco poprawiło komfort wchodzenia od tej strony. Ponadto zarówno pasażer, jak i kierowca mogą bezpiecznie i wygodnie wsiadać oraz wysiadać przez drzwi składane po stronie pasażera. Drzwi te otwierają się do wewnątrz, dzięki czemu nie zajmują dodatkowej przestrzeni na zewnątrz, co chroni zarówno pasażerów, jak i innych uczestników ruchu.

Econic jest dostępny w konfiguracjach 4x2, 6x4, 6x2/4, a w przyszłości również 8x4/4 z elektrohydraulicznie aktywnie kierowanymi osiami wleczoną lub/i pchaną. Dopuszczalna masa całkowita może wynosić 18000, 26000 bądź 32000 kg. Proponowane konfiguracje napędu Econica NGT to natomiast 4x2 i 6x2/4.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA