Do GAiT trafią trzy modele Citaro: o długości 10,6 m (6 sztuk), 12 m (29 sztuk) oraz 18 m (13 sztuk). Wszystkie są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i zaopatrzone m.in. w pełną klimatyzację, system obsługi drzwi przez pasażera oraz ładowarki USB.
Zamawiający wybrał rozwiązanie polegające na długoterminowej dzierżawie taboru, w którym zakres zamówienia obejmuje nie tylko wynajem, ale także serwisowanie pojazdów.
W takim przypadku EvoBus Polska nie tylko dostarczy autobusy, lecz również przejmie odpowiedzialność za ich sprawność techniczną w całym okresie najmu. Dzięki temu Zamawiający będzie użytkować autobusy, nie kupując ich, a producent przeprowadzi wszystkie konieczne przeglądy i naprawy, dbając o zachowanie fabrycznej jakości i zapewniając zwiększoną dyspozycyjność floty. Ten system dzierżawy nawiązuje zarówno do zasad tzw. sharing economy (ekonomia, gospodarka współdzielenia), jak i bus depot management.
GAiT eksploatują już autobusy Mercedesa, stanowiące prawie 50% autobusowej floty przedsiębiorstwa. Nowe pojazdy zasilą gdański tabor na początku 2020 roku.
Citaro to absolutny lider pod względem sprzedaży autobusów miejskich w Europie, gdyż dotąd został przekazany klientom w ponad 50.000 egzemplarzy.
Autobus ten jest obecnie najnowocześniejszym seryjnie produkowanym autobusem miejskim na świecie. Do głównych jego cech innowacyjnych należą:
* odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko.
* Emisje spalin znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro 6. Norma ta wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro 5.
* spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy. Maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.
Komentarze